V Asii se Home Credit teprve nadechuje. Chce zopakovat ruský úspěch

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
29. 4. 2013 14:47
Rozhovor s Jiřím Šmejcem: 80 procent své energie nyní věnuji Home Creditu.
Foto: Tomáš Kunc

Rozhovor – Když se Jiří Šmejc, do loňska pětiprocentní akcionář skupiny PPF, rozhodl postavit na vlastní nohy a vybudovat vlastní investiční společnost, získal na odchodnou od Petra Kellnera téměř 14procentní díl v jeho nejcennějším aktivu – splátkové společnosti Home Credit. Kromě akcií Šmejc převzal řízení Home Creditu jako jeho nejvýš postavený manažer. „Home Credit je nyní má hlavní aktivita, té věnuji 80 procent své energie, až zbylých 20 procent připadá na mé vlastní aktivity,“ říká Šmejc v rozhovoru pro deník Insider.

Home Credit, v němž Šmejc převzal kormidlo, má sice silné postavení na českém trhu, dvě třetiny byznysu ale dělá v zahraničí, především v Rusku. Tam se za 12 let stal nejziskovější firmou ve své branži, jen loni tam vydělal přes 12 miliard korun. A velkoryse expanduje do Asie.

Jak vaše asijská expanze pokračuje?

V únoru jsme nově otevřeli Home  Credit v Indonésii. A jsme zatím moc spokojeni s tím, jak to tam probíhá. Máme tam prvních 50 „points of sales“ (obchodních míst, zpravidla u prodejců spotřebního zboží, kteří poskytují půjčky Home Creditu – pozn. red.). Do konce roku bychom jich mohli mít 600 až 800. Všechna obchodní místa jsou v hlavním městě Jakartě. Velmi nás těší jejich produktivita. Víte, jak budete úspěšní v tom kterém teritoriu, to se pozná podle toho, kolik úvěrů se uzavírá denně na jednotlivých prvních „points of sales“. A z tohoto pohledu je produktivita v Jakartě mimořádná. Třeba ve srovnání s Indií, kterou jsme otvírali před rokem, tam byla produktivita proti Jakartě třetinová až poloviční.

Jak si stojí Home Credit v Číně, odkud jste svou expanzi začínali? Není o ní téměř slyšet. Stále tam máte licenci v jediném městě? Nezadrhly se tam vaše plány?

Naopak, jsme tam s byznysem spokojeni. V Číně když chcete něco vybudovat, musíte mít trpělivost. Je fakt, že tam máme pilotní licenci jen na jedno město Tchien-ťin, ale jsme dnes i v řadě jiných provincií. Protože tchien-ťinská licence není jediný obchodní model, ve kterém tam fungujeme.

Kolik máte v Číně napůjčováno?

Už tam máme vydány dva miliony úvěrů. A neustále zvyšujeme počet měst, v nichž se pohybujeme.

Jak tedy fungujete v provinciích, kde zatím plnohodnotnou licenci pro spotřebitelské úvěrování nemáte?

Máme různé typy licencí. Další provincie provozujeme přes takzvaný „guarantee trust model“. Funguje tam garanční firma, která je normálně licencovaná v jednotlivých lokalitách a je v našem vlastnictví. Ta vydává úvěry. Pak máme čínského lokálního partnera, který pro nás postaví takzvaný trust fond, který úvěry přebírá do své vlastní bilance. To znamená, že prostě máme fond, do něhož úvěry zaúčtováváme.

Je možné v Číně tímto systémem fungovat stabilně, nebo jde jen o přechodný model?

Určitě to možné je. Rozrolování tchien-ťinské pilotní licence by pro nás mělo vlastně jediný efekt – výrazné zjednodušení operačního modelu. Ale pro šíření našich služeb není bezpodmínečně nutné. Naše splátková společnost v Tchien-ťinu je operačně jednodušší a je pravda, že se tak snáz získává financování a že to zajišťuje větší efektivitu vynakládaných zdrojů. Ale to neznamená, že by druhý model nefungoval.

Jaký máte v Číně přesně cíl?

Chceme pokrýt Čínu celou. Dnes myslím, že se tam dá během příštích 3–4 let dnešní objem půjček zhruba zpětinásobit. Bude záležet na tom, jak se nám podaří rozrolovat služby do dalších provincií, což je administrativně náročné.

Jak se vám daří ve Vietnamu, kde jste před rokem měli trable s místním regulátorem finančního trhu?

Vypadá to tam taky optimisticky. My jsme sice měli s regulátorem vážnou debatu, dokonce nás donutili některá obchodní místa zavírat. Ale dnes už opět máme povolení otvírat další, což děláme, máme jich tam nyní asi 2000. Podařilo se nám tam rozšířit půjčky na motorky do dalšího segmentu – elektroniky, mobilů, půjčujeme třeba i na nábytek. Snažíme se rozšiřovat portfolio produktů, na něž půjčujeme, a tím pádem objemy půjček rostou. Letos tam vyrosteme o 70 až 80 procent.

Loni jste vstoupili do Indie, začínali jste v Dillí. Kde nabízíte půjčky po roce od startu?

Začali jsme rozšiřovat služby do jiných lokalit, nedávno jsme otevřeli město Ludhiana. A připravujeme se na to, abychom od podzimu příštího roku mohli vstoupit do Bombaje. Stále je to sice v Indii start-up, ale ověřili jsme si, že tam budeme schopni dělat profitabilní byznys. A to si tam plno jiných firem vylámalo zuby – třeba Citi Financial nebo GE tam moc úspěšní nebyli. A je to zajímavý trh.

Uvažovali jste také o otevření pobočky Home Creditu na Filipínách. Plán platí?

Ve filipínském hlavním městě Manile chceme otevřít letos na podzim. Filipíny jsou pro nejbližší roky poslední asijskou zemí, kam chceme jít. Počítáme tam na startu opět s nějakými padesáti obchodními místy a zhruba 200 až 250 zaměstnanci.

Jakou máte v jednotlivých zemích pozici? V Číně jste byli s nabídkou spotřebitelských půjček vůbec prvním zahraničním investorem – vyrostla vám tam konkurence?

V Číně jsme stále mezi zahraničními investory z oboru spotřebitelských půjček jediným hráčem s plnohodnotnou licencí. Pokoušejí se tam o expanzi i další zahraniční investoři, ale co do objemu poskytnutých půjček jsme o řád napřed.

Ve Vietnamu máme hodně lokální konkurence, ale z hlediska počtu vydávaných úvěrů jsme tam asi největší. Ale je to jen odhad, nemáme k dispozici přesná čísla o tamním trhu. V Indonésii jsou také velcí místní hráči. Ale zajímavé je, že na „point of sales“, kde působíme, nabízí své služby obvykle i čtyři až pět místních konkurentů, ale my tu získáváme díky rychlému procesu zpracování půjček zpravidla pozici jedničky. Jdeme rychle nahoru. A v Indii? Tam je relativně velký lokální hráč místní společnost Bajaj, my jsme tam teprve na startu, nemůžeme se s nimi porovnávat. Zatím. Dejte nám pár let

Na co se nejvíc půjčuje v Asii? Ve Vietnamu jste zmiňoval motocykly…

S výjimkou Číny to jsou jednoznačně motorky. V Číně jsou nejtypičtějším zbožím mobilní telefony, hlavně smartphony.

Myslíte, že je možné zopakovat s Home Creditem v Asii ruský úspěch?

Pojďme srovnávat Rusko a Čínu. V Rusku budeme mít ke konci roku 400 tisíc zaměstnanců, v Číně mezi 12 a 13 tisíci. Rusko má nějakých 60 tis. obchodních míst, Čína něco přes dvacet tisíc. Čína dnes generuje ve srovnání s Ruskem už i velký počet úvěrů, ale rozdíl je v tom, že v Rusku nám už generují velké objemy hotovostní půjčky, vydávané na pobočkách Home Creditu. Čili objem spotřebitelských půjček poskytovaných přes obchodníky dnes v Rusku činí asi už jen pětinu v porovnání s hotovostními úvěry na pobočkách. Tam už jsme přešli na jiný obchodní model.

Co se týče objemu půjčených peněz, vydáváme jich dnes v Rusku asi 10krát víc než v Číně. Ale je třeba se podívat, jak Rusko vyrostlo. My jsme si tam vytvořili databázi 24 milionů lidí, kterým umíme prodávat naše produkty. A právě díky tomu se nám podařilo nastartovat tak raketový růst. Totéž podhoubí si teď budujeme v Číně, abychom tam mohli stejně rychle vystřelit nahoru.

V Rusku vám cesta k vybudování vysoce ziskového lídra trhu trvala deset let. Jak dlouho toto může trvat v Číně?

Už dnes jsme tam v oboru určitě nejziskovější na trhu – protože tam prostě nikdo jiný není. A myslím, že během pěti let, pošlape-li Home Credit tak, jak čekáme, už to bude opravdu velký byznys.

Zuzana Kubátová

 

Právě se děje

Další zprávy