Byznys s hubnutím je v Česku na nečekaném vzestupu

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
8. 11. 2013 13:19
Servis Světa zdraví není nijak levný: „Průměrný klient u nás zaplatí celkem pět až deset tisíc korun,“ říká majitel Hůla.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys – Rady, jak zhubnout a zdravě se stravovat, jsou na českém trhu stále lépe prodejným zbožím. Svědčí o tom expanze firmy Sunkins, která od začátku roku 2011 buduje řetězec poraden Svět zdraví. Po necelých dvou letech má síť už přes padesát poboček a dál roste.

Zakladatel Sunkins, devětatřicetiletý Josef Hůla, vytvořil zatím u nás zřejmě nejpropracovanější koncept v oboru výživového a lifestylového poradenství.

Na pobočkách Světa zdraví najdou klienti rady týkající se jídelníčku a životního stylu, směřující především ke snížení nadváhy. Kromě toho Sunkins prostřednictvím pobočkové sítě a spolupracujících dealerů prodává pod značkou Svět zdraví výživové doplňky a speciální „zdravé“ potraviny.

Pobočky fungují na principu franšízy – Sunkins provozovatelům propůjčuje značku, know-how a dodává jim zboží.

Rady za tisíce

Servis Světa zdraví není nijak levný: „Průměrný klient u nás zaplatí celkem pět až deset tisíc korun,“ říká majitel Hůla.

Průměrná měsíční útrata typického klienta Světa zdraví se pohybuje od dvou do sedmi set korun, firma ale prodává několikaměsíční až roční programové balíčky. Cílem je udržet zákazníka co nejdelší dobu. Klient chodí během předplaceného cyklu na pravidelné konzultace, firma mu za úhradu zajistí rozbor krve u spolupracující diagnostické laboratoře a lékařské zhodnocení testu.

Specialitou Sunkins je vlastní program ke snižování nadváhy, takzvaná komplexní nutriční typologie, kterou vyvinula sama firma. „Jde o kombinaci několika programů včetně prvků orientální medicíny, v zásadě se nebráníme žádnému uznávanému výživovému směru a respektujeme individualitu klienta,“ říká Hůla. Zákazníci dostanou „na míru šitý“ jídelníček a chodí na pravidelné konzultace s nutričním specialistou, který jim pomáhá trvale přejít na zdravější, méně kalorické stravování a sleduje jejich postup v hubnutí.

Svět zdraví nenabízí žádnou převratnou metodu, jak zhubnout nebo zlepšit zdravotní stav, a žádnému zákazníkovi lepší postavu nezaručí. Nakonec vždycky záleží na klientově vůli a motivaci změnit životní styl, omezit kalorické potraviny, lépe se stravovat a začít se pravidelně hýbat.

Hlavním kouzlem je individuální přístup a zdání odbornosti. Konzultanti dávají najevo zájem o problém klienta, klade se důraz na přátelské zacházení a komfort. Prostředí poboček evokuje dobrou lékařskou ordinaci: na každé pracuje recepční, zaměstnanci nosí bílé pláště a celý program v roli garantů a tváří firmy zastřešuje šest spolupracujících lékařů, jimž je možné posílat dotazy k vlastním zdravotním problémům.

Expanze pokračuje

Koncept je dva roky od startu stále na vzestupu: V České republice má Sunkins dnes 44 poraden, na Slovensku 11 a osm dalších se v současné době připravuje k otevření. Nejúspěšnější české pobočky podle Hůly dosahují měsíčních tržeb kolem 700 tisíc korun.

Větší část tržeb Sunkins dnes tvoří platby za konzultace a za zdravotní servis. „Jen asi třetina obratu jde z prodeje potravinových doplňků. Ukazuje se totiž, že zhruba polovina klientů tyto produkty ze zásady odmítá a těžko je přesvědčíte ke změně názoru,“ tvrdí majitel.

Za poslední účetní rok od června 2012 do června letošního roku prodal Sunkins zboží a služby za 67 milionů korun. Zisk se podle Hůly (výsledky firma v obchodním rejstříku dosud nezveřejnila) pohybuje kolem tří milionů korun, stejně jako v předchozím roce. „Většinu zisku zatím reinvestujeme do firmy,“ říká majitel.

Svět zdraví začínal budovat síť nejprve ve velkých městech, postupně se ale ukazuje, že zájem o jeho služby je i v menších obcích. Dnes firma považuje za hranici životaschopnosti už dvacetitisícovou populaci. A zkouší se prosazovat v lázeňských městech: první takovou pobočku otevřela v Mariánských Lázních.

Hůla ale zvažuje rozšíření konceptu do dalších zemí – do Polska, ale i do Austrálie a USA. „Uvažujeme o trzích, pro které se nám nabízí zájemce o obchodní partnerství schopný do rozvoje sítě investovat a dobře ji řídit,“ říká šéf Sunkins.

Od počítačů přes Herbalife

Hůla je původním zaměřením programátor, ještě jako student si začal přivydělávat prodejem Herbalifu a nakonec se stal prodejcem na plný úvazek. V systému multilevelmarketingu Herbalifu pod sebou vytvořil síť několika stovek dealerů, ale kolem roku 2007 se rozhodl postavit na vlastní nohy. Navázal spolupráci s českým výrobcem potravinových doplňků Goldim a pustil se do budování vlastní značky.

„Nechtěl jsem zůstat jen u prodeje, chtěl jsem systém postavit na profesnější bázi. Proto jsme vyvinuli komplexní nutriční typologii, začali spolupracovat s lékaři a nabízet službu klientům prostřednictvím kamenných poboček,“ popisuje.

Projekt s dobře promyšleným marketingem se rychle chytil, šíří se hlavně díky inzerci na internetu a sociálních sítích. Ke zviditelnění značky pomohla i Hůlova účast v investorské televizní show Den D. Do projektu vstoupili televizní „investoři“ Michal Hanus a John Vanhara, kteří drží v Sunkins po jednom procentu.

Další expanze Sunkins nespočívá jen v zakládání dalších poboček. Hůla uvažuje o rozšíření nabídky produktů Světa zdraví o další speciální potraviny, ale také o pohybové aktivity a cvičení.

ZUZANA KUBÁTOVÁ

 

 

Právě se děje

Další zprávy