Ministr dopravy jde proti Pentě

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
7. 9. 2014 16:30
Antonín Prachař kritizuje šéfa drah i kvůli přestavbě Masarykova nádraží.
Foto: Tomáš Kunc

Objev dne - Výstavba kancelářských budov na volných pozemcích u pražského Masarykova nádraží, jeden z největších českých developerských projektů, se komplikuje. Ministr dopravy Antonín Prachař žádá od šéfa Českých drah, aby znovu prověřil smlouvy a podmínky, za nichž státní podnik poskytne parcely finanční skupině Penta.

Ta chce od národního přepravce koupit zhruba pětadvacet tisíc metrů čtverečních, stavět se má do dvou let. Dráhy by mohly od Penty inkasovat až 800 milionů korun, hodnota celého projektu se odhaduje na několik miliard.

„Chci, aby dráhy doložily, že jednaly s péčí řádného hospodáře a maximálně se snažily zabezpečit finanční prostředky. Máme posudky právních kanceláří, některé říkají, že to je v pořádku, jiné mají pochybnosti. A pokud existuje aspoň jedna pochybnost, musíme ji prověřit,“ řekl ministr v rozhovoru pro Insider a HN.

Finanční skupina, jejíž aktivity v Česku řídí miliardář Marek Dospiva, podepsala s Českými drahami kontrakt o rozvoji v areálu Masarykova nádraží už v roce 2004. Smlouva obsahuje speciální vzorec pro výpočet kupní ceny – záleží přitom, kolik toho Penta bude nakonec stavět. Praha na území teprve loni zrušila stavební uzávěru.

„Při realizaci šestipatrové budovy by cena za metr čtvereční pozemku měla dosáhnout 32 tisíc korun, což plně odpovídá tržním podmínkám v lokalitě,“ reagoval na Prachařova slova mluvčí Penty Martin Danko. A dodal: „Podle našich informací si ČD v souvislosti se schvalováním aktualizované dokumentace nechaly zpracovat dva posudky, které potvrdily, že ceny jsou v souladu s tržními podmínkami.“

Také Daniel Kurucz, šéf Českých drah, se proti Prachařovým výrokům ohradil: „Se zástupci Penty jsme měli několik jednání, povedlo se vylepšit platební podmínky, část financí bychom mohli dostat ještě letos.“ Kontrakt je podle něj navíc sepsán tak, že je v podstatě nevypověditelný.

Pro pochopení aktuálního dění je zásadní právě vztah klíčového státního manažera a jeho nadřízeného ministra. Ačkoli se Kurucz stal hlavou Českých drah až letos v únoru po Prachařově nástupu (předtím byl půl roku náměstkem), ministr není s jeho prací příliš spokojen a hledá cesty, jak se jej zbavit.

„Měl jsem s panem Kuruczem rozhovor a požádal jsem ho o vysvětlení tří věcí. Jednou z nich je strategie Českých drah, jak se vypořádají se snížením ratingu od agentury Moody’s, k čemuž došlo na jaře. Dosud žádný takový materiál ale nebyl dozorčí radě předložen,“ řekl Prachař, kterého do vlády vyslalo hnutí ANO. Na zhoršení hodnocení se podílely i některé nejasnosti ohledně spolupráce s Pentou.

„Za snížení ratingu nenese odpovědnost nynější vedení. Již v květnu jsem ale prezentoval náš pohled, co je třeba provést, a ihned jsme to začali realizovat,“ řekl Daniel Kurucz, který před příchodem do managementu drah v květnu 2013 působil v představenstvu skupiny Agrofert ministra financí a zakladatele ANO Andreje Babiše. Stejně jako je nejistá Kuruczova pozice, obavy o své místo má i ministr. V koalici sílí nespokojenost s tím, jak svěřený úřad vede. Sociálním demokratům i lidovcům vadí personální zmatky jak v Českých drahách, tak v Ředitelství silnic a dálnic.

Dospiva a spol. mají s okolím Masarykova nádraží, přes něž denně jezdí do Prahy za prací tisíce lidí z Rakovníka, Kladna či Kralup, velké plány. Naproti němu už v lednu otevřeli největší pražský administrativní komplex Florentinum, do něhož investovali přes čtyři miliardy – své sídlo tam kromě Penty mají také auditoři z EY či právní kancelář Havel, Holásek & Partners.

„Začínáme intenzivně pracovat na Masaryčce naproti Florentinu. Je to vize Penty vybudovat takzvaný Central Business District. Ve všech evropských metropolích taková oblast je, například v Londýně City,“ prohlásil Dospiva při otevírání Florentina.

Luboš Kreč

 

Právě se děje

Další zprávy