Co všechno si koupil Petr Kellner: rizika a perspektivy

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
5. 11. 2013 14:42
Petr Kellner nemůže zvětšit počet telefonujících Čechů. Může je ale naučit utrácet víc (za data) a pokusit se je odlákat od konkurence (udělá to)
Foto: Tomáš Kunc

Komentář – Ruka je v rukávě. Podoba dopředu ohlašovaného sňatku mezi španělskou Telefónikou a českou finanční skupinou PPF, dnes konečně oficiálně zveřejněná, dává prostor i k širším úvahám. Nejde přitom o to, jak hluboko musí zdatný vyjednavač Petr Kellner sáhnout do své peněženky, ale spíš o možné dopady jeho posledního nákupu na český trh. Ty nás zajímají víc než jeho konto.

Co budoucí konkurenční prostředí?

Poměr sil na českém telekomunikačním trhu, kde vládne silná trojka (s Kellnerem ještě T-Mobile a Vodafone), se teď v brzké době dramaticky nezmění. Počty klientů, produkty, technické vybavení, to všechno zůstane stejné, ani Kellner nemůže zvětšit počet telefonujících Čechů. Může je ale naučit utrácet víc (za data) a pokusit se je odlákat od konkurence (udělá to). Časem se tak mohou měnit perspektivy a rizika konkurujících si operátorů.

Zkusme se na to podívat jen z pohledu pokračovatele české Telefóniky:

-          Jaká jsou rizika pro Petra Kellnera? Ať chceme nebo ne, změna vlastníka je velkým zásahem do fungování firmy. Kdo jste to zažil, víte o tom své. Zvláště když přechází z rukou oborového profesionála do rukou finančníka. To není kritika. Jen je třeba počítat s tím, že finanční investor obvykle nemá v rukávu technologické a obchodní know-how a finesy, které může hned proti konkurenci nasadit. Musí si je koupit, a to včetně jejich budoucího rozvoje.

Své může přinést například i případná změna jména operátora (Kellner si proto na čtyři příští roky koupil název O2).

Dochází k personálním změnám (v PPF je připraven silný manažerský tým). Všechna tato rizika mohou dát příležitost konkurenci, která nic takového neprožívá.

-          Jaké jsou perspektivy pro Petra Kellnera? Na české scéně bude po dokončení transakce přítomen nový typ velkého telefonního operátora. Bude v rukou silného (dokonce nejsilnějšího) tuzemského finančního hráče, který zná domácí ekonomické a politické prostředí. Má přesah do dalších oborů. Současně (po nějakou dobu) má příležitost držet těsnou vazbou na prodávajícího, španělskou Telefóniku, tedy velkého telekomunikačního hráče, který po těch letech zná nejen české, ale především světové prostředí. T-Mobile či Vodafone jsou také globální značky, ale nestojí za nimi tak silný domácí hráč.

Má ještě smysl od pondělí spouštět aukci kmitočtů pro čtvrtého operátora?

Otázka je samozřejmě myšlena s nadsázkou. Smysl to má (minimálně stát může vydělat nějakou tu korunu). Jen postavení účastníků bude na startu tendru jiné, než by bylo, kdyby se vlastnické poměry v Telefónice neměnily. Jsou tu dva nové, podstatné rysy:

-          taktiku Telefóniky v tendru bude určovat už naplno PPF (připomeňme její finanční sílu a schopnosti),

-          PPF bude mít nyní obrazně řečeno dvě želízka v ohni (ve zmíněném tendru 4G) – už Kellnerovu Telefóniku CR a také bývalého „příbuzného“ Revolution Mobile (dříve patřila PPF pod názvem PPF Mobile Services). Je třeba podtrhnout, že PPF i Revolution Mobile výslovně popírají, že by šlo o propojené firmy. Pro podmínky aukce je to důležité. Jako spekulaci o možné spolupráci v horizontu dvou a více let stojí ale za to si tuto variantu ponechat v hlavě.

Směr Východ?

Neuvažujme jen české prostředí. A nemíníme tím ani to, že s českou Telefónikou kupuje Kellner i slovenskou část firmy.

Rozkročení PPF na východní trhy je všeobecně známé a dá se říci, že i úspěšné. Bude-li to tak, pak se dravost a podnikavost skupiny PPF, o které se někdy v médiích píše, nemusí projevit ve službách českým klientům, ale za východními hranicemi. I v tom se mohou španělská Telefónica a PPF doplňovat. Východní území jsou pro Telefóniku zatím bílými místy na mapě.

Kellnerovo „puzzle“

A poslední věc do skládačky jednotlivých dílků obchodu mezi PPF a Španěly: Je třeba si uvědomit, co všechno může mít PPF po dokončení transakce v rukou (nad zmiňovaných pět milionů mobilních klientů či milion a půl klientů s pevnými linkami). Třeba účast na řadě řešení pro veřejnou správu. Připomeňme například datové schránky České pošty nebo pomoc Centrálnímu registru vozidel.

Kellnerovo panství se prostě ze dne na den rozrostlo, jak už v Česku dlouho ne.

PETR HLINOMAZ

 

Právě se děje

Další zprávy