Následky aféry Metanol. Petrolejáři tlačí na Kalouska, aby omezil černý trh

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
17. 10. 2012 11:52
Největší ztráty utrpí stát (tedy i daňový poplatník), když spekulanti importují pohonné hmoty prostřednictvím dovozní společnosti, kterou krátce po dovozu a prodeji pohonných hmot čerpacím stanicím nechají zkrachovat, aniž by daně odvedli.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys – Když mrtví v aféře Metanol rozhýbali vládu k opatřením, která mají omezit pančování alkoholu, musí se totéž povést i u benzinu a nafty, řekli si tuzemští petrolejáři.

Jejich postup má logiku, i když jinak spolu benzin a vodka mají málo společného. Jedno ale přece: rozbujelost černého trhu.

Znovu se ukazuje, že na jeho fungování u pohonných hmot i alkoholu se (minimálně svou nečinností) podepisuje i stát. Šance, že by nyní ministr Kalousek i další státní úředníci víc naslouchali profesním organizacím, se tak díky medializaci kolem obětí metanolu zvyšují.

Ministr Kalousek se nedávno pochlubil záměrem jít rovněž proti černému trhu s pohonnými hmotami. Po rozhovoru s některými představiteli České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) Insider usuzuje, že jeho kroky mohou být inspirovány materiálem, který asociace ministerstvu financí doručila.

Petrolejáři poměrně přesně vidí, kudy se na trh nelegální benzin a nafta dostávají. Jsou to většinou „bezejmenní“ prodejci stojící mimo větší sítě benzinových stanic. Skryti v rámci statistiky v kolonce „ostatní“ však tvoří více jak třetinu prodaného objemu pohonných hmot (viz graf). Tedy nic zanedbatelného.

Odborníci mají za to, že stačí poměrně jednoduché legislativní kroky, aby se situace kolem černého trhu s benzinem a naftou začala měnit. Podle informací Insideru jde v návrzích asociace zejména o daně a jejich účinný výběr.

Největší ztráty utrpí stát (tedy i daňový poplatník), když spekulanti importují pohonné hmoty prostřednictvím dovozní společnosti, kterou krátce po dovozu a prodeji pohonných hmot čerpacím stanicím nechají zkrachovat, aniž by daně odvedli.

Tomu by se mělo podle asociace čelit dvojím způsobem:

a)    licencováním importérů, přičemž součástí licence by mělo být i složení kauce, ze které by případné nesplacení daně mohlo být alespoň částečně uhrazeno,

b)   v případě nezaplacení daně importérem přenesením odpovědnosti za úhradu daně na odběratele, tedy čerpací stanice. Ty by pak dávaly přednost spolehlivým dodavatelům fungujícím v řádném daňovém režimu.

Co z toho?

Efektů by mohlo být víc. Prvotní: zlepšení stavu státního rozpočtu díky lepšímu výběru daní. Další, druhotné: alespoň nějací hráči by z černého trhu zmizeli. Anebo automobilisté by mohli profitovat dík větší garanci kvality paliv.

Jedná se o efekty spíše nepřímé, a tedy hůře viditelné. Snadno lze výrobce podezírat, že jejich hlavní motivací je konkurenční boj. V tomto případě jsou ale zájmy výrobců pohonných hmot, konečných spotřebitelů i státu shodné. I když samotní navrhovatelé připouštějí, že zánikem levnější černé konkurence by se jejich prodejní ceny koncovým zákazníkům mohly mírně zlepšit (rozumějme zvýšit).

 

Právě se děje

Další zprávy