Předčasné volby dělají čáru přes rozpočet českých médií

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
8. 8. 2013 13:07
Shoda politiků na předčasných volbách je možná pro někoho dobrou zprávou, ale rozhodně ne pro média. Ty touto cestou totiž přijdou o několik desítek milionů korun a navíc projdou zatěžkávací zkouškou daleko dříve, než by bylo vhodné. Rozebírá Daniel Köppl.
Foto: Tomáš Kunc

Motto: „Politická reklama by měla skončit. Je to jediný skutečně nečestný druh reklamy, který zbyl. Je naprosto bezcharakterní.“ Reklamní guru David Ogilvy v knize Zpověď muže, který dělal reklamu

...

Média – Shoda politiků na předčasných volbách je možná pro někoho dobrou zprávou, ale rozhodně ne pro média. Ty touto cestou totiž přijdou o několik desítek milionů korun a navíc projdou zatěžkávací zkouškou daleko dříve, než by bylo vhodné.

Do předvolebních kampaní dávaly politické strany (podle monitoringu inzerce, který je nutné brát s cca 30pct. rezervou) vždy řádově desítky milionů korun. Výjimkou nebyly ani politické kampaně, které suverénně přesáhly stomilionovou hranici (ODS a ČSSD).

I když v posledních letech mají politické strany spíše sklon k šetření (v investicích do nákupu reklamního prostoru v médiích), tak ještě stále jsou volby pro mediální byznys hodně zajímavou záležitostí, díky níž přiteče do médií zhruba 370 milionů korun.

Pro aktuální volby (jaro 2014) se přitom počítalo, že i přes krizi a důslednější kontrolu stranických peněz by do médií mohlo přitéci až o 100 milionů více, protože na trh vstupují nejméně dvě nové značky (ANO 2011, LIDEM…) a některé z nich potřebují nutně rebranding (VV nebo KDU-ČSL).

Na onu necelou půlmiliardu peněz ale nyní mohou média zapomenout. I díky jejich angažovanosti bude mediální a reklamní byznys rád za 250 milionů. A to vše jen proto, že pokud budou mít na předvolební „agitaci“ politické strany pouze dva měsíce, tak prostě více peněz ani utratit nestihnou.

Předčasné volby budou pro média ztrátou, v lepším případě jen 150 milionů korun.

V lepším případě proto, že v posledních čtyřech volbách můžeme sledovat ještě jeden trend – snižování investic do reklamy u ostatních zadavatelů. Ti si totiž nepřeji spojovat své značky s volbami a vidět své produkty mezi tvářemi politiků.

Pokud se tento trend potvrdí i letos, bude to pro média velká rána, protože právě k podzimu se upírají naděje finančních ředitelů na zlepšení poněkud mdlých reklamních investic na jaře a v létě.

Je tu ovšem ještě jedna věc, kterou je z pohledu komunikaci dobré vědět.

Klasická předvolební kampaň trvá většinou půl roku. Předtím však probíhá půl roku vyhledávání témat a ostrého marketingového výzkumu, kdy se zkoumá, která témata u spotřebitelů (pardon, u voličů) rezonují nejlépe.

Podobně jako u jiných kampaní tu platí pravidlo, že čím méně jasný prodejní benefit máte, tím větší hlas/křik musíte vytvořit. Jeden z jasných závěrů tedy je, že zkrácená předvolební kampaň bude bohatší o vzájemné konflikty a osočování, a to i bez ohledu na to, že spotřebitelé o podobné „výstupy“ asi moc stát nebudou. Bude napínavé sledovat, které z politických stran se podaří najít klíčové téma voleb.

Zcela samostatnou kapitolou pak je, že předčasné volby prověří velmi pečlivě i skutečnou nezávislost současných médií.

Je dobré si totiž v tomto kontextu připomenout, že Mladá Fronta Dnes, Lidové noviny a týdeník 5+2 jsou osobou majitele propojené s politickou stranou Ano 2011. Hospodářské noviny, Aktuálně.cz či Insider zase patří Zdeňku Bakalovi, který je významným sponzorem TOP 09.

Již tento rychlý rozkres ukazuje, že ostatní politické strany mají v současné době problém a lze očekávat, že jej budou chtít rychle vyřešit. V tomto kontextu je dobré připomenout, že ještě stále tu visí otázka nad vydavatelstvím Ringier Axel Springer (to chtěl koupit Andrej Babiš původně a vydavatelství je de facto připravené k prodeji). Stejně tak velký otazník pak visí nad regionálními novinami Deník, které sice oficiálně na prodej nejsou, ale vzhledem ke změnám na mediálním trhu je i toto zcela jistě pouze otázkou času.

Je docela dost dobře možné, že předčasné volby uspíší další změny na mediální scéně. Co je na tom paradoxní: Svým způsobem se dostáváme zpět do modelu vlastnictví médií z první republiky.

Daniel Köppl

 

 

Právě se děje

před 13 minutami

Basketbalisté v generálce před kvalifikací na OH porazili Tunisko

Čeští basketbalisté završili generálku před olympijskou kvalifikací vítězně, když porazili v posledním utkání na turnaji v Hamburku Tunisko 85:55, a obsadili konečné třetí místo. Nejlepším střelcem zápasu byl Martin Peterka s 18 body, dalších 14 přidal Patrik Auda. Svěřence Ronena Ginzburga čeká v příštích dnech závěrečné soustředění v Praze a do dějiště kvalifikace v kanadské Victorii odcestují 25. června. První duel s Tureckem tam absolvují 1. července.

Češi, kteří se na turnaji představili bez hlavních hvězd Tomáše Satoranského, Jana Veselého, Jaromíra Bohačíka nebo Vojtěcha Hrubana, se snažili proti Tunisku napravit porážky s Německem (62:95) a Itálií (71:83). V úvodní čtvrtině se dostali díky 11 bodům Martina Peterky do šestibodového náskoku, soupeř ale ještě v závěru hracího období srovnal na 20:20.

Vyrovnaný boj pokračoval i ve druhé části, kdy Češi měli sice dál vysokou úspěšnost střel za tři body, soupeř ale s nimi stále držel krok. Klíčovou sekvenci proto Ginzburgův výběr zaznamenal hned po přestávce, kdy se po 13 bodech v řadě dostal do vedení 57:38. K Peterkovi se střelecky přidal Auda nebo Ondřej Sehnal.

V tuniském týmu byl následně vyloučen po pěti faulech osmibodový Salah Medžri, nicméně hvězda afrického celku se s verdiktem rozhodčích nehodlala smířit a v dalším průběhu zápasu se neustále vracela z kabiny na palubovku. Medžrimu musel nakonec domluvit i trenér Dirk Bauermann. Třetí čtvrtinu Češi vyhráli 27:6 a náskok do závěrečného klaksonu navýšili na rozdíl 30 bodů. Na turnaji skončili s jednou výhrou třetí, Tunisané pořadí uzavřeli. O vítězství se od 20:30 utkají domácí Němci s Itálií.

Přípravný turnaj basketbalistů v Hamburku:

ČR - Tunisko 85:55 (20:20, 42:38, 69:44)

Nejvíce bodů: Peterka 18, Auda 14, Sehnal 12 - Mamáví, Mabruk a Hadidane po 9. Fauly: 24:25. Trestné hody: 18/13 - 18/8. Trojky: 12:3. Doskoky: 42:28.

20:30 Německo - Itálie.

Zdroj: ČTK
před 47 minutami

Bruce Springsteena na Broadwayi neuslyší lidé naočkovaní AstraZenecou

Slavný americký písničkář Bruce Springsteen bude od příští soboty 26. června opět vystupovat na newyorské Broadwayi se svou komorní show Springsteen on Broadway, kde hraje na kytaru i klavír, vypráví nebo čte úryvky z autobiografie. Jak ale informoval britský deník Guardian, do sálu smí jen lidé naočkovaní dvěma dávkami vakcíny Pfizer-BioNTech a Moderna nebo jednou dávkou Johnson & Johnson. Ti, kdo dostali vakcínu AstraZeneca, rozšířenou ve Velké Británii a Kanadě, pořadatelé dovnitř nevpustí. AstraZenecu pro použití v USA dosud neschválil tamní Úřad pro kontrolu potravin a léčiv.

Opatření kritizuje třeba kanadský deník Toronto Star. "Show must go on. Ale vás, co jste dostali AstraZenecu, nikdo nezval," napsal list, podle nějž tak Springsteenovu show nemohou vidět Kanaďané či Britové, kteří byli naočkovaní doma, ale pohybují se v USA.

Posluchači budou smět zaplnit všech 1710 míst v sále divadla St. James Theatre, respirátory uvnitř nejsou povinné.

Zdroj: Guardian
Další zprávy