Facebook prošel údolím smrti a dvě jeho čísla zaslouží "like"

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
2. 5. 2013 13:16
Data jsou to uspokojivá, takže akciové trhy mohou být, pokud jde o Facebook, o něco klidnější. Ale přesto musí společnost nadále bojovat o důvěru investorů.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys - Dvě čísla z ohlášených čtvrtletních výsledků Facebooku sledovali všichni s nejvyšší možnou mírou pozornosti: podíl přínosu reklam v mobilních aplikacích a počty aktivních uživatelů. V obou kategoriích si zaslouží palec nahoru, tlačítko "like", chcete-li.

Data jsou to uspokojivá, takže akciové trhy mohou být, pokud jde o Facebook, o něco klidnější. Ale přesto musí společnost nadále bojovat o důvěru investorů.

Celkové tržby rostly v prvním kvartále meziročním tempem 37,8 procenta. Facebook těží právě z pokračujícího růstu aktivních uživatelů, už jich posbíral 1,1 miliardy. Udržení tempa růstu tržeb se však mnohem více připisuje výnosům z reklamy v mobilních aplikacích. Jejich podíl vzrostl už na téměř třetinu z celkových příjmů, které Facebook z reklamy má (z původních 23 % v posledním čtvrtletí loňského roku je to slušný skok).

O schopnosti největší světové sociální sítě oslovit a přitáhnout lidi k mobilním telefonům a tabletům nebylo pochyb. Váhalo se nad dovedností proměnit uživatelský potenciál v dolary. Letošní vývoj zatím nahrává tomu, že to Facebook myslí opravdu vážně se svými plány zvýšit letos tržní podíl na reklamě z mobilních zařízení v USA z loňských 9,5 % na 13 %.

Soudě podle vývoje kurzu akcií, Facebook už prošel údolím smrti, když se loni na podzim cena zvedla z hladiny dvaceti dolarů. Výročí uvedení Facebooku na akciový trh (17. 5. 2012) je nadosah, ale obviňování společnosti z poškození akcionářů nekončí. Zatímco trh NASDAQ se za technické potíže při startu Facebooku na burze již finančně vyrovnal s brokery i s americkou komisí pro cenné papíry (SEC), Facebook se od svých pochybení v IPO distancuje. Otázka soudních pří a riziko kompenzací za nekorektní informaci o nižších tržbách jen vybraným akcionářům (v okamžiku těsně před IPO) je stále otevřená.

Ani po roční přítomnosti akcií Facebooku na burze se proto jejich kurz nepřiblíží hladině 38 dolarů za akcii, za kterou byly upisovány. Kurz zůstane stále alespoň o pětinu níže.

Petr Hlinomaz 

 

Právě se děje

Další zprávy