Švýcarský gigant jde do boje o letecké opravny Job Air

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
25. 2. 2014 15:31
Švýcaři s EnCorem se pokoušejí o záchranu mošnovské firmy doslova v hodině dvanácté. O úpadku Job Air Technic má už ve čtvrtek rozhodovat soud.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys – Do krachujících leteckých opraven Job Air Technic na ostravském letišti Mošnov chce vstoupit renomovaná švýcarská společnost SR Technics Switzerland Ltd. v partnerství s českou firmou EnCor, za níž stojí bývalý šéf české pobočky Raiffeisenbank Lubor Žalman.

SR Technics, založená v roce 1931, patří k největším leteckým opravárenským a servisním firmám na světě. Její hlavní opravárenské závody jsou ve Švýcarsku a na Maltě, další pobočky má ve Španělsku (v Madridu a v Palmě) a v Irsku. Kromě toho provozuje celosvětovou síť servisních a logistických středisek po celém světě. Zaměstnává přes tři tisíce lidí. Její obrat v roce 2012 převyšoval miliardu švýcarských franků. Majitelem skupiny je Mubadala Development Company, státní společnost arabského emirátu Abú Dhabí.

Švýcaři s EnCorem se pokoušejí o záchranu mošnovské firmy doslova v hodině dvanácté. O úpadku Job Air Technic má už ve čtvrtek rozhodovat soud.

Lubor Žalman přivedl SR Technics do Job Air už koncem loňského roku, od ledna probíhá důvěrné jednání investorů s bankami. Teprve nyní ale švýcarský zájemce o převzetí Job Air vystoupil z utajení i pro veřejnost. Vahou svého jména se pokouší zvrátit pád Job Air do konkurzu.

Chceme udržet chod podniku

Job Air je v insolvenčním řízení na návrh státní České exportní banky, zastupující bankovní klub, který před lety poskytl opravnám investiční úvěr. S dalším členem klubu, jímž je Česká spořitelna, do mošnovských opraven poslala Česká exportní téměř tři čtvrtě miliardy korun, Job Air ale úvěr léta nesplácí.

„Konsorcium potenciálních investorů již celou řadu týdnů projevuje vážný zájem o kapitálový vstup do společnosti Dlužníka (tj. Job Air Technic). Naším záměrem by bylo udržet chod podniku, podnik v příštích letech dále rozvíjet a znásobit počet kvalifikovaných zaměstnanců,“ píše jednatel EnCor Viktor Popovič za oba investory soudu v dopise zveřejněném v insolvenčním rejstříku.

Konsorcium podle Popoviče už provedlo vstupní „due dilligence“, tedy předběžnou analýzu opravárenské společnosti. Analýza podle dopisu „potvrdila zájem o realizaci transakce“, konečné slovo o případném vstupu ale mají mít ještě vrcholová vedení obou členských firem.

Žádost o čas

Konsorcium žádá soud, aby odložil jednání o úpadku Job Air zhruba o dva měsíce. „Časový prostor 60 dnů by měl být postačující na přípravu a projednání nezbytných smluv a formalit spojených se zamýšleným kapitálovým vstupem,“ píše Popovič soudu.

O odklad soudního jednání už požádala také samotná krachující firma. Česká exportní banka je připravena žádost podpořit.

„Pro nás je rozhodující co nejvyšší výtěžek z transakce kolem Job Air, i kdyby to mělo být za cenu odloženého jednání o úpadku,“ řekla mluvčí ČEB Věra Dušková. Méně vstřícná k jednání se Švýcary je zatím Česká spořitelna, která tlačí na vyhlášení úpadku a konkurz Job Air. „V této fázi nebudeme případ komentovat,“ říká mluvčí Helena Matuszná.

Pokud Job Air skutečně zkrachuje, přijdou o většinu svých peněz nejen banky. Na rozjezd opravárenského závodu na velká letadla typu airbus a boeing přispěl také stát 330milionovou dotací. V případě bankrotu a zavření opravny by stát o veškerý efekt z této investice přišel.

Nabídka česko-švýcarských investorů může krach Job Air Technic odvrátit. Konsorcium EnCoru a SR Technics navrhuje bankám, že od nich koupí jejich pohledávky, Job Air finančně stabilizuje a navýší v něm kapitál. V takovém případě by banky přišly sice o část svých peněz (nevymahatelné pohledávky se prodávají se slevou), zato by se peníze váznoucí v Job Air vrátily ostatním věřitelům – dodavatelským firmám či státu, jemuž Job Air dluží nedoplatky na sociálních odvodech za zaměstnance.

A hlavně: v Moravskoslezském regionu, akutně ohroženém potížemi tradičních zaměstnavatelů, dolů či hutí, by zůstal zachován moderní provoz se špičkovou technologií, který má šanci na další růst. Poté, co opravny loni uzavřely smlouvu na opravu letadel ruského Aeroflotu, mají o zakázky postaráno. Kdyby dokázaly vybřednout z finanční krize, mohly by růst a časem prosperovat.

„Už dnes bychom potřebovali přijmout dalších 50 lidí, abychom stíhali nasmlouvané zakázky. Insolvenční řízení ale firmu existenčně ohrožuje,“ říká ředitel a spolumajitel Job Air Technic Daniel Barč.

Zuzana Kubátová

 

 

Právě se děje

Další zprávy