Objev dne - Osvobození stoprocentní bionafty a biosložky v palivu E 85 od spotřební daně příští rok skončí. V návrhu, který bude ještě v červnu předložen ke schválení do vlády, s tím počítá ministerstvo zemědělství.
"Nyní to vychází tak, že od poloviny roku 2015, kdy by měl vstoupit v platnost nový program na podporu biopaliv pro roky 2015 až 2020, by mělo být zdanění ve výši padesáti haléřů na litr bionafty a dvacet haléřů u paliva E 85," řekla deníku Insider Tereza Musilová, vedoucí oddělení environmentálních strategií ministerstva zemědělství.
Pokud nové zdanění úspěšně projde legislativním procesem, zdraží obě paliva zřejmě ještě o něco výše, než by odpovídalo samotné výši nové daně. "Protože je třeba připočítat ještě DPH, bude to znamenat, že stoprocentní bionafta bude dražší přibližně o šedesát haléřů a E 85, což je směs 60 až 70 procent etanolu s benzinem, zdraží přibližně o 20 až 30 haléřů," odhaduje dopad Vladimír Vacek z firmy Čepro, která provozuje síť čerpacích stanic EuroOil.
Ministerstvo zemědělství vychází z výpočtů svých expertů, kteří se zabývají mírou kompenzace výrobních nákladů biopaliv ve vztahu k běžným ropným palivům pro motorová vozidla. Kompenzace si musí odpovídat podle nařízení Evropské unie, proto ministerstvo nyní navrhuje změnu, jinak by biopaliva měla nepovolenou míru podpory.
Ministerstvo financí zatím v mezirezortním řízení žádné připomínky nevzneslo. Mluvčí úřadu Radek Ležatka se k problematice odmítl vyjádřit. "O tomto návrhu ministerstva zemědělství rozhodne vláda," sdělil pouze.
Paleta biopaliv se ropzšíří
Během nynějšího šestiletého programu stát vynaložil a vynaloží na podporu biopaliv 11,5 miliardy korun a zhruba stejná částka bude třeba pro právě chystaný šestiletý program.
V současné době činí v Česku podíl biosložek v celkovém množství prodaných paliv pro motorová vozidla 4,2 procenta, v roce 2020 by však podle nařízení EU měla být již deset procent. K významnějšímu navýšení podílu oproti současnému stavu dojde v roce 2017.
Oproti původním předpokladům má však na konci desetiletí podíl klasických biopaliv, tedy těch vyráběných z potravinářských plodin, činit z celkových deseti procent pouze maximálně sedm. O zbytek se mají postarat moderní biopaliva vyprodukovaná například z odpadů.
Paleta nabízených biopaliv, kterou zatím tvoří čistá bionafta B100, směsná bionafta SMN 30 a palivo E 85, se má v roce 2016 rozšířit. Motoristé budou moci tankovat také čistý rostlinný olej, bioplyn a E 95, což je směs benzinu a etanolu s ještě vyšším podílem etanolu, než je nynějších 60 až 70 procent u E 85.
Zatím se u nás pro výrobu biosložky do motorových paliv využívá zhruba 180 000 z celkové výměry 4,5 milionu hektarů zemědělské půdy. V roce 2020 by to podle propočtů sdružení Biom mělo být zhruba 380 000 hektarů.
Do motorové nafty jsou u nás od roku 2010 přimíchávány methylestery mastných kyselin v podílu 6,3 % především z řepkového oleje a do benzinu bioetanol v podílu 4,5 %. Ten se vyrábí zejména z cukrové řepy.
Radek Pecák