Autor knihy o Amazonu: Sklady jsou první krok, příště u vás otevře obchod

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
31. 12. 2013 9:05
Největší světový internetový obchod Amazon.com chce v Česku otevřít dvě velká distribuční centra u Prahy a Brna. Jaké to je pro něj pracovat? A otevře někdy v Česku i samotný obchod? Na tyto a další otázky exkluzivně odpovídal Brad Stone, autor knihy The Everything Store, která vyhrála prestižní anketu britského deníku Financial Times a investiční banky Goldman Sachs o nejlepší ekonomický titul roku 2013.
Foto: Tomáš Kunc

 

Největší světový internetový obchod Amazon.com chce v Česku otevřít dvě velká distribuční centra u Prahy a Brna. Slavný e-shop nabízí tisíce pracovních míst. Proti jeho plánům se ale bouří místní obyvatelé. Jaké to je pro něj pracovat? A otevře někdy v Česku i samotný obchod?

Na tyto a další otázky exkluzivně odpovídal Brad Stone, autor knihy The Everything Store, která vyhrála prestižní anketu britského deníku Financial Times a investiční banky Goldman Sachs o nejlepší ekonomický titul roku 2013. Stone, reportér týdeníku Bloomberg Businessweek, v něm sepsal právě příběh Amazon.com a jeho tvůrce Jeffa Bezose.

.....

V Česku se nyní řeší, zda tu Amazon otevře dvě velká logistická centra. Údajně nabídne až deset tisíc pracovních míst. Jaké to je pracovat pro Amazon?

Jsou dvě rozdílné zkušenosti z práce pro Amazon. Deset měsíců v roce to může být celkem slušné místo. Když budu mluvit za USA, zaměstnanci Amazonu berou o něco větší platy než jejich kolegové z jiných diskotních obchodních řetězců. Mají nárok na akcie, mají plné úvazky. Dělají pro firmu, která se prudce rozvíjí, takže mají i šanci na osobní posun a zlepšování. Pak ale přijdou poslední dva měsíce roku a dojde ke změně. Amazon - tak jako řada dalších firem - je kolem Vánoc mimořádně vytížený a pracovní podmínky v jejich skladech se rázem stanou smutnými. Najmou se tisíce brigádníků, kteří musí dělat mnohem tvrději, mají minimální pauzy na oběd, nemají ani takové benefity jako řadoví zaměstnanci. Vlastně nejsou chápani ani jako zaměstnanci, ale jako nahraditelný zdroj. Všichni musí pracovat velmi tvrdě, velmi dlouho, nachodí spoustu kilometrů. To je také důvod, proč se v některých zemích zaměstnanci Amazonu proti těmto podmínkám bouří. Amazon se snaží držet své náklady co nejníž.

Nespokojenost mezi zaměstnanci Amazonu probleskuje všude, nebo jen někde?

Problém je stejný v USA i jinde. Popravdě řečeno, v německých centrech, kde má Amazon aktuálně problémy, jde o menší část zaměstnanců, kteří hrozí stávkou. Je třeba si ale uvědomit, že práce v Amazonu je těžká, ale je to práce a řada lidí je za ni ráda.

Firma udělala v minulosti některé chyby, třeba v Americe postavili sklady a dali do nich špatnou klimatizaci, takže lidé pak končili v nemocnici, protože tam bylo příliš horko. Takže nejsou perfektní, ale průběžně se učí a dělají kroky vpřed, ačkoli vždycky zůstanou firmou, která chce mít co nejnižší náklady. V Amazonu existuje jakýsi rozpor - na jednu stranu chce, aby lidé byli oddanými zaměstnanci, aby pro firmu dýchali, na druhou stranu s částí z nich zachází velmi cynicky, bere je jako levný zdroj práce v prosinci a v lednu.

A co zakladatel Amazonu Jeff Bezos, jaký to je šéf?

Jeff Bezos má - podobně jako další technologičtí vizionáři typu Stevea Jobse z Applu, Larryho Page z Googlu či Larryho Ellisona z Oraclu - velmi vysoké nároky a od ostatních chce, aby jim dostáli. Aby měli velké nápady, aby neustále vyvíjeli něco nového, aby se nebáli riskovat. Na zaměstnance, kteří zaostávají za jeho standardy, dokáže hodně tlačit, až jsou velmi nešťastní.

