Důležitější než nová smlouva pro Sarbua je, co v hlášení CME chybělo

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
8. 4. 2013 12:46
Prodloužení kontraktu Sarbuovi řadu lidí z tuzemských médií a mediálních agentur moc nepotěšilo. Šéfa CME totiž provází, ne zcela neopodstatněně, pověst panovačného a trochu sebestředného manažera. Ostatně právě on přišel na nápad razantního zdražení reklamy ve skupině stanic okolo TV Nova. Z pohledu mediálních agentur (firmy, které nakupují a plánují cca 90 % reklamy v ČR) je Sarbu vinný tím, že trh s televizní reklamou je ve velkém zmatku. Jenomže věci nejsou tak jednoznačné, jak se lidem z reklamy zdají.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys -Většina médií si z posledního oznámení CME pro investory všimla toho, že stávající majitel TV Nova prodloužil kontrakt prezidentovi a generálnímu řediteli CME Adrianu Sarbuovi. To je jistě zajímavé, ale daleko zajímavější je to, co v oznámení původně být mělo a není.

Prodloužení kontraktu Sarbuovi řadu lidí z tuzemských médií a mediálních agentur moc nepotěšilo. Šéfa CME totiž provází, ne zcela neopodstatněně, pověst panovačného a trochu sebestředného manažera. Ostatně právě on přišel na nápad razantního zdražení reklamy ve skupině stanic okolo TV Nova. Z pohledu mediálních agentur (firmy, které nakupují a plánují cca 90 % reklamy v ČR) je Sarbu vinný tím, že trh s televizní reklamou je ve velkém zmatku. Jenomže věci nejsou tak jednoznačné, jak se lidem z reklamy zdají.

Na jedné straně tu stojí vyprodaná TV Prima (která není schopná dodávat očekávanou sledovanost) a na straně druhé téměř prázdná TV Nova, která je drahá a navíc má i velmi podivné obchodní podmínky. A zde jsme právě u bodu, který měl podle zákulisních informací ve zprávě pro investory být, ale není. Totiž informace, že o razantním zdražení reklamy a změně obchodních podmínek byl dopředu informován i možný budoucí majoritní vlastník Time Warner.

Fakt, že Adrian Sarbu zůstane ve své pozici i poté, co se Time Warner majetkově víc zakousne do CME, mohl překvapit jen ty hodně nedůvtipné. Lidé z tohoto koncernu jsou v TV Nova pečení a vaření už více než rok. I tak však nikdo bezpečně neví, zda nakonec uplatní opci na navýšení svého podílu (má čas do konce května). Ale upřímně řečeno není moc jasné, proč by to firma neudělala. Finanční výkonnost TV Nova je stále vysoká a ztrátové části firmy lze skoro vždy prodat.

Nově podepsaný kontrakt s Adrianem Sarbuem je logický. Zaprvé nikdo nechce riskovat situaci, která se již jednou CME stala v době jejích sporů s Vladimírem Železným. Zadruhé je Adrian Sarbu až moc ponořený v procesech a ve firmách okolo tohoto mediálního koncernu na to, aby bylo možné jej bez rizika vyměnit. A konečně zatřetí, celý nový kontrakt můžeme číst také jinak. Třeba jako elegantní způsob finančního vypořádání s tímto mužem, který mu zaručuje příjemný "důchod" v jeho rodné zemi - Rumunsku.

Vraťme se však k dnešní situaci na trhu s televizní reklamou. TV Nova rozjela v posledních dnech velkou kampaň, kde se snaží přesvědčit zadavatele reklamy o tom, že změna obchodních podmínek (čti zdražení) se děla již s vědomím budoucího majoritního akcionáře, Time Warnerů. Bůh suď, zda je to jen účelová argumentace, nebo ne. Jisté však je, že zadavatelé pod tlakem klesajících prodejů začínají své radikálně odmítavé stanovisko pomalu měnit.

Pokud to skupina okolo TV Nova ustojí, tak s velkou pravděpodobností dojde k podstatné změně na trhu. Zdá se totiž, že zadavatelé si budou vyjednávat podmínky pro televizní reklamu sami, nebo jen za účasti mediální agentury. Jinými slovy TV Nova se může podařit to, o čem většina médií jen sní. Totiž přesunout mediální agentury do pozice plánovačů reklamy (kdy a kde bude reklama) a odříznout je od jejich hlavního businessu – nákupu reklamních ploch, za který si berou od médií provize.

Potvrzení Sarbuovy pozice je z pohledu médií vděčnou zprávou. Pro lidi z businessu se ale nic nemění. Stále se čeká na to, s čím a hlavně s kým přijde nový majitel. V jednom se však drby z trhu podivně shodují – novou jedničkou Novy by měla být žena.

Daniel Köppl

 

 

Právě se děje

Další zprávy