Český vědec pomáhá zkoumat okolí planety Merkur

2. 5. 2009 16:20
Nové údaje pomáhají poznat "sluneční vítr", který ovlivňuje i dění kolem Země

Los Angeles - Špičkový americký vědecký časopis Science zveřejnil ve svém posledním čísle zprávu astrofyziků, kteří zpracovávali údaje získané sondou, jež oblétla planetu Merkur. Mezi výzkumníky, kteří se na výzkumu podíleli, je i český vědec Pavel Trávníček z Astronomického ústavu Akademie věd, který nyní pobývá na Kalifornské univerzitě v Los Angeles.

Badatelé využili data z americké sondy Messenger získané při jejím obletu Merkuru loni v říjnu. Je to teprve druhé pozemské těleso, které se do této části vesmíru dostalo: prvním byla sonda Mariner 10 už v roce 1975. Mezitím se k Merkuru žádná jiná pozemská návštěva nepodívala.

Messenger se kolem povrchu Merkuru mihne celkem třikrát (loni v lednu a říjnu, a letos v září). Nakonec se v roce 2011 na jeho oběžné dráze usadí.

Sluneční vítr z erupcí

Údaje z okolí Merkuru, které sonda poslala na Zemi při předchozích dvou obletech, pomáhají astrofyzikům ověřovat znalosti o takzvaném "slunečním větru". Tak astrofyzici pojmenovávají nepřetržitý tok nabitých částic, které Slunce vyvrhne při svých erupcích a jež putují vesmírem. Mohou být nebezpečné pro zdraví kosmonautů ve vesmíru.

Pavel Trávníček.
Pavel Trávníček. | Foto: Jakub Pech

Zemi před ním chrání její magnetické pole, které elektricky nabité částice odklání a vede po magnetických siločarách podél planety. Ale i tak může sluneční vítr rušit signály z družic a při velkých slunečních erupcích družice poškodit.

Merkur je zvládnutelným modelem

Podobně jako Zemi chrání magnetické pole před slunečním větrem i planetu Merkur. Oblasti kolem planety, kde se magnetické pole projevuje, se říká magnetosféra.

"Magnetosféra Merkuru je odlišná od té pozemské, hlavně svojí velikostí - je totiž mnohem menší," vysvětluje Pavel Trávníček pro Aktuálně.cz. "Princip interakce slunečního větru a magnetickým polem Merkuru je však stejný jako u Země."

Vědcům tedy Merkur slouží jako jednodušší model, na němž je možné ověřovat jejich dosavadní představy.

Magnetosféra Merkuru ovlivněná slunečním větrem.
Magnetosféra Merkuru ovlivněná slunečním větrem. | Foto: Science

"Magnetosféru planety Země nemůžeme numericky modelovat, protože bychom na to potřebovali mnohonásobně větší výpočetní kapacitu, než máme k dispozici," konstatuje doktor Trávníček. "Magnetosféru planety Merkur však simulovat umíme. Je tedy možné, že se nám časem podaří na základě porovnání pozorování družice Messenger a numerických simulací vysvětlit řadu tajemství spojených s přepojováním magnetických siločar mezi slunečním větrem a vnitřní magnetosférou planety."

Pro dřívější výpočty modelů magnetosféry používal Pavel Trávníček velkokapacitní superpočítač Amálka, který má pražská Akademie věd. Současné propočty dat ze sondy Messenger však uskutečnil na počítačích v USA.