Amazon může být náročné místo, kde pracovat, ale zároveň se jim podařilo vybudovat takovou firemní kulturu, že jsou schopní přicházet s inovacemi v řadě rozdílných směrů. Takřka denně přicházejí s nějakým novým oznámením, naposledy ohlásili, že chtějí doručovat zásilky lidem pomocí dronů. Jeff Bezos se vidí jako muž s posláním. Steve Jobs byl stejný. Když chcete pro Amazon pracovat, s touhle vizí musíte souznít, musíte jí věřit.

 

Není ten překotný rozvoj Amazonu tím, co může řadu talentovaných lidí odrazovat? Jeden český manažer mně popisoval, že práci pro Amazon nevzal, protože si nebyl jist, co by dělal za pár měsíců, kam by ho firma poslala...

Rozhodně. V Amazonu funguje princip vnitřního pohybu, je to jedna ze stížností, která se objevuje. Historie zná řadu případů společností, které vyrostly tak rychle a do takové velikosti jako Amazon a měly pak problémy s vnitřní strukturou. To je právě jedna z velkých výzev, aby našli systém, jak ukočírovat ten překotný rozvoj.

 

A mají ten recept?

Poslední čtyři roky jsme svědky toho, že Amazon zpomalil a snaží se s tím něco dělat, rozhodli se s tím chaosem začít bojovat. Chtějí být jako Apple nebo Google. Otevřeli ohromná logistická centra a ta fungují. Amazonu se podařilo chaos dobře skrýt, objednáte-li si něco přes internet, dorazí to domů a prostě to funguje.

Amazon se řadí mezi přední technologické firmy, jako jsou Google, Apple, Facebook. On se od nich ale dost liší, a to nejen jinou pracovní kulturou, že?

Amazon si vybral svým způsobem nejtěžší byznysový model. Twitter, Google nebo Facebook vyvinuly technologie, které jim umožňují růst jim samotným navzdory. Twitter prošel velkými technickými obtížemi, rozpoutala se v něm válka ve vedení, ale stejně šel nahoru. Amazon to měl jinak, Jeff Bezos si vybral tvrdý byznysový model - vymyslet, jak prodávat lidem zboží po internetu a jak jim ho dodat co nejlevněji a nejrychleji. Firma už mohla být desetkrát mrtvá, ale Bezos vymyslel, jak ji udržet na živu.

Čím to, že přežil známou internetovou bublinu, která splaskla kolem roku 2000 a doplatila na to řada do té doby ambiciozních webových firem?

Prostě dodávali zásilky. Do té doby rostli za každou cenu, dělali řadu akvizic, nepřetržitě najímali nové lidi, Bezos ale ukázal svou všestrannost. Pustil k vodě lidi, zavřel některé provozy, omezil produktovou nabídku. Investoři po něm chtěli vidět zisky a on vymyslel, jak to zařídit. Tehdy spousta akcionářů uvěřila, že on je správným CEO, předtím existovaly některé pochybnosti. Přesvědčil je, že dokáže firmu řídit za různých ekonomických podmínek.

 

Vždyť zisky ale právě Amazon moc nevykazuje? Nebo to vidíte jinak?

Jsem si tím jistý. Popravdě bych řekl, že Amazon je mimořádně zisková firma, jen to skrývá. Stále jsou v růstovém cyklu - investují do nového hardware, do výzkumu, expandují do nových zemí, jako je Česká republika, rozšiřují produktové portfólio. V Americe rozjíždějí například obchody s potravinami. Předpokládám, že příští rok bude Amazon investorům chtít dokázat, že má ziskový potenciál. Investoři jsou ale přesvědčeni, že Amazon jen příští Walmart či Tesco, momentální propady je nezajímají. Vždyť Amazon ohlásí čtvrtletní propad a akcie stejně posílí.

 

Když postaví v Česku distribuční centra, dá se čekat, že s ním přijdou i nějaké zajímavé technologie, nebo to budou prostě jen moderní sklady?

