Bydlíte u letiště? Vědci vymysleli, jak ztišit letadla

Jan Červenka
7. 7. 2008 17:40
Na zavedení do praxe si však ještě počkáme
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Úroveň hluku:

Hranice slyšitelnosti - 0 decibelů
Šelest listí - 20 decibelů
Vrčící lednice - 40 decibelů
Běžná konverzace - 60 decibelů
Zapnutý vysavač - 80 decibelů
Sbíječka - 100 decibelů
Startující tryskové letadlo - 120 decibelů

Irvine (USA) - Máte dům hned u letiště a na hlasitý provoz jste si zatím ještě nezvykli? V budoucnu už možná nebudete muset. Američtí vědci totiž zkoumají, jak tryskové motory utlumit. A přišli s novým patentem, píše časopis New Scientist.

Místo jednoho proudu dva

Dimitri Papamoschou z Kalifornské univerzity v Irvinu říká, že snížit zvukovou hladinu u proudového motoru je možné tak, že se výfukový proud rozdělí na dvě části.

Největší hluk tvoří turbulence vzduchu, který z motoru uniká nejrychleji. Pokud by se tedy výfukový proud rozdělil na dvě části - pomalejší a rychlý vzduchový proud - bylo by možné hluk nasměrovat nahoru, pryč od obydlených míst pod letadlem.

V souvislostech:
Nová ranvej v Ruzyni poškodí i luxusní pražskou čtvrť
Kde ničí zdraví hluk? Stát to poprvé zveřejnil

Papamoschou si simulacemi financovanými NASA ověřil, že pomocí této technologie je možné snížit hluk, který se dostane k zemskému povrchu, o víc než šest decibelů. Co to znamená?

Dvojnásobná vzdálenost

Podle Tomáše Hrádka z firmy Soning Praha, která se zabývá akustikou, stačí představit si situaci, kdy ve volném prostoru zazní výstřel.

"Pokud bychom se od střelce před dalším výstřelem vzdálili dvojnásobně, například ze vzdálenosti 50 metrů na 100 metrů, bude naším sluchem vnímaná hladina akustického tlaku druhého výstřelu o 6 decibelů nižší," vysvětluje. To už je znatelný rozdíl.

Utlumený motor by tak podle časopisu New Scientist byl citelně tišší a vyprodukoval by jen zhruba čtvrtinu akustické energie oproti běžnému proudovému motoru. Papamoschou si už vynález nechal zaregistrovat na Patentovém úřadě Spojených států.

Zřejmě však ještě nějaký čas potrvá, než se nová technologie dostane do skutečného provozu.

Čtěte také:

 

Právě se děje

Další zprávy