Čeští vědci ve válce. Bojují proti agresivním nádorům

Jakub Novák
17. 3. 2012 16:47
Rakovina ze skupiny velmi zhoubných nádorů mozku je u nás zjištěna asi u 350 pacientů ročně
Mozek. Ilustrační foto.
Mozek. Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Olomouc/Kodaň - Objev olomouckých vědců ukazuje, kterým směrem by se mohla v budoucnu ubírat léčba agresivních nádorů mozku, takzvaných glioblastomů.

Ty totiž i přes poměrně radikální léčbu představují prakticky rozsudek smrti.

Rakovina ze skupiny velmi zhoubných nádorů mozku, gliomů, je v Česku ročně diagnostikována asi 350 pacientům.

Průměrně se pacienti s tímto onemocněním dožívají asi čtrnácti měsíců.

Léčba této nemoci zahrnuje kombinaci chemoterapie s ozařováním nádoru. Bohužel si tento typ rakoviny získává poměrně rychle odolnost vůči oběma zmíněným typům léčby.

Selhává i původně velmi slibná léčba pomocí syntetických protilátek. Ty fungují tak, že vychytávají látku sloužící jako signál pro růst cév vyživujících nádor.

Ten je potřebuje k tomu, aby získal pro svůj růst dostatek kyslíku a živin.

Tato protilátka - zvaná bevacizumab - vychytává růstový faktor VEGF. Alespoň v počátcích opravdu vede ke zpomalení růstu a zmenšení nádoru.

Tento účinek je bohužel pouze přechodný a následně dochází k novému rozvoji nemoci.

"Dosud bylo záhadou, proč i tato slibná terapie selhává, naše studie to pomohla objasnit," vysvětluje profesor Jiří Bártek, pod jehož vedením tato práce vznikla.

Bártek, v současnosti nejúspěšnější český vědec (alespoň na poli biomedicíny), vede kromě svého hlavního působiště v dánské Kodani také laboratoře v Olomouci a Praze.

Studie publikovaná v časopise The Journal of Experimental Medicine vznikala zejména na Ústavu molekulární a translační medicíny (ÚMTM) olomoucké Univerzity Palackého; z českých institucí se na ní podíleli také vědci z Ústavu molekulární genetiky AV ČR v Praze.

Jak to funguje?

Jak už bylo zmíněno, VEGF slouží zejména jako signál pro růst cév.

Bártkův tým však zjistil, že kromě nich jsou tento signál (pomocí takzvaného receptoru VEGFR2) schopny přijímat i rakovinné kmenové buňky zodpovědné za odolnost a rychlou množivost tohoto agresivního nádoru.

Tyto buňky totiž nejen že vyrábějí tuto signální bílkovinu, ale zároveň ji i samy přijímají (děj se označuje jako autoregulace).

Vědci zjistili, že zablokováním dráhy spouštěné tímto enzymem docílí toho, že jsou buňky opět zranitelné během ozařování.

"Tuto strategii budeme nyní rozvíjet v preklinických studiích na myších s transplantovanými lidskými glioblastomy a potenciálně i v klinických studiích," popisuje další fázi výzkumu Bártek.

V případě použití malých molekul jako léčiv nádorů mozku se doposud potýká lékařská věda s problémy spočívajícími v přirozené bariéře, jež brání mnoha látkám v průniku do mozku.

"Ale i této problematice se na našem ústavu intenzivně věnujeme," dodává docent Marián Hajdúch, ředitel ÚMTM.

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Šest lidí se zranilo při nehodě tří aut u obce Gruna na Svitavsku

Šest lidí se zranilo při nehodě tří aut u obce Gruna na Svitavsku na silnici I/35. Jednoho musel vrtulník převézt do nemocnice, řekl mluvčí Zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje Aleš Malý. Frekventovaná silnice je kvůli nehodě uzavřena, podle mluvčí krajské policie Dity Holečkové bude uzavřena zřejmě do 12:00.

"Dvě osoby utrpěly středně těžká až těžká zranění. Jedna byla letecky přepravena do Brna, druhou převezla sanita do Fakultní nemocnice v Olomouci," uvedl Malý. Čtyři lidé s lehkými zraněními skončili ve Svitavské nemocnici.

Podle mluvčí krajských hasičů Venduly Horákové se u Gruny srazily dvě dodávky a nákladní automobil. Hasiči museli ze dvou dodávek vyprostit zaklíněné řidiče.

Spilková zakončila turnaj v Portlandu dvěma ranami pod par a 38. místem

Golfistka Klára Spilková zakončila turnaj v Portlandu nejlepším kolem, zvládla jej s dvěma ranami pod par a dělí se o konečnou 38. příčku. Na letošním okruhu LPGA tak zaznamenala druhé nejlepší umístění, v dubnu na Havaji atakovala elitní desítku a byla dvanáctá. Zkrácený podnik Portland Classic, který o jedno kolo připravilo deštivé počasí, vyhrála světová dvojka Korejka Ko Čin-jong se skóre -11.

Šestadvacetiletá Spilková v Portlandu prošla cutem po předchozích třech nezdarech na elitním okruhu. Na prvním turnaji po olympijských hrách se každým dnem zlepšovala, hrála 75, 74 a v neděli 70 ran. Na závěr měla pět birdie a tři bogey.

O 38. místo se česká golfistka podělila se čtyřmi hráčkami, všechny získaly odměnu 7323 dolarů. Vítězná Ko Čin-jong si odvezla s devátým titulem na LPA Tour i prémii 210.000 dolarů. Za ní se podělily o druhou pozici s výsledkem -7 krajanka I Čong-un a Australanka korejského původu Su Oh.