Tři efekty případného snížení spotřební daně u PHM

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
24. 7. 2014 11:17
Máme se již těšit na levnější benzin a naftu? Nižší spotřební daň má před sebou ještě dost překážek.
Foto: Tomáš Kunc

Glosa – Pokud by navrhované snížení spotřební daně u benzinu a nafty vstoupilo v platnost, mohli bychom očekávat zhruba tři efekty:

1) Zlevnění daně se neprojeví v konečných cenách celé.

Případné snížení spotřební daně (SD) o navrhovaných 1,50 Kč/litr u benzínu by dávalo možnost teoretického snížení konečné ceny u čerpacích stanic o cca 1,80 Kč/litr. Obdobně snížení spotřební daně u nafty o 2,50 Kč/litr dává prostor ke snížení konečné ceny o 3,0 koruny (díky DPH).

Můžeme však předpokládat, že k přenesení celého poklesu spotřební daně do konečné ceny PHM nedojde. Prodejci byli totiž při nedávném růstu cen ropy na světových trzích opatrní v navyšování svých marží a teprve nyní mohou mít příležitost své marže vylepšit.

Jak by mohl vypadat posun v cenách a jejich struktuře u jednoho litru benzinu Natural 95 a jednoho litru nafty naznačuje odhad v grafu. Z průměrné měsíční ceny benzinu 36,90, jak ji udává monitoring organizace CCS, by mohla cena u stojanů klesnout na cca 35,45 Kč/litr. Namísto 36,40 Kč za litr nafty bychom mohli platit jen zhruba 34 korun za litr. V těchto odhadech pracujeme s předpokladem, že do konečné ceny se přenese 80% uvažovaného poklesu SD.

2) V každém případě bychom měli vidět o něco větší odstup cen nafty a benzinu proti minulosti, a to ve prospěch nafty. Měla by klesnout více. Je to patrné z výše uvedených odhadů. Nižší ceny nafty by pak uvítali hlavně velcí dopravci.

3) Půjde o faktor na straně nízké inflace.

Snížení spotřební daně nemusí potěšit Českou národní banku, neboť pokles cen pohonných hmot znamená o něco těžší boj s deflací. Vzdálil by skutečnost od dosavadního výhledu ČNB na návrat téměř dvouprocentní inflace na začátku příštího roku.

Z pohledu státního rozpočtu by kombinace poklesu cen PHM s očekávaným růstem přepravních výkonů, když ekonomiky v regionu pomalu oživují, mohla podpořit poptávku a spotřebu PHM. Zmírnily by se tím obavy z propadu vybrané spotřební daně a DPH na PHM.

Máme se tedy již těšit na levnější benzin a naftu? Možná ano. Možná jsou ale tyto úvahy předčasné. Sněmovna bude totiž hlasování o příslušné novele zákona dnes opakovat. Pak teprve přijde na řadu Senát, jehož postoj také není jednoznačný. Zdá se, že nižší spotřební daň má před sebou ještě dost překážek.

Petr Hlinomaz

 

 

Právě se děje

Další zprávy