reklama
 
 

Fotbal vs. Česká spořitelna: Ve vzduchu visí milionová žaloba

19. 8. 2013 14:14
České spořitelně hrozí žaloba od Fotbalové asociace ČR o miliony korun. Několikaletá sponzorská spolupráce největší české banky s vrcholovým fotbalem skončila loni roztržkou a několikamilionovým dluhem spořitelny vůči fotbalistům. Obě strany se ale už přes půl roku nejsou schopny dohodnout, kolik peněz má banka sportovcům vlastně doplatit.

Inside sport - České spořitelně hrozí žaloba od Fotbalové asociace ČR o miliony korun. Několikaletá sponzorská spolupráce největší české banky s vrcholovým fotbalem skončila loni roztržkou a několikamilionovým dluhem spořitelny vůči fotbalistům. Obě strany se ale už přes půl roku nejsou schopny dohodnout, kolik peněz má banka sportovcům vlastně doplatit.

Podle zdrojů ze sportovních i bankovních kruhů žádají fotbalisté po spořitelně sumu blížící se 15 milionům korun. Spořitelna však vidí nárok zhruba o řád níže – nejvýš kolem milionu. Proto se Fotbalová asociace ČR chce obrátit na soud, o čemž už banku oficiálně informovala.

„Na jaře do spořitelny přišel dopis z právní kanceláře, která pracuje pro fotbalový svaz. Informoval, že se na banku kvůli nedoplacenému sponzoringu chystá soudní žaloba. Od té doby jednání mezi nimi zamrzla, představy o finančním vyrovnání jsou na obou stranách zcela odlišné,“ řekl deníku Aktuálně.cz bankéř detailně informovaný o problému.

Spořitelna existenci sporu potvrzuje, nechce jej ale podrobněji komentovat: „S Fotbalovou asociací ČR o podmínkách ukončení sponzoringu jednáme, to je pravda. O detailech ale nemůžeme mluvit,“ říká mluvčí spořitelny Helena Matuszná.

Zdroje ze spořitelny se shodují na tom, že banku hrozba soudní žaloby ze strany fotbalistů nemile překvapila. Veřejné handrkování o peníze pro fotbal, patřící mezi nejpopulárnější domácí sporty, by mohlo citelně pošramotit její image.

Česká spořitelna působila jako oficiální partner české fotbalové reprezentace celkem tři sezony od roku 2009. Na obnovení ročních kontraktů se obě strany dřív domlouvaly bez větších problémů, vždy za stejných podmínek. Spořitelna posílala fotbalistům podle této smlouvy každoročně 20 milionů korun, vedle toho jim vyplácela dodatečné finanční dary. Suma sumárum se roční sponzorský příspěvek pohyboval kolem 25 milionů korun.

Potíže nastaly loni na jaře. Šéfům banky se totiž Fotbalová asociace ČR jako partner čím dál víc přestávala líbit. Vadila jim jednak klesající výkonnost národního týmu, na níž se podepsala generační výměna a odchod hvězd typu Pavla Nedvěda, Karla Poborského či Vladimíra Šmicera do fotbalové penze. Prostě přestávalo být jisté, že tým postoupí na vrcholný šampionát, který sponzorským značkám zajišťuje zviditelnění a zvyšuje jejich lesk. A pak začali mít bankéři ještě jeden problém – a to čím dál horší pověst českého vrcholového fotbalu a jeho stále silnější kmotrovskou pověst. „Vedení se nakonec rozhodlo, že vůbec nechce naši značku s fotbalem spojovat,“ prohlásil jeden z manažerů České spořitelny.

Jenomže než šéfové banky definitivně došli k tak jednoznačnému stanovisku, trvalo to pár měsíců. Na jaře 2012 se rozjela fotbalová sezona. V té době ještě jak fotbalisté, tak lidé řídící ve spořitelně sponzorské aktivity doufali, že se na pokračování spolupráce nějak dohodnou. Proto – ačkoliv nebyla smlouva na další rok podepsaná – označoval národní tým Českou spořitelnu nadále za svého partnera a ta také jako oficiální partner čerpala příslušné výhody, včetně sponzorských vstupenek na fotbalové zápasy. V souvislosti s národním týmem bylo nadále všude prezentováno její logo. „V té době ještě probíhala jednání o tom, že by spolupráce v nějaké podobě pokračovala, ale po nějakém čase spořitelna řekla, že už ji nechce obnovit vůbec,“ vysvětluje šéf Fotbalové asociace ČR Miroslav Pelta.

Vedení banky prostě zůstalo neoblomné. Na sklonku roku – to už je nová sezona v plném běhu – oznamuje Česká spořitelna oficiálně fotbalovému svazu ukončení sponzorské spolupráce. A žádá vyčíslení svých nákladů na uplynulé čtyři měsíce.

Nato se rozbíhá tahanice o peníze, která teď hrozí vyústit v soudní žalobu. Handrkování mezi fotbalisty a bankou navíc nabralo na razanci, když v březnu do čela STES, marketingové a obchodní společnosti Fotbalové asociace ČR, přišel nový ředitel Luboš Koželuh. Pár týdnů po jeho nástupu přišel do spořitelny zmíněný dopis najatých právníků s oznámením, že fotbalisté představu spořitelny o finančním vypořádaní odmítají akceptovat a hodlají spor řešit u soudu.

Tahanice mezi fotbalisty a bankéři přes léto vázne na mrtvém bodě. „My teď čekáme na znalecký posudek, který nám dlužnou sumu přesně vyčíslí, zatím je celá záležitost v klidu,“ říká Pelta, který se snaží atmosféru zklidňovat.

„Jednání s Českou spořitelnou nejsou ukončena, jen přerušena. Může se nakonec stát, že všechno dopadne dobře. Spořitelna se může stát partnerem Českého olympijského výboru, díky tomu by do budoucna mohlo dojít i k nějakému sladění s fotbalem – byť se právě teď naše vztahy nemusí jevit na první pohled jako úplně ideální," dodává šéf marketingové agentury Fotbalové asociace Luboš Koželuh.

Fotbalový šéf Miroslav Pelta se snaží, aby celá záležitost nevypadala vyhroceně. „Já myslím, že z naší strany to není až tak agresivní… Ani těch 15 milionů, o kterých mluvíte, to myslím není.“ Ale jeho obchodní vyjednavač Luboš Koželuh volí jiný slovník: „Žádná žaloba od nás zatím každopádně neodešla. Ale jde o sumu odpovídající tomu, že plnění smlouvy o půl roku přesáhlo platnost kontraktu.“ Čímž nejspíš nechtěně prozrazuje, že se Pelta snaží problém v kontaktu s médii spíše bagatelizovat a změkčovat.

Na smíru, který by proběhl pokud možno bez účasti soudu, ale mají zájem obě strany. Podle informace Aktuálně.cz nyní spořitelna čeká, až jí fotbalisté své nároky přesně vyčíslí. Je velmi pravděpodobné, že až bude na stole přesná suma, podložená znaleckým posudkem, dohodnou se oba bývalí partneři na oboustranně přijatelném mimosoudním kompromisu.

Zuzana Kubátová, Luděk Mádl

 

autor: Aktuálně.cz | 19. 8. 2013 14:14

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama