Parkujete v centru? Zaplaťte víc. Ceny zón se budou měnit podle atraktivity, navrhují pražští Piráti

Jan Menšík
2. 3. 2017 15:08
Piráti ve čtvrtek představili svou vizi parkování v Praze. Změny by se týkaly hlavně modrých zón a cen. Částky za parkování by podle jejich návrhu měly být dynamické a měnit se podle vytíženosti ulic a atraktivity lokality. "Například 30 korun až 100 korun a logicky by návštěvník u Staroměstského náměstí zaplatil víc než třeba v Kobylisích," vysvětlil jeden z tvůrců programu Ondřej Profant. Rezidenti by si navíc mohli sestavit různá parkovací oprávnění na oblasti, ve kterých se pravidelně pohybují, i když v nich nemají trvalé bydliště.
(Ilustrační foto)
(Ilustrační foto) | Foto: Radek Pecák

Praha - Zastupitelé pražských Pirátů chtějí změnit parkování v Praze. Současný systém zón je podle nich nepřehledný a navíc má každá městská část trochu jiná pravidla, takže řidiči přesně nevědí, jestli parkují správně. Zejména problémy na hranicích městských částí chce strana eliminovat pomocí sjednocení systému zón pod jednoho správce.

"Naše město je jedno velké parkoviště," řekl při čtvrtečním představení vize předseda pražského sdružení Pirátů Ondřej Profant, který společně s Jakubem Michálkem a Mikulášem Ferjenčíkem stojí za projektem. Navázal odlišností zón v jednotlivých městských částech a s tím spojeným problémem pro rezidenty, kteří nevědí, ve které části parkují. "Občana zajímá, kde může zaparkovat. Nezajímá ho, že vedlejší ulice už je jiná městská část. Sjednocením by se to zjednodušilo a zároveň by to občany neobtěžovalo," shrnul Profant.

Skládačka podle potřeby

Rezidenti by si podle pirátského plánu mohli sestavit různá parkovací oprávnění na oblasti, ve kterých se pravidelně pohybují. "Člověk parkuje před domem, kde má platné oprávnění. Pak jede do práce, po cestě zaparkuje u školy, kam veze děti, a my bychom právě chtěli těmto rezidentům umožnit parkovat v těchto specifických oblastech," komentoval zřejmě nejdůležitější bod vize Mikuláš Ferjenčík. Jednotlivé oblasti by byly všechny za stejnou cenu.

Piráti chtějí kromě jednotných pravidel pro zóny i společného správce, který by dokázal lépe informovat veřejnost. Nedostatek informací považuje Ferjenčík za jeden z důvodů, proč se lidé neorientují a často špatně parkují. S tím by mohla pomoci také navrhovaná mobilní aplikace, která řidiči po zaparkování řekne, jestli parkuje legálně. Pokud by na danou oblast už neměl oprávnění, tak by ji mohl přes aplikaci jednoduše zaplatit. 

Nejlepší je takové auto, které do města vůbec nepřijede

"Byli bychom pro, aby se v historickém centru Prahy co nejvíce omezilo parkování. Nejlepší je takové auto, které do města vůbec nepřijede," představil další plán Ondřej Profant. Piráti chtějí postavit více P+R parkovišť, kde by lidé mohli nechat své auto a dál se po Praze pohybovat městskou hromadnou dopravou. Tato parkoviště by se stavěla za peníze získané z parkovacích poplatků, které by nově měly být proměnlivé.

"Mělo by být jasné rozmezí. Například 30 korun až 100 korun a logicky by návštěvník u Staroměstského náměstí zaplatil víc než třeba v Kobylisích," doplnil Profant. Postupně by se také měly navyšovat ceny rezidentního parkování, což umožní postavit více odstavných parkovišť. Zároveň by to mělo přimět víkendové řidiče zaparkovat auto přes týden, kdy ho nepoužívají, do parkovacích domů, nebo právě na tato odstavná parkoviště.

