Comeback:US to install missile warning center in Prague

Aktuálně.cz
30. 7. 2010 22:48
USD 2 mil approved by US Congress. Facility will fall under NATO. Opposition social democrats agree

Prague - An anti-ballistic early warning center is to be installed in Prague, the capital of the Czech Republic, as a part of the new US anti-missile defense project.

Czech Prime Minister Petr Nečas announced this to media on Friday 30 July 2010, adding that the US Congress has already approved USD 2 mil for the installation of the facility.

Nečas also indicated that the negotiations started already before the legislative election in May 2010.

Read more: START treaty signature in Prague: A breath of fresh air

This is already the second US initiative to install an anti-ballistic facility in the Czech Republic in the recent years. The first plan was to install anti-ballistic missile base in Poland and a radar in the Czech Republic, however the project proposed by the George W. Bush administration faced parliamentary as well as public opposition in both countries whose modern histories were negatively marked by repeated presences of external military forces on their soils.

Eventually, new Obama's administration backed away from the original project, and started to propose a new one, which focuses more on anti-ballistic missiles installed on mobile platforms.

Read more: The US drops plans to base a missile defence system

Prague is supposed to host a center that will collect outputs from sensors monitoring the trajectories of missiles.

NATO project

"It is supposed to be a more-or-less administrative-technical building," Nečas said. The issue of staff has not been resolved yet, however there is a possibility that the center will be manned only by Czechs. "That's why I consider it possible that no new treaty with the US will be needed," he said.

Although the project has been discussed on bilateral basis so far, the facility in Prague and the anti-ballistic system it forms part of shall become a NATO project in the future, Nečas believes.

That's why it is not clear yet who will finance the operation of the facility, as the USD 2 mil secured by the US Congress for years 2011 and 2012 will only be used to install the center.

Some of the NATO facilities are financed by the states they are installed in, others fall under the NATO budget.

Social Democrats agree

Importantly, the Czech Social Democratic Party (ČSSD), the Czech Republic's main left-wing party who was a staunch opponent of the previous US anti-missile project, has already declared its support for the new initiative outlined by Nečas. The ČSSD said on Friday 30 July that it fully respects the obligations the Czech Republic has as a NATO member state.

"The Czech Republic is a member of the Alliance. Thus it goes without saying that it will participate in its projects," said Vice Chairman of the ČSSD and the party's foreign policy expert Lubomír Zaorálek.

However, the Social Democrats objected against alleged lack of information from the government.

"I welcome this self-criticism," countered PM Nečas, explaining that the negotiations started during the caretaker government of PM Jan Fisher, whose Minister of Foreign Affairs was Jan Kohout nominated and backed by the Social Democrats.

If the agreement is reached, the installation will start in the years 2011 and 2012.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Ozbrojenci v Kamerunu zaútočili na školu, zabili osm dětí

Nejméně osm dětí ve věku 12 až 14 let zabili a další desítku žáků zranili ozbrojenci, kteří dnes vtrhli do školy ve městě Kumba na západě Kamerunu. Informovala o tom agentura AFP. Masakr, při němž ozbrojenci použili i mačety, se stal v regionu, kde vládní jednotky několik let vedou tvrdý boj se separatistickými skupinami. "Přijeli na motorkách, vtrhli do třídy a začali střílet," popsal scénu místní zastupitel. Zatím není jasné, kdo za útokem na školu stojí. Oblast sužuje konflikt od roku 2017, kdy separatisté vyhlásili po násilném potlačení pokojných protestů vlastní stát Ambazonii. Prezident Paul Biya, který Kamerunu vládne od roku 1982, poté vyhlásil separatistům válku a označil je za teroristy. Podle nevládních organizací se zločinů dopouštějí obě strany.

před 7 hodinami

Ajax překonal rekord nizozemské ligy, Venlu nastřílel 13 gólů

Fotbalisté Ajaxu deklasovali 13:0 Venlo a zaznamenali nejvyšší výhru v historii nizozemské ligy. Útočník Lassina Traoré přispěl k debaklu pěti góly a třemi asistencemi. Pět gólů v jednom utkání dal v dresu slavného amsterodamského celku naposledy před 35 lety legendární Marco van Basten.

Ajax překonal svou nejvyšší výhru ze sezony 1971/72, kdy porazil 12:1 Arnhem. Také střelecký rekord v utkání na soupeřově hřišti byl dosud v držení úřadujícího nizozemského šampiona, který před třemi lety vyhrál na půdě Bredy 8:0.

Favorit ovládl první poločas ve Venlu 4:0, po změně stran navíc dostal červenou kartu domácí Christiaan Kum a Ajax spustil ve zbytku utkání kanonádu. Míč držel 76 procent hracího času a prostor mezi tyčemi trefil třiadvacetkrát. Soupeř naproti tomu ani jednou.

Výjimečný výkon devatenáctiletého útočníka Traorého z Burkiny Faso doplnili i další spoluhráči. Dva góly a asistenci zaznamenal Jurgen Ekkelenkamp, dvakrát se trefil i střídající veterán Klaas-Jan Huntelaar.

Ajax se tak posunul do čela soutěže, na první místo se ale v případě nedělní výhry v Arnhemu může vrátit PSV Eindhoven. Venlo je s pěti body z šesti zápasů ve středu tabulky.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Ženy opět vyšly do boje proti Lukašenkovi

Několik stovek běloruských žen dnes opět demonstrovalo v Minsku za odstoupení autoritářského prezidenta Alexandra Lukašenka. Nejméně deset aktivistek policie zadržela. Menší protivládní demonstrace se konaly i v dalších městech země. Ženy pochodovaly centrem města a měly v deštivém dni červenobílé deštníky v barvách historické běloruské vlajky. Nesly také transparenty, na nichž měly napsány své profese, aby zdůraznily šíři opozice vůči Lukašenkovi. Ten vládne v Bělorusku už 26 let a letos v srpnu ho ústřední volební komise opět vyhlásila vítězem prezidentských voleb. Opozice, EU, USA i další země považují výsledky za zmanipulované. Demonstrace v Bělorusku pokračují už dva a půl měsíce i přes četné zatýkání i mnohdy brutální zákroky vůči jejich účastníkům. 

před 9 hodinami

Wellens vybojoval na Vueltě první etapový triumf, dál vede Roglič

Pátou etapu cyklistické Vuelty vyhrál Belgičan Tim Wellens ze stáje Lotto-Soudal. Čtvrtý dojel obhájce prvenství Primož Roglič (Jumbo-Visma) ze Slovinska a nadále vévodí celkovému pořadí. Jan Hirt (CCC) byl se ztrátou více než čtyř minut jednasedmdesátý, Zdeněk Štybar (Deceuninck-Quick Step) obsadil 107. místo s mankem téměř 13 minut.

Po páteční rovině přišla na řadu již čtvrtá kopcovitá etapa v programu náročného úvodního týdne. Po takřka 185 kilometrech na trase Huesca - Sabiňánigo se rozhodovalo mezi trojicí závodníků, která se zformovala přibližně 70 kilometrů před cílem a dotáhla svůj únik až k obsazení pódia.

V závěru měl při dojezdu v těžkém stoupání do cíle nejvíc sil devětadvacetiletý Wellens. Udolal Francouze Guillaumea Martina (Cofidis) a dočkal se etapového vavřínu při prvním startu na Vueltě. Na Grand Tours slavil dvakrát také na Giru d'Italia. Třetí byl Nizozemec Thyman Arensman (Sunweb), který ale z boje o etapový primát odpadl již několik desítek metrů před cílem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy