Glosa – Pokud by navrhované snížení spotřební daně u benzinu a nafty vstoupilo v platnost, mohli bychom očekávat zhruba tři efekty:
1) Zlevnění daně se neprojeví v konečných cenách celé.
Případné snížení spotřební daně (SD) o navrhovaných 1,50 Kč/litr u benzínu by dávalo možnost teoretického snížení konečné ceny u čerpacích stanic o cca 1,80 Kč/litr. Obdobně snížení spotřební daně u nafty o 2,50 Kč/litr dává prostor ke snížení konečné ceny o 3,0 koruny (díky DPH).
Můžeme však předpokládat, že k přenesení celého poklesu spotřební daně do konečné ceny PHM nedojde. Prodejci byli totiž při nedávném růstu cen ropy na světových trzích opatrní v navyšování svých marží a teprve nyní mohou mít příležitost své marže vylepšit.
Jak by mohl vypadat posun v cenách a jejich struktuře u jednoho litru benzinu Natural 95 a jednoho litru nafty naznačuje odhad v grafu. Z průměrné měsíční ceny benzinu 36,90, jak ji udává monitoring organizace CCS, by mohla cena u stojanů klesnout na cca 35,45 Kč/litr. Namísto 36,40 Kč za litr nafty bychom mohli platit jen zhruba 34 korun za litr. V těchto odhadech pracujeme s předpokladem, že do konečné ceny se přenese 80% uvažovaného poklesu SD.
2) V každém případě bychom měli vidět o něco větší odstup cen nafty a benzinu proti minulosti, a to ve prospěch nafty. Měla by klesnout více. Je to patrné z výše uvedených odhadů. Nižší ceny nafty by pak uvítali hlavně velcí dopravci.
3) Půjde o faktor na straně nízké inflace.
Snížení spotřební daně nemusí potěšit Českou národní banku, neboť pokles cen pohonných hmot znamená o něco těžší boj s deflací. Vzdálil by skutečnost od dosavadního výhledu ČNB na návrat téměř dvouprocentní inflace na začátku příštího roku.
Z pohledu státního rozpočtu by kombinace poklesu cen PHM s očekávaným růstem přepravních výkonů, když ekonomiky v regionu pomalu oživují, mohla podpořit poptávku a spotřebu PHM. Zmírnily by se tím obavy z propadu vybrané spotřební daně a DPH na PHM.
Máme se tedy již těšit na levnější benzin a naftu? Možná ano. Možná jsou ale tyto úvahy předčasné. Sněmovna bude totiž hlasování o příslušné novele zákona dnes opakovat. Pak teprve přijde na řadu Senát, jehož postoj také není jednoznačný. Zdá se, že nižší spotřební daň má před sebou ještě dost překážek.
Petr Hlinomaz