Rusové sobě. Kupte si pelmeně v Lastočce

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
6. 2. 2013 10:38
Rusové usazení v České republice začínají být už i početně zajímavou marketingovou skupinou, a tak se rozjíždí byznys určený výhradně pro Rusy. Vyprávět by mohli třeba manželé Alla a Vladimír Bautinovi, zakladatelé slibně se rozvíjející sítě obchodů Lastočka. Vsadili na to, že jejich krajanům chyběly sladkosti jako chalva, preclíčky, pelmeně a vareniky.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys - Je to paradoxní situace. V době, kdy se většina českých tištěných periodik potácí v krizi, seká náklady a sčítá ztráty, vychází v Česku úspěšně hned několik ruskojazyčných novin. Jen v Praze jsou k mání Pražský telegraf, Krona, inzertní Pražský expres, InformPrag či Viza Info. V Karlových Varech pak Karlovarskaja Gazeta a několik „hotelových“ magazínů.

Jak prosperují? „Neproděláváme,“ říká v Praze žijící novinářka Natalia Sudlianková, majitelka vydavatelství Pražský telegraf a stejnojmenného týdeníku, který vychází už čtvrtým rokem.

Ruská byznysová komunita v Česku nabyla na síle a z toho těží nejen vydavatelé novin, jak si popíšeme dále. Pojďme se ale ještě chvilku zastavit u Pražského telegrafu.

Začínal jako online magazín, nyní vychází i na papíře ve čtyřtisícovém nákladu. Zhruba 500 výtisků kupují předplatitelé, tisícovku kusů odebírají do svých letadel aerolinky ČSA, zbytek se prodává v ruských obchodech a prostřednictvím firmy CZ Press. Týdeník je podle vydavatelky financován z inzerce, předplatného a sponzorovaných či inzertních příloh, například o luxusním zboží či bydlení. Příjmy do vydavatelství nesou i speciální projekty, jakým je právě připravovaná reprezentativní publikace „90 let rusko-českých obchodních vztahů“, jež vyjde v prvním čtvrtletí za finanční podpory Česko-ruské smíšené obchodní komory a ruských firem působících v Česku.

Sama vydavatelka pochází z Běloruska. Do Prahy přišla jako šestatřicetiletá v roce 2000, kdy tu i s mužem získala politický azyl - doma podnikali a dostali se do konfliktu s Lukašenkovým režimem. Zprvu neuměla česky a marně hledala práci, nakonec se uchytila v běloruském vysílání Radia Svoboda a posléze prorazila i v českých médiích jako reportérka a komentátorka. Dnes se vedle vlastních podnikatelských aktivit pohybuje i v kruzích ruského temelínského a průmyslového lobbingu, publikuje, angažuje se v popularizaci rusko-českých obchodních vztahů. Sepětí s velkými ruskými investory může do značné míry vysvětlovat i její obchodní úspěch – ruský byznys přirozeně potřebuje média.

Kam pro lahůdky? Do Lastočky

Rusové usazení v České republice začínají být už i početně zajímavou marketingovou skupinou. A tak není divu, že se v ruských enklávách v Praze, na Karlovarsku či Teplicku rozvíjejí služby určené přímo pro ně. Rusové tak v Česku rozjíždějí byznys určený výhradně pro Rusy. Tak jako třeba manželé Alla a Vladimír Bautinovi, zakladatelé slibně se rozvíjející sítě obchodů Lastočka.

Bautinovi pocházejí z uralského Jekatěrinburgu, podnikat začali v rodném městě kolem roku 1994: pořídili si potravinářský obchod. V roce 1998, po ruské finanční krizi, se rodinný byznys zhroutil, a tak se vydali spolu s partou přátel za snadnější obživou do Prahy. Začínali příležitostnou prací pro různé zaměstnavatele, po čase si pořídili na Vinohradech malý lahůdkářský krámek a později k němu přidali pekařství.

