Firma chtěla zpátky regálné, Rossmanna ale neporazila

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
12. 3. 2012 13:25
Jde o jeden z prvních sporů týkajících se vztahů obchodníků a jejich dodavatelů v Česku, který doputoval až k nejvyšší soudní instituci v zemi.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys - Jedna z největších drogistických sítí v Česku, drogerie Rossmann, nemusí s definitivní platností zaplatit asi 1,5 milionu korun. Ty po ní požadovala společnost Czech Products z Kladna.

Rozhodl o tom ve třech případech Ústavní soud. Jde o jeden z prvních sporů týkajících se vztahů obchodníků a jejich dodavatelů v Česku, který doputoval až k nejvyšší soudní instituci v zemi.

Předmětem sporu byly peníze, které česká dodavatelská firma zaplatila drogistickému řetězci za takzvanou marketingovou podporu svých výrobků. Tedy za lepší umístění v regálech řetězce, ale i za příplatek, který poskytla na otevření nových poboček.

Taková praxe, kdy dodavatelé obchodních řetězců platí za to, že obchodníci jejich výrobky vůbec prodávají, umísťují je více na očích zákazníkům nebo přispívají na různé oslavy řetězců, je v Česku dlouhodobě kritizovaná.

Společnost Czech Products zaplatila za marketingovou podporu milion korun a několik let s řetězcem Rossmann spolupracovala. Pak ale drogistická firma rozhodla o ukončení spolupráce.

Czech Products zažalovala Rossmanna o asi 1,5 milionu korun (na tolik firma vyčíslila ušlý zisk a ztrátu z investic do regálného).

A kromě konkrétně vyčíslené ztráty se česká firma v žalobě snažila upozornit na chování obchodních řetězců v Česku, které jim umožňuje jednat z pozice silnějšího a tlačit nepřiměřeně na své dodavatele. A za chybu firma označila, že zákon o významné tržní síle, který má řetězce umravnit, se vztahuje pouze na zemědělské a potravinářské výrobky. „To je v rozporu s právem Evropské unie,“ uvedla společnost ve třech stížnostech k Ústavnímu soudu.

Ústavní soud ale všechny tři stížnosti odmítl.

Rozhodl, že Czech Products nemá nárok na zaplacení ani v případě, že už v jednom sporu firmy s dalším drogistickým řetězcem, DM Drogerie, přiznal Nejvyšší soud vrácení části peněz, které zaplatila řetězci za otevření dalších nových obchodů. Podle soudců Nejvyššího soudu šlo o nemravný poplatek.

„To ale neznamená, že po celou dobu, kdy byly poplatky za marketingovou podporu výrobků vybírány, musí být stěžovatelce (Czech Products) umožněn prodej jejích výrobků,“ rozhodli ústavní soudci.

 

Právě se děje

Další zprávy