Přišel nový online broker DeGiro. Co nabízí?

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
28. 8. 2014 18:35
Mají se obchodníci s cennými papíry působící v Česku bát nové konkurence?
Foto: Tomáš Kunc

Glosa – Na český trh vstoupil nový online broker – společnost DeGiro B.V. původem z Nizozemska, z Amsterodamu. Mají se obchodníci s cennými papíry působící v Česku bát nové konkurence, nebo ne? A mohou se těšit čeští investoři?

Podle informací, kterými se DeGiro prezentovala v tisku, nejde o nic nového. Reklama útočí na potenciální klienty, kteří chtějí ušetřit na poplatcích. Takový konkurenční boj probíhá ale mezi obchodníky s cennými papíry s různou intenzitou již déle.

Tabulkové ceny DeGira jsou zejména na zahraničních trzích nasazeny v porovnání s průměrem opravdu velmi nízko. Investoři ale nemusí reagovat překotně a k podstatným změnám na trhu dojít vůbec nemusí. Proto více než porovnávání čísel může být zajímavý pokus číst mezi řádky:

Odkud se mohou brát nízké poplatky?

Základ je v menších nákladech potřebných k provozu online brokera. Služby jsou zredukovány jen na vytvoření technického prostředí, které je schopno zprostředkovat pokyn k nákupu nebo prodeji cenných papírů. Nic navíc.

Další úspora plyne ze skutečnosti, že DeGiro a jemu podobní fungují v Česku jen na základě oznamovací povinnosti ČNB. Nemusí plnit další povinnosti. Např. české subjekty povinně zveřejňují informace o svém hospodaření a další informace, které se na stránkách DeGira marně hledají.

Třetím faktorem může být určitý dočasný „dumping“.

Hlubší porovnání nabídek takových společností a českých konkurentů proto není lehké.

Proč se v hledáčku Nizozemců ocitlo Česko?

Příchod Nizozemců můžeme např. brát jako další potvrzení jejich větší finanční podnikavosti. Ta má dlouhou tradici a souvisí s přírodními podmínkami v Nizozemsku, které historicky nedaly takový prostor rozvoji průmyslu, proto se Nizozemci vrhli do financí.

Ale může to být také krok po vzoru společnosti Lynx B.V., která vstoupila jako broker na český trh někdy v roce 2012. Má o dva roky delší historii než DeGiro a je také z Nizozemska, z Amsterodamu.

Pokud v kalkulacích nových příležitostí vyšlo jako další cíl Česko, mohlo by to znamenat, že DeGiro tuší nemálo volných peněz v rukou potenciálních českých klientů. Může to ale také znamenat, že věří v přímočaré a jednoduché uvažování Čechů zúžené na výši poplatků, jak jim je servíruje marketing.

Jen pro zajímavost dodejme, že Česko není pro nizozemské finančníky zemí neznámou, např. oranžový tulipán nizozemské životní pojišťovny Nationale Nederlanden vykvetl v tehdejším Československu nedlouho po sametové revoluci.

Petr Hlinomaz

 

Právě se děje

Další zprávy