„V té době kolem roku 2005 začalo mezi našimi zákazníky přibývat Rusů, bylo znát, že si jich hodně pořizuje v okolí byty. Stěžovali si, že jim chybí jídlo, na které jsou zvyklí,“ líčí Alla Bautinová.

Nejvíc jejím krajanům chyběly sladkosti jako chalva, preclíčky, pelmeně a vareniky (plněné taštičky), nakládaná zelenina či rybí speciality. A tak se Bautinovi zkontaktovali s německým velkoobchodníkem, v pekařství zřídili koutek ruských specialit a začali s jejich dovozem. Proč právě z Německa, je nasnadě: V této zemi je usazena silná, asi pětimilionová ruská menšina a služby pro ni jsou tu rozvinuté – včetně vlastních obchodů.

Bautinovi se přesně trefili do startující poptávky: zákazníci jim rychle přibývali, ruský koutek se rozrostl na ruskou lahůdkářskou prodejnu a prodejna v začínající síť. Dnes mají Bautinovi v Praze čtyři specializované prodejny Lastočka, zaměstnávají 11 lidí (pochopitelně krajanů), loni prodali zboží za víc než sedm milionů korun. A chtějí dál růst, Praha je podle Ally Bautinové co do ruských potravin stále nenasycená. A to i přes to, že se rodí další konkurenti - například obdobná síť Kalinka.

Ruské potravinářské obchody přibývají i mimo Prahu, jsou v Karlových Varech, ale třeba i v Hradci Králové. Nakupují v nich i Češi, protože se tu relativně levně dají sehnat lahůdky jako krabí maso, kaviár, uzený losos. A samozřejmě vodka. S rostoucím obratem jdou přitom ceny dolů.

Ruské speciality se do Česka dál vozí hlavně z Německa, Bautinovi si ale našli vlastní dodavatele mléčných výrobků a sýrů v Litvě a pelmeně už nakupují přímo v Česku, kde vznikají specializované výrobny. Zakládají je opět Rusové.

Zatímco ruská lahůdkářství jsou na vzestupu, ruské gastronomii se v Praze moc nedaří. Několik pokusů o provozování restaurace s ruskou kuchyní selhalo. Háček není v tom, že by Rusům bylo toto podnikání zcela cizí – například majitelem jednoho z nejuznávanějších pražských podniků La Veranda na Starém Městě je Rus Jurij Kolesnikov. Rusové v Praze však kuchyni své vlasti moc nevyhledávají. Dávají přednost spíš gruzínské restauraci Tbilisi na Malé Straně, domácí prostředí oceňují pražští vlastně jen v jediném podniku – restauraci Moskovskij Dvorik na Vinohradech. „Ruská kuchyně není tak proslavená jako francouzská nebo italská, takže ji nevyhledávají turisté. A Rusové mají většinou rádi českou kuchyni,“ vysvětluje Roald Piskoppel, výkonný šéf Česko-ruské obchodní komory, který léta žije v Praze.

Alla Pugačeva, která netáhne

Další oblastí, v níž se angažují Rusové podnikající pro Rusy, je kultura. V zemi působí několik produkčních firem specializovaných na dovoz ruských umělců, jejichž představení jsou určena pro krajany, ale která přitom vůbec nelákají české publikum. To vysvětluje, proč se čas od času ve městech s hustší ruskou populací objevují pro většinu Čechů dnes už nesrozumitelné plakáty v azbuce, zvoucí na koncerty či divadlo.

"Češi mají z ruské kultury rádi vlastně jen balet a klasickou hudbu. Početnější české publikum by nepřitáhla ani taková popová hvězda, jako je Alla Pugačevová. Rusové ale na hostující ruské umělce rádi přijdou,“ shrnuje Natalia Sudlianková. Podle ní ale v Česku působícím dovozcům ruského umění v posledních letech konkurují německé agentury, jimž se vyplatí uspořádat ruské hvězdě koncertní šňůru v Německu a zajet s ní v rámci jediného turné do Prahy či Karlových Varů.

Zuzana Kubátová

 

Právě se děje

Další zprávy