"Výsledky kontrol za rok 2020 opět potvrdily, že oblast internetového prodeje