Politici laškují s cenou benzinu, řidiči platí o 1,50 Kč víc

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
11. 9. 2012 14:57
Pokud by v českém mechanismu daně byl zohledněn vývoj kurzu, pak by litr nafty mohl být dnes levnější o více jak korunu padesát. A takový krok není ani v rozporu se žádným závazkem daným evropským zemím.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys – A je po legraci. Pokus ministra průmyslu Martina Kuby donutit pumpaře, aby odhalili své marže, skončil dřív, než začal. Byl to vlastně jen další díl vzájemného laškování mezi politiky i manažery distribučních firem, zda je možné zveřejnit složení cen pohonných hmot. Anebo zda je lepší ponechat je v tajnosti.

Prozatím odpískaný experiment dostala za úkol státem ovládaná síť EuroOil (patří Čepru). Měla začít jako první ukazovat, kolik z vašeho účtu za benzin spolkne stát (spotřební daň a DPH), kolik marže a kolik surovina.

Jen se tím ale odvádí pozornost od důležitějšího problému. Pohonné hmoty by mohly být až o 1,50 Kč levnější (a to hned), kdyby nebyl v Česku tak nešťastně nastavený mechanismus spotřební daně.

Co by se bývalo stalo, kdyby Kubovi jeho úmysl nerozmluvil ministr Kalousek a firma Čepro? Dozvěděli bychom se, co tak trochu už víme. Detailně rozklíčovaná cena benzinu a nafty by odhalila vysoký podíl daní.

Ale také – a to může být někomu nepříjemné – by se spustily další debaty, proč je spotřební daň tak vysoká. A to v situaci, kdy ministr financí zavádí veřejnost tak trochu na „falešnou stopu“, když tvrdí, že spotřební daní u pohonných hmot nelze za žádných okolností hnout (kvůli závazkům daným EU).

Státy platící eurem pracují s pevně nastavenou sazbou spotřební daně. Nesmějí ji snižovat, pokud by tím chtěly kompenzovat vyšší růst cen pohonných hmot.

Pevné sazby spotřební daně platí i u nás, jenže v korunách. Například u tisíce litrů Naturalu 95 je daň 12 840 korun. U nafty pak 10 950 Kč. Ale pozor: v eurech jsou české sazby pohyblivé.

Posilování koruny způsobilo, že pevně zvolená korunová sazba daně se v eurovém vyjádření dostala od roku 2010 výrazně nad sazby v Polsku a v Rakousku. Například k 1. červenci byla česká sazba přibližně 516 euro, zatímco rakouská 482 euro. U dieselu je rozdíl ještě výraznější: 440 vs. 397 euro. Tato čísla odvádějí motoristy k pumpám za hranice.

Pokud by v českém mechanismu daně byl zohledněn vývoj kurzu, pak by litr nafty mohl být dnes levnější o více jak korunu padesát. A takový krok není ani v rozporu se žádným závazkem daným evropským zemím.

To nejspíš ministr Kalousek nepřizná. Potřebuje peníze do rozpočtu. Stačí držet se snadno dostupného argumentu: obchodního tajemství, pokud jde o detailní rozbor ceny pohonných hmot.

-

Poznámka: V připojeném grafu vidíte, kolik by stály benzin a nafta, pokud by Česko přistupovalo ke spotřební dani stejně jako Rakousko.

 

Právě se děje

Další zprávy