Technologie, které jsou v jejich logistických centrech, nejsou moc viditelné. Celé to ale řídí složité algorytmy, které lidem říkají, kam mají který produkt dát nebo jaká je nejkratší cesta na to místo. Předpokládám ale, že nabírat u vás budou hlavně lidi, kteří budou balit zásilky, vyskladňovat je a přemisťovat. Spíš to budou dělníci.

 

A co kamiony, mají své?

Většinou to outsourcují, najímají si dopravní společnosti. Možnosti vlastní automobilové dopravy ale zkoumají, v Los Angeles, Seattlu, San Francisku tak fungují jejich dodávky potravin Amazon Fresh. A v některých evropských zemích také mají vlastní nákladní auta.

Řeší ale problém s efektivitou - když si najmou třeba FedEx, jejich kamion zboží nejen vykládá, ale i nakládá, takže i když pojede od zákazníka, furt bude plný. Jenže kamiony Amazonu bych jen doručovaly, nic by nenakládaly.

 

Jak vlastně vypadá budoucnost Amazonu?

Svou knihu jsme nazval The Everything Store (přeloženo jako Obchod se vším), protože je těžké stanovit jakékoli limity. Rádi by expandovali do kterékoli dimenze. Chtějí být všude - teď expandují v Evropě, brzy přijde na řadu Asie a Rusko. Chtějí prodávat všechno, takže je uvidíme, jak budou postupně přidávat nové a nové produkty v dalších zemí.

 

V Česku zatím otevřít i online obchod neplánují.

Předpokládám, že jednou budou prodávat přímo v České republice. Záleží, jaká je u vás situace na trhu, ale možnou cestou je například akvizice nějaké jiné internetové společnosti. Oni ale chtějí být všude a prodávat všechno. Musí samozřejmě postupovat opatrně, protože to není levné otevřít obchod v nové zemi. Logistická centra v Česku mohou být prvním krokem v jejich příchodu k vám.

Dělá Amazon dnes hodně akvizic již existujících společností? Před rokem 2000 takhle utratil stovky milionů dolarů.

Dnes při akvizicích postupují mnohem chytřeji než dřív. A dělají jich mnohem méně než třeba Google nebo Apple. Jdou spíš tou cestou, že když vidí něco zajímavého, snaží se najmout šikovné lidi a vybudovat to uvnitř firmy. Ale jsou situace, jako například vstup na nový trh, kdy sáhnou po nákupu. Když vstupovali na čínský trh, koupili web Joyo.com. Anebo nakupují tehdy, když někde cítí ohrožení svého hlavního byznysu, proto koupili třeba Diapers.com (prodejce potřeb pro mimina - pozn.red.) nebo on-line obchod s obuví Zappos.com. Letos moc velkých akvizic ale Amazon neudělal.

Amazon před Vánoci oznámil, že do pěti let chce balíčky zákazníkům dodávat pomocí létajících dronů. Věříte tomu?

Mezi velkými technologickými společnostmi probíhá dnes soutěž o to, která bude vnímaná jako větší vizionář. Jde jak o obraz na veřejnosti, tak o určitý vzkaz dovnitř firem k jejich zaměstnancům, aby měli pocit, že se podílejí na něčem velké a důležitém.

Faktem je, že od Amazonu jsme zatím takové prvky sci-fi neviděli. Google toho měl už dost. Amazon sice přišel se čtečkou Kindle, vytvořil v podstatě byznys s cloudovými technologiemi, ale to byly spíše drobné posuny, než úplně nové produkty. Uvidíme, co z toho bude, jak reálné to s drony bude. Bezos se podle mě snažil přitáhnout k Amazonu pozornost v klíčové obchodní části roku.

Mimochodem, jak se vaše knížka prodává - jde jí to lépe na čtečce Kindle od Amazonu, nebo jako tištěné?

Vsadil jsem se se svým nakladatelem. Já tvrdil, že elektronické verzi se povede lépe než té tištěné. A je to zatím tak, byť ne s nějakým výrazným rozdílem. E-kniha má zatím něco přes 50 procent.

Luboš Kreč, Hospodářské noviny

 

 

Právě se děje

Další zprávy