Proč mají sportovci rádi ODS a posílají jí miliony

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
22. 4. 2013 15:03
Celebrity českého sportovního světa jsou častými donátory ODS. A zejména ti, kteří spolupracují s jedním z nejvlivnějších mužů sportovního marketingu Miroslavem Černoškem.
Foto: Tomáš Kunc

Objev dne – Celebrity českého sportovního světa jsou častými donátory ODS. A zejména ti, kteří spolupracují s jedním z nejvlivnějších mužů sportovního marketingu Miroslavem Černoškem.

Jak plyne z výročních zpráv, v posledních pěti letech (2008 až 2012) darovaly významné sportovní osobnosti hlavní vládní straně dohromady 31 milionů korun.

A ze stejných dokumentů můžeme vyčíst, že se žádná jiná strana (snad s výjimkou sociální demokracie éry Jiřího Paroubka, respektive dnešního Lva 21 a jeho Jiřího Šlégra) takové finanční přízni reprezentantů netěší.

Je známo, že mezi pravidelné dárce ODS patří Jaromír Jágr, který poslal občanským demokratům v uvedeném období 21,6 milionu korun.

Opakovaně pak ODS obdarovali v řádu milionů korun i současní či bývalí tenisté Tomáš Berdych či Jiří Novák a Karel Nováček nebo bývalý oštěpař Jan Železný.

V přesných číslech: Berdych poslal celkem 4 miliony, Novák 2 miliony, dnešní trenér Želený 1,5 milionu a Karel Nováček 1,7 milionu (v roce 2009).

Pouto České sportovní

O tom, proč směřují své peníze právě k ODS, sportovci nechtějí příliš hovořit.

"To je moje osobní záležitost a nemíním o tom mluvit do medií,“ říká o svém posledním daru například někdejší hráč světové tenisové TOP 10 Jiří Novák. I loni poslal straně s klesajícími preferencemi milion korun.

Obdobně na dotazy Insideru reagovali i další oslovení sportovci.

"Nezlobte se, ale k tomu se nebudu vyjadřovat, jedná se o soukromé záležitosti,“ napsal Insideru v odpovědi Jan Železný, sponzor z let 2009 a 2010, kdy strany potřebovaly peníze na kampaň pro zrušené předčasné a následující řádné volby.

Aniž by to považoval za celou odpověď, Insider připomíná, že všichni jmenovaní spolupracují s předním mužem sportovního marketingu Miroslavem Černoškem. Například Jiří Novák působí v dozorčí radě České sportovní, kterou Černošek stoprocentně vlastní. Alespoň tedy podle svých slov. Podle obchodního rejstříku má společnost akcie na majitele.

Co Novák pro Černoška přesně dělá, sám nechce říci. Stejně jako v případě sponzoringu se odkazuje na to, že se jedná o soukromou záležitost.

Miroslav Černošek je otevřenější. „Konzultace a poradenství z oblasti vrcholového světového tenisu,“ říká o roli bývalého světového tenisty.

V další Černoškově marketingové firmě – Moravské sportovní – působil od srpna 2009 do února 2010 v představenstvu Jan Železný. Oba muži spolu nadále spolupracují, Železný je ředitelem prestižního atletického mítinku Zlatá tretra, kterou Česká sportovní spolupořádá.

Po boku politiků

I Tomáš Berdych a Jaromír Jágr mají k přední firmě sportovního marketingu svůj vztah. Náleží do „jejího“ starteamu, což je podle stránek společnosti „tým vynikajících českých sportovců, kteří dosáhli či dosahují mimořádných výsledků, jež Česká sportovní a. s. zastupuje či s nimiž aktivně spolupracuje“.

Česká sportovní spolupracuje s českým daviscupovým týmem, jehož je Berdych členem, a uvádí Davis Cup jako jednu z akcí, na které se organizačně podílí. Karel Nováček působil v prostějovském tenisovém klubu, ve kterém je Miroslav Černošek předsedou už od roku 1990.

Blízko k ODS má i samotný Miroslav Černošek, i když sám mezi sponzory nefiguruje.

V roce 2010 Hospodářské noviny napsaly, že působil jako asistent poslance ODS Vladimíra Šoltyse. Spojení sportu a politiky pak způsobuje, že se Miroslav Černošek často objevuje na fotografiích s politiky ODS na nejrůznějších sportovních akcích, které jeho společnosti spolupořádají.

Během loňského finále Davis Cupu jej fotoaparáty novinářů zachytily, jak přihlíží zápasu vedle exministra průmyslu Martina Kocourka. Jindy na utkání Davis Cupu mezi Českem a Francií v roce 2009 fandil společně s Mirkem Topolánkem a Ivanem Langerem.

Ve státních zakázkách

Na otázku, zda se „svými“ sportovci dary pro ODS konzultuje a zda se s nimi na toto téma baví, má Miroslav Černošek stručnou odpověď: „Nebavím.“

Z veřejně přístupných dokumentů lze zjistit, že jeho firmy jsou častými výherci v tendrech státem ovládaných společností v oblasti marketingu. Česká sportovní získala podle věstníku veřejných zakázek od roku 2010 tendry na propagaci státních či polostátních firem za 167 milionů korun.

Největší objem zakázek plyne od ČEZ – a to za propagaci firmy v souvislosti s českým olympijským týmem.

Do portfolia České sportovní patří i Česká pošta, Lesy ČR nebo MERO, vlastník a provozovatel českých částí ropovodů.

Od státních Lesů ČR pak získala (od roku 2008) 36 milionů další firma z portfolia úspěšného sportovního manažera – Moravská sportovní. Šlo o propagaci firmy na Zlaté tretře.

A nakonec – zakázky v objemu 56 milionů dostala od roku 2007 až do současnosti  marketingová společnost TK Plus, ve které Miroslav Černošek drží minoritní podíl. Zdrojem zakázek jsou opět tendry Lesů ČR. Ročně jde o 4 miliony za propagaci při pohárech a mistrovství v orientačním běhu. Zakázky ale tato společnost získává i od města Olomouc a Olomouckého kraje.

Peníze do sportovního impéria Miroslava Černoška plynou i ze státních dotací. Mezi lety 2008 až 2012 dostaly například dva tenisové kluby, které do něj patří, v součtu více než 112 milionů korun.

Martina Machová

 

Právě se děje

Další zprávy