Nový materiál prý nepropustí ani yperit

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
20. 4. 2014 19:57
Slovensko-česká firma chce prorazit s impregnací na bázi nanotechnologií.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys – Co může vzniknout, když se dohromady dá hudební režisér, policista, chemik a zkušený obchodník? Nejprve v laboratořích ve slovenských horách a v nejbližší době i malé tovární hale v průmyslové zóně na jih od Banské Bystrice se rodí výrobek, který ještě před svou masovou produkcí budí zájem zákazníků ze Skandinávie, USA nebo Ruska.

Zmínění pánové se sedm let věnovali vývoji a přípravě výroby impregnačního materiálu na bázi nanotechnologií, který nyní pod značkou Isokor začínají nabízet do prodeje.

Rádi předvádějí, jak po sedací soupravě, kterou ošetřili svým výrobkem, stéká voda, nebo jak vyvinuli izolační písek, který umožňuje vybudovat – jak říkají – třeba bazén v poušti, nebo impregnovat základy domů v záplavových oblastech.

Jejich nanotechnologie vytvoří paropropustný obal, který je zároveň něco jako poušť pro bakterie. Naváže se na původní materiál, který je pak možné ošetřovat bez chemikálií nebo jejich použití radikálně omezit.

Jeden z partnerů, český podnikatel Bořivoj Vagner, už ho použil na akvaparku u svého hotelu u Lipna. A Slováci jím natřeli faru v rodné vesnici Tajov, která vypadá zvláště po dešti jako nová.

Ale jinak moc o podrobnostech mluvit nechtějí, jsou opatrní. Jen naznačují, že výrobek má revolučně široké použití a zájem mají kromě třeba loďařských firem, kterým by ušetřil náklady na čištění lodí, i vojáci nebo různé podivné obchodní společnosti z Ukrajiny či Ruska.

„Nechceme si náš výrobek nechat patentovat, protože tím bychom prozradili jeho složení a technologii,“ říká Jaroslav Stráňavský, jednatel firmy. „Přes textilii napuštěnou naším výrobkem neprojde třeba yperit,“ vysvětluje různé možnosti použití.

Stráňavský byl dosud především hudební režisér, kterého si na nahrávání vážné a folklórní hudby najímají takové prestižní firmy jako Decca či Deutsche Grammophon nebo ho zvou pracovat do Koreje či Japonska. Jeho původní povolání a vášeň je znát v kanceláři firmy v nenápadné malé výrobní hale uprostřed průmyslové zóny u Banské Bystrice. Místnosti totiž vévodí nepříliš často vídaná kvalitní poslechová aparatura.

Jistou atmosféru tajemna dokresluje fakt, že jedním z partnerů, kteří výrobu rozjíždějí, je starý Stráňavského kamarád – bývalý vysoce postavený policista.

Jen nekuřáci a abstinenti

Z nahrávání je Jaroslav Stráňavský zvyklý na špičkovou kvalitu, kterou prosazuje i při budování nové firmy. Vedlejší hala je zatím prázdná, jen s několika regály lahví a krabic s nápisem Isokor. Jejich náplně se vyrábějí zatím v podzemních laboratořích, které mají partneři v jedné z vesnic nad Bystricí, kde bydlí.

Do haly se v blízké budoucnosti nastěhuje výrobní a stáčecí linka, která bude schopna denně vyrobit až osmnáct tisíc lahví několika různých řad, které se Isokor chystá nabízet. „Šest lidí na obsluhu linky stačí,“ říká Stráňavský s tím, že si zaměstnance vybírají buď ze členů rodiny, nebo prověřených kamarádů.

Jedním z kritérií je odpor k alkoholu, s nímž se při výrobě hodně pracuje. A při výrobě, náročné na čistotu, se také nesmí kouřit. Sám Stráňavský je abstinent a nekuřák.

Veškerá výroba by měla zůstat v Banské Bystrici nebo někde jinde na Slovensku. Firma, která deklaruje, že jí jde o podporu slovenské ekonomiky, má v případě velkého nárůstu plán, jak se rozšířit. Podobné výrobky v Evropě vyvíjejí a vyrábějí dvě nebo tři firmy. Cílem slovensko-české firmy je vybudovat cenově dostupnou řadu prostředků, které je možné použít v domácnosti, ve stavebnictví či průmyslu.

„Do profesionálního prodeje půjdou výrobky od poloviny května. Zájem máme kromě Česka a Slovenska třeba hodně ze Skandinávie,“ říká Bořivoj Vágner, zakladatel české firmy Vagnerplast, který má ve společném podniku se Slováky na starosti právě rozvoj obchodu.

Kromě češtiny a slovenštiny se připravují etikety v portugalštině, španělštině a angličtině a Stráňavského příbuzní povedou zřizovanou pobočku v USA. „Máme také rozjednanou Saúdskou Arábii a naše výrobky se nyní testují i v Austrálii,“ vypočítává Vágner.

Kvalitní výrobky, které vydrží

Investice v řádu desítek milionů korun by se podle Vágnera měla vrátit do pěti let. Nyní je podle Vágnera důležité především vzdělat spotřebitele o tom, co nový materiál znamená a jak se s ním pracuje.

Reklamou je třeba i auto Jaroslava Stráňavského, ošetřené jejich materiálem a zářící novotou po opláchnutí vodou. Nebo domácnost, v níž jeho manželka po ošetření jejich materiálem radikálně omezila použití úklidových chemikálií.

„Budoucnost je v kvalitních výrobcích a jejich dlouhodobém použití. Takto ošetřené auto nebude potřeba tak často měnit,“ vysvětluje Jaroslav Stráňavský. „Svým způsobem to může změnit světovou ekonomiku,“ říká s trochou nadsázky.

Martin Ehl

 

 

Právě se děje

Další zprávy