Náměstek pro dopravu Petr Dolínek o tomto návrhu s klubem pražských Pirátů jednal a podle autorů se vize v mnoha věcech shoduje s plány města. Ke sjednocení pravidel pro zóny by mohlo dojít už na začátku roku 2018, kdy vyprší stávající smlouvy.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 2 hodinami

AC Milán vyhrál v Parmě navzdory vyloučení Ibrahimovice

Fotbalisté AC Milán zvítězili v italské lize 3:1 na hřišti Parmy, přestože hráli od 60. minuty bez vyloučeného útočníka Zlatana Ibrahimovice. O čtvrté venkovní výhře v řadě rozhodli dvěma brankami v prvním poločase.

Hvězdný Ibrahimovic se v lize podruhé za sebou neprosadil, to ale "Rossoneri" mrzet nemuselo. Švédského kanonýra střelecky zastoupili Ante Rebič a Franck Kessié, Ibrahimovic si alespoň připsal asistenci na úvodní branku. Kessié dal desátý gól v aktuálním ročníku Serie A, což se v této fázi sezony naposledy ze záložníků AC Milán povedlo Brazilci Kaká v sezoně 2008/09.

V 60. minutě dostal Ibrahimovic červenou kartu za nesportovní chování v přerušené hře po diskuzi s rozhodčím. Záhy snížil Riccardo Gagliolo, favorit už ale v oslabení výhru udržel. V nastavení navíc přidal pojistku střídající Rafael Leao.

AC Milán má jistotu, že i po odehrání kompletního programu 30. kola zůstane na druhé příčce. Na městského rivala Inter ztrácí osm bodů, má ale o jeden odehraný zápas více. Parma je předposlední.

Na chvostu tabulky je nadále Crotone, které přišlo v závěru o body na hřišti Spezie. Crotone ještě v 89. minutě vedlo 2:1, po trefách Maggioreho a Erliče ale nakonec prohrálo 2:3.

Italská fotbalová liga - 30. kolo:

Spezia - Crotone 3:2 (63. Verde, 90. Maggiore, 90.+2 Erlič - 40. Djidji, 78. Simy), Parma - AC Milán 1:3 (66. Gagliolo - 8. Rebič, 44. Kessié, 90.+4 Leao), Udine - FC Turín 0:1 (61. Belotti z pen.).

Tabulka:

1. Inter Milán 29 22 5 2 68:27 71
2. AC Milán 30 19 6 5 57:35 63
3. Juventus Turín 29 17 8 4 58:26 59
4. Bergamo 29 17 7 5 68:36 58
5. Neapol 29 18 2 9 63:34 56
6. Lazio Řím 28 16 4 8 45:38 52
7. AS Řím 29 15 6 8 53:44 51
8. Hellas Verona 29 11 8 10 38:34 41
9. Sassuolo 29 10 10 9 48:48 40
10. Sampdoria Janov 29 10 6 13 39:43 36
11. Boloňa 29 9 7 13 39:45 34
12. Udine 30 8 9 13 32:40 33
13. FC Janov 29 7 11 11 31:41 32
14. Spezia 30 8 8 14 40:55 32
15. Fiorentina 29 7 9 13 36:46 30
16. Benevento 29 7 9 13 30:54 30
17. FC Turín 29 5 12 12 42:52 27
18. Cagliari 29 5 7 17 31:50 22
19. Parma 30 3 11 16 29:59 20
20. Crotone 30 4 3 23 37:77 15
Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Testovací let vrtulníku Ingenuity na Marsu NASA kvůli chybě při prověrce o tři dny odložila

První testovací let malého vrtulníku Ingenuity na Marsu byl o tři dny odložen kvůli problému, který se vyskytl při zkoušce vysokých otáček rotorů. Informoval o tom na svém webu americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).

Předběžný termín prvního letu Ingenuity americká vesmírná agentura původně stanovila na tuto neděli. Na základě údajů, které z vrtulníku dostala v pátek pozdě večer, se však NASA rozhodla let odložit. První možný termín letu je středa 14. dubna.

Důvodem je, že během páteční prověrky vysokorychlostních otáček rotorů kontrolní zařízení ukončilo dřív sekvenci příkazů ovládajících test. To se stalo ve chvíli, kdy se měl letový počítač přepnout z předletového módu na mód letový. Podle NASA je ale vrtulník v pořádku a v bezpečí a na Zemi poslal úplnou sadu telemetrických údajů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy