Rath se stal mistrem zmanipulovaných zakázek

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
1. 10. 2012 8:58
Nehledě na korupční skandál i srovnání Insideru dokazuje, že minimálně v rozdělování veřejných zakázek byl jeho někdejší rival z ODS důvěryhodnější. Transparentní soutěže z dob svého předchůdce Bendla totiž nahradil Rath losovačkami a připravil krajský rozpočet o desítky milionů.
Foto: Tomáš Kunc

Za kulisy událostí - Bendl, nebo Rath? Nejlákavější konfrontace minulých krajských voleb už se nebude opakovat. David Rath sice poslední volby vyhrál, ale ve vedení kraje zkrachoval.

Nehledě na korupční skandál i srovnání Insideru dokazuje, že minimálně v rozdělování veřejných zakázek byl jeho někdejší rival z ODS důvěryhodnější. Transparentní soutěže z dob svého předchůdce Bendla totiž nahradil Rath losovačkami a připravil krajský rozpočet o desítky milionů. A ve volebním období 2008-2012 nebyl mezi hejtmany ČSSD výjimkou.

Pro příklady Rathova selhání není třeba chodit daleko.

V Bendlově éře, na podzim 2007, Středočeský kraj nabídl, že za rekonstrukci vlastějovického mostu přes Sázavu zaplatí 60 milionů korun. Přihlásilo se třináct zájemců a zakázku získala firma SDS Exmost s nabídkou 42 milionů. Cenu se tak podařilo významně snížit i v období stavebního boomu před krizí.

O čtyři roky později za Ratha plánoval kraj rekonstrukci mostu přes Strašický potok v Libouni na Benešovsku za cenu 77 milionů. Soutěže se účastnilo jen pět firem a nejlepší Eurovia nabídla 75 milionů.

Paradoxní neúspěch veřejné soutěže v období, kdy pro stavebníky není práce, vysvětluje jednoduchý fakt. V roce 2007 se mohl účastnit každý, kdo se přihlásil, loni pouze pět zájemců vybraných náhodným losem.

Finanční ztráty ze soutěží s losovačkou jsou známy. „Vítězná nabídková cena v otevřených řízeních se pohybuje v rozmezí 50–65 procent předpokládané hodnoty veřejné zakázky, naopak v užších řízeních s omezením na 5 zájemců je vítězná cena v rozmezí 85–95 procent,“ napsali právníci stavebního gigantu Skanska v jedné stížnosti antimonopolnímu úřadu.

Losovačku, nejslavnější nástroj na přidělení zakázky spřátelené firmě, používali Rathovi úředníci od roku 2010 pravidelně. Trvalo to až do odhalení úplatků při stejně zmanipulované soutěži na opravu zámku Buštěhrad.

Místo losovačky asfalt

Obdobný příběh nabízí Vysočina, tedy kraj, který dosahoval v období hejtmana Miloše Vystrčila (ODS) při zakázkách vůbec nejlepších cen. Nový hejtman Jiří Běhounek (ČSSD) připustil poprvé losovačku také koncem roku 2010. Oprava čtrnácti kilometrů silnice z Moravských Budějovic k rakouské hranici stála 114 milionů, což je skoro dvakrát vyšší sazba za kilometr, než platil Kraj Vysočina dosud.

Obdobný je případ Plzeňského kraje, kde úředníci hejtmana Petra Zimmermanna (ODS) dokázali zajistit stavbu úplně nové silnice Chanovice-Oselce za neuvěřitelně nízkou cenu 23 milionů za kilometr. Jeho nástupce Milan Chovanec (ČSSD) už pouští do soutěží pouze pět zájemců jako při losovačce, když předem vylučuje firmy s menším finančním obratem. Proto také sníží hodnotu zakázky zpravidla jen o pět procent.

Plzeňský kraj patří k těm, které používají i další diskriminační kritérium. A to takové, že po zájemcích na silniční zakázky požaduje, aby vlastnili výrobnu asfaltu. Kapacity českých asfaltérů vysoko překračují současnou spotřebu asfaltu, požadavek však vyřadí ze soutěže všechny menší firmy. Asfaltovou podmínku přesto používají v éře sociálnědemokratických hejtmanů také Moravskoslezský, Liberecký a Pardubický kraj.

Rekordní cena za dva pruhy

Primát nejskandálnější stavby za poslední čtyři roky přesto získaly jižní Čechy, kde na přelomu let 2009-2010 vyhlásili hejtman Jiří Zimola (ČSSD) s náměstkem Martinem Kubou (ODS) soutěž na dva úseky tzv. zanádražní komunikace. Účastnit se směli pouze majitelé asfaltovny a počet soutěžících nakonec omezila losovačka.

Za stavbu šestisetmetrového úseku nové dvoupruhové silnice s jedním můstkem přes bývalý průmyslový areál chtěli Jihočeši zaplatit 170 milionů. Soutěž vyhrálo sdružení Strabag a Eurovia s nabídkou 199,9 milionu. Nová spojka byla desetkrát dražší než Zimmermannova chanovická silnice.

Druhý úsek měřil dvě stě metrů a kraj za dvoupruhovou silnici, tentokrát s protihlukovými stěnami a jednou křižovatkou, zaplatil 57,9 milionu.

Jižní Čechy se tak staly třetím krajem, který v období sociálnědemokratických hejtmanů napodobil při silničních zakázkách tradici losovaček z Ústecka. Po roce 2010 ale už od nich upustil.

Haškovi jde o cenu

Reputaci ČSSD zachraňuje v silničních zakázkách Michal Hašek v Jihomoravském kraji.

I tady má Insider po ruce jasný příklad. Brněnští úředníci vyhlásili soutěže na dvě podobné stavby, kilometrové průtahy městy Moravský Písek a Moravský Krumlov.

Za rekonstrukci silnice přes Moravský Písek chtěl v květnu 2008 hejtman Stanislav Juránek (KDU-ČSL) zaplatit 62 milionů, nejlepší nabídka od Strabagu ale byla o tři miliony vyšší. Za krumlovskou silnici nabízel Michal Hašek (ČSSD) o dva roky později 77 milionů, soutěž vyhrála Skanska s cenou o 21 milionů nižší.

Do obou veřejných soutěží se mohl přihlásit každý, rozdíl byl však v nastavení kritérií. V Juránkově zakázce rozhodovala cena jen z poloviny, zbytek byla výše pokuty za zpoždění. Takové zakázky zpravidla vyhraje firma, která je předem domluvena s úředníky, a proto bez obav navrhne nesmyslně vysoké pokuty ve výši desítek procent z ceny zakázky.

U Haška však rozhodovala především cena (ze 70 procent) a termín dokončení byl méně důležitým kritériem.

 

Právě se děje

Další zprávy