Lásku k GPS zatím neporazil ani Putinův labrador

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
29. 1. 2013 15:22
Navigační systém GLONASS měl být ruskou chloubou a konkurencí americkému GPS. Zatím však bez velkého využití létá na oběžné dráze. Z Moskvy píše Jiří Just.
Foto: Tomáš Kunc

Zahraničí - Ruský družicový polohový systém GLONASS měl být ruskou chloubou a konkurencí americkému GPS. Zatím však bez velkého využití létá na oběžné dráze.

Podle posledních informací o něj ruská armáda, pro kterou byl v první řadě vyvíjen, jeví slabý zájem. Od 1. ledna letošního roku ho vojsko mělo začít plně využívat. Nestalo se.

"Ruské ministerstvo obrany potřebuje družicovou navigaci, avšak nechce financovat celý projekt GLONASS a celkově, včetně pozemní infrastruktury, za něj zodpovídat. Problém spočívá v tom, že družicová navigace je nutná pro moderní vysoce přesné zbraně, které ruská armáda nemá,“ uvedl pro Insider expert Centra politických výzkumů PIR-Centr Pavel Luzin.

Jak zároveň dodal, ruská armáda je připravena být jedním z uživatelů GLONASSu. Odmítá však plně zodpovídat za systém, který nemůže být plnocenně využit v zájmech obrany.

GLONASS má nadto problém i s civilním využitím. Rusové preferují spíše americkou navigaci GPS.

„Soukromí uživatelé používají GPS přijímače v automobilových navigátorech a mobilních telefonech, dopravní společnosti všech segmentů také dávají přednost GPS. Dnes jsou v Rusku hlavními uživateli GLONASSu především obecní a regionální služby, kterým se tato družicová navigace fakticky vnucuje,“ sdělil Luzin.

To je třeba případ vyhlášky ruského ministerstva dopravy, která nařizuje, aby od 1. ledna 2013 povinně používaly GLONASS všechny autobusy a nákladní vozy převážející nebezpečný náklad. Od příštího roku by jím měly být vybaveny všechny automobily taxislužeb.

Přitom globální družicový polohový systém, který Moskva vyvíjela od osmdesátých let, se měl stát symbolem technologického úspěchu novodobého ruského režimu.

A Rusko s ním skutečně mělo velké plány. Do popularizace GLONASSu se zapojil dokonce labrador Vladimira Putina, který se v roce 2007 před objektivy kamer proháněl se speciálním obojkem vybaveným vysílačem.

Ještě v roce 2010 tehdejší vicepremiér Sergej Ivanov, který projekt GLONASSu řídil, sliboval, že za dva roky budou muset mít všechny ze zahraničí dovážené automobily povinně instalovanou GLONASSovskou navigaci, jinak na ně bude uvaleno pětadvacetiprocentní clo.

Na ruském trhu se objevil aparát rozměrem připomínající cihlu a poté mobilní telefon s navigací, který stejně rychle zmizel. Projekt zažil i několik pádů: v prosinci 2010 raketa nesoucí družice spadla do moře a loni na podzim po skandálu s několikamiliardovou korupcí musel svůj post opustit hlavní konstruktér a generální ředitel společnosti Rossijskije kosmičeskije systěmy, vyrábějící pro GLONASS družice.

Podle Luzina ruský družicový systém trpí hned několika neduhy. V první řadě nízkou životností družic.

„Ruský průmysl není schopen vyrobit družice a zařízení odpovídající kvality. Délka jejich provozu je menší než pět let. Některá zařízení jsou vyřazena z provozu už rok a půl po zahájení jejich používání. Přitom družice GPS mají stabilně životnost 10 let,“ řekl expert.

Nyní se na oběžné dráze nachází 23 družic GLONASSu z 24 potřebných pro dosažení plného pokrytí zemského povrchu. Ruská kosmická agentura v nejbližších měsících chybějící družici vyslat neplánuje.

GLONASS má rovněž problém s přesností. Ta je mnohem nižší, než má GPS a Evropskou unií budovaný systém Galileo.

Rusko nicméně plánuje v příštích letech svůj navigační systém modernizovat. V dohledném budoucnu by současné družice GLONASS-M mělo nahradit zařízení nové generace GLONASS-K. Tyto družice jsou oproti předchozí verzi lehčí, výkonnější a jejich životnost má dosahovat 10 let.

Na oběžné dráze se již nachází první zkušební prototyp. Další dva by tam měly být vypuštěny v průběhu letošního roku.

Z Moskvy Jiří Just

Zdroj fotografie: glonass-ianc.rsa.ru

 

Právě se děje

Další zprávy