Státní firmy zavírají kohoutky

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
29. 6. 2014 21:40
Stamilionové výdaje lesů, drah či pošty za marketing se krátí.
Foto: Tomáš Kunc

Za kulisy událostí – Státní Lesy ČR omezují výdaje na propagaci a přestanou posílat peníze na divadelní muzikály nebo velké sportovní akce typu tenisových utkání v Davis Cupu.

Nový šéf firmy Daniel Szórád v rozhovoru pro Insider a HN zároveň zdůraznil, že společnost, která loni vydělala před zdaněním 4,9 miliardy korun, bude více podporovat aktivity, které mají blízko k přírodě – například závody v orientačním běhu či skauting. Škrty ve výdajích na marketing plánují i další velké státní společnosti.

V minulosti byly Lesy ČR, které spravují dvě třetiny lesního porostu v zemi, často kritizované za to, že se z firmy přes marketingové a reklamní kontrakty skrytě vyvádějí peníze. Opakovaně na toto riziko poukazovala ve svých výročních zprávách i tajná služba. „Budeme mít systém na sbírání požadavků, které pak bude nezávislá komise třikrát za rok vyhodnocovat. Všechno bude veřejné. Omezí to žadatele, kteří pro nás nejsou cílovou skupinou,“ popsal své plány třiačtyřicetiletý Szórád, který Lesy ČR vede od poloviny dubna.

Na marketing půjde zhruba poloviční částka než před šesti lety, kdy nastupoval jeho předchůdce Svatopluk Sýkora. „Ročně dáme na propagaci nějakých 50 milionů a dalších 25 milionů na dobročinné účely,“ přiblížil Szórád svou představu.

Všichni škrtají

Peníze na marketing omezuje i Česká pošta. Od příštího roku přestane sponzorovat domácí fotbalový pohár, na který od roku 2012 poslala celkem 26 milionů. „Smlouvu už prodlužovat nebudeme,“ potvrdil mluvčí pošty Ivo Mravinac s tím, že společnost snižuje náklady na propagaci na polovinu.

Šéf českého fotbalu Miroslav Pelta Insideru a HN sdělil, že oficiálně ještě od pošty informaci o ukončení spolupráce nemá. „Je to samozřejmě škoda, protože přijdeme o spojení se silným brandem. Nicméně jsem přesvědčen, že se nám pro pohár podaří sehnat jiného partnera. Zájem o marketingovou spolupráci s českým fotbalem teď na trhu je,“ prohlásil.

A shánět peníze jinde budou muset i pořadatelé řady dalších akcí, kteří o sponzoring od státních firem přijdou. Škrty plánují i v polostátním energetickém koncernu ČEZ. „Čekají nás také rozsáhlá úsporná opatření,“ řekla mluvčí Barbora Půlpánová. Zatímco v roce 2009 vydal ČEZ na dary a podporu kultury či sportu bezmála 300 milionů, loni už to bylo jen 207 milionů.

Dramaticky klesly v posledních letech i marketingové náklady Českých drah. Zatímco v roce 2008 na ně měly v rozpočtu 450 milionů a o jejich financování reklamy se zajímala i policie, letos prý možná nebudou potřebovat ani plánovaných 150 milionů. „Není vyloučeno, že v rámci aktualizace marketingových aktivit během druhého pololetí bude tato částka ještě snížena,“ řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Loni národní přepravce utratil 180 milionů.

U všech těchto společností se přitom v minulosti objevily pochybnosti, zda jsou jejich sponzoringové či reklamní výdaje účelné a zda neslouží ke skrytému financování například politických stran či na ně napojených podnikatelských skupin.

IT i advokáti jinak

U Lesů ČR se tato podezření objevila i v souvislosti s dalšími zakázkami, například na IT služby. V roce 2011 si zase státní Lesy ČR objednaly u firmy Ivo Rittiga, muže obratně se pohybujícího v politickém zákulisí, vypracování etického kodexu za 1,5 milionu korun. A stovky milionů z nich ročně proudily externím advokátním kancelářím, ačkoli podnik disponuje vlastními právními specialisty. „Právní kauzy, zejména ty týkající se lesnické činnosti, se posílaly externím advokátům. A lidé v baráku se tomu nemohli věnovat. S vedoucí právního odboru vedeme nyní debaty, že ten náš interní tým teď ještě posílíme,“ upřesnil pro HN Szórád, jenž do Lesů ČR přišel z polské pobočky nábytkářského kolosu Ikea.

Luboš Kreč, Vojtěch Blažek

 

Právě se děje

Další zprávy