Samaras cítí slabší druhé pololetí. Politici straší lidi a ti nepijí kofolu

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
5. 12. 2012 14:04
Český trh dramaticky brzdí. Propad prodejů přitom neodpovídá hospodářské situaci lidí. Ti uvěřili strašení a katastrofickým vizím politiků a neutrácejí ze strachu, co bude," říká v rozhovoru pro Insider Jannis Samaras.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys - Lidé v Česku v posledních měsících utrácí v obchodech výrazně méně peněz než na Slovensku nebo v Polsku. Ukazují to zpětně čísla statistiků, ale novější data mají konkrétní podnikatelé, třeba generální ředitel Kofoly Jannis Samaras.

Pro Kofolu jsou Česko, Slovensko a Polsko tři klíčové trhy a firma může detailně srovnávat chování spotřebitelů v těchto zemích. „Český trh dramaticky brzdí. Propad prodejů přitom neodpovídá hospodářské situaci lidí. Ti uvěřili strašení a katastrofickým vizím politiků a neutrácejí ze strachu, co bude. Na Slovensku nebo v Polsku je situace jiná, domácí spotřeba nepropadla tolik a ekonomice pomáhá,“ řekl Insideru Samaras.

Společnost Kofola kvůli klesající spotřebě limonád letos počítá jen s mírným růstem tržeb, lehce nad úrovní loňských osmi miliard korun.

„My prognózovat nemůžeme, jsme na burze. Prvních šest měsíců ale bylo dobrých, mírně jsme rostli. Proto letos i přes nynější propad čekáme za celý rok mírný růst,“ říká Samaras. Rozhodnou útraty během Vánoc.

Byznys firmy táhne značka Kofola, rostou ale také prodeje sirupů Jupí. A firmě se daří na trh uvádět inovované nebo nové výrobky, jako je nápoj Natelo. Hospodaření skupiny ale sráží rostoucí ceny surovin. „Hlavně cukr, za jeho cenou je vidět nedobrá politika Evropské unie. Český spotřebitel zaplatí miliardy korun německým a francouzským zemědělcům,“ říká Samaras.

Kofola si stejně jako další dodavatelé stěžuje na tlak obchodních řetězců, které se na tuzemském trhu snaží uchovat své na evropské poměry nadstandardní zisky. „Vyjednávání je velmi obtížné,“ popisuje spíše opatrně Samaras debaty o maržích. Nepříjemná je situace kolem DPH. „Může se stát, že rok začneme na 17 procentech a plynule přejdeme na 15 procent. To je neuvěřitelná situace, která podnikání komplikuje,“ uvedl Samaras.

Skupina Kofola zaměstnává přes 2000 lidí, v Česku jich je kolem 700. Zaměstnanci pracují v sedmi výrobních závodech, z nichž dva jsou v České republice, jeden na Slovensku, tři v Polsku a jeden v Rusku.

Kromě Kofoly má v portfoliu značky jako Rajec, Vinea, Hoop Cola, Jupí, Jupík nebo Paola. V roce 2011 přibyl energetický nápoj Semtex. Loni skupina zvýšila obrat o 343,7 milionu korun (4,5 procenta) na 7,945 miliardy korun.

 

Právě se děje

Další zprávy