Britský bankovní obr jde za českými firmami do regionů

Aleš Tůma
2. 9. 2008 12:30
Rozhovor s Arjanem van den Berkmortelem z HSBC ČR
Arjan van den Berkmortel, generální ředitel banky HSBC v ČR
Arjan van den Berkmortel, generální ředitel banky HSBC v ČR | Foto: HSBC

Praha - Větší podíl na trhu firemního bankovnictví chce v Česku získat britská HSBC. Zaměřuje se na exportéry a expanduje do krajů, letos otevřela kontaktní místa v Hradci Králové a Brně.

"Plánujeme rozšíření i do dalších regionů," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz šéf banky Arjan van den Berkmortel, který expanzi dostal na povel. Do Česka tento Nizozemec přesídlil v létě z francouzské HSBC.

A.cz: Jak chcete zvýšit svůj podíl na trhu služeb pro firmy?
Nemůžeme dělat všechno pro všechny, chceme se zaměřit na to, v čem jsme dobří. To jsou mezinárodní služby. HSBC působí v 85 zemích. Představte si, že jste český exportér do Asie: pokud jsme na obou stranách transakce, můžeme vyloučit třetí strany, což obchod zrychlí a zlevní.

A.cz: A kromě toho?
Zvyšujeme počet manažerů pro vztahy s klienty, zvláště pro malé a střední podniky. Otevřeli jsme kontaktní centra v Brně a Hradci Králové a plánujeme se rozšiřovat i do dalších regionů. Další součástí strategie je tedy lepší pokrytí.

A.cz: Kam konkrétně se chystáte?
To zatím nemůžu říci, pracujeme na výběru nejvhodnějších míst, a do konce roku řekneme více.

Profil
Autor fotografie: HSBC

Profil

Arjan van den Berkmortel (38)

  • generální ředitel HSBC Bank - pobočka Praha
  • poslední dva roky byl zástupcem ředitele divize firemního bankovnictví ve Francii
  • zastával manažerské pozice v Hongkongu a Francii
  • v Londýně byl osobním bankéřem pro významné institucionální klienty ze Skandinávie, Irska, a východní Evropy včetně ČR
  • 1996: nastoupil do HSBC; pracoval v Bahrajnu, Hong Kongu a Dubaji
  • je ženatý, má dvě děti

Jsme Rolls-Royce, ale neviditelný

A.cz: Pojďme ke službám pro majetné individuální klienty - jak vypadá půl roku po spuštění služba Premier?
Jsme velmi spokojeni. HSBC Premier je globální služba, která plní očekávání globálních klientů. HSBC Group tady v Praze provedla "mystery shopping" a naše výsledky byly velmi dobré. Navíc nábor klientů je rychlejší, než jsme původně očekávali.

A.cz: Jaký tržní podíl chcete v tomto segmentu?
Míříme na zhruba sedm procent trhu.

A.cz: Chodí klienti sami?
Ano, první klienti nás doporučovali přátelům a kolegům. To nás také velmi potěšilo, celkově byl ohlas velmi pozitivní. Je tu ale velká výzva: podle časopisu Forbes jsme největší banka na světě, ale to na českém trhu ani zdaleka neplatí. Začátkem roku jsme testovali známost značky a čísla byla jednociferná. To však neodpovídá našim ambicím. Služby "Rolls-Royce" vám nejsou moc platné, pokud o nich nikdo neví. Proto se teď zaměříme více na marketing.

A.cz: Zdůrazňujete i výběry z bankomatu zdarma v zahraničí. Je to vhodná komunikační strategie? Jsou vysokopříjmoví klienti tak cenově citliví, že se rozhodují podle poplatků za výběr?
Pokud složíte na účet jeden milion korun, tak předpokládáte, že už nebudete zatěžováni dalšími poplatky jako je například výběr z bankomatu. To prostě patří k běžnému standardu balíčku služeb HSBC Premier.

Tým vyrostl pětinásobně

A.cz: Co chystáte dál? Služby pro ještě bohatší klienty, kteří chtějí řešení více na míru, nebo naopak nižší segment?
Premier je určen pro bohatší klientelu, která se nekvalifikuje pro privátní bankovnictví. Čas od času ale za vybranými klienty jezdí naši privátní bankéři ze Švýcarska. Na druhé straně jsou klienti, kteří se ještě nekvalifikují pro služby Premier. Například čerství absolventi, kteří nemají na účtu milion korun, ale mají dobrý potenciál. Tyto lidi bychom také rádi přitáhli. Připravujeme novou službu, doufáme, že ji oznámíme do konce roku.

A.cz: Jaký byl váš první měsíc v Praze?
Zatím dobrý. Učím se a zjišťuji hlavní priority. Banka hodně vyrostla, loni touto dobou měla asi 60 lidí, do konce roku plánujeme rozšířit tým až na 300 zaměstnanců. 

A.cz: Nepůsobí tak rychlý růst problémy?
Ne, řekl bych, že to jde velmi hladce. Původní tým tu funguje dlouho a jsou velmi dobře obeznámeni se stylem práce HSBC. Takže zapojení nováčků bylo docela přirozené.

A.cz: Zároveň se ale měnilo i vedení. Je to přirozená obměna, nebo je za tím nějaká strategická změna?
Trochu obojího. Až do loňského roku byla přítomnost HSBC v Česku celkem skromná, cílili jsme zejména na velké domácí firmy. Skupina se ovšem rozhodla více investovat ve střední Evropě. Už kvůli zdejšímu růstu HDP, mnohem rychlejšímu růstu bankovních aktiv než jinde i vyšší návratnosti kapitálu. Investovali jsme do transakčního bankovnictví a vytvořili týmy pro malé a střední klienty. Předchozí šéf František Kopřiva vedl banku 11 let. To je na poměry ve skupině docela výjimečné, měl tu velmi dobré renomé. Domnívám se, že se změnou strategie bylo přirozené jmenovat někoho nového. Nový ředitel pro firemní bankovnictví  Andrew Blach  přichází stejně jaká já zevnitř skupiny a má pomoci s plánovanou expanzí.

Čtěte také:
Pražská HSBC střídá šéfa firemního bankovnictví
Světové banky zacílily na bohaté Čechy

 

Právě se děje

Další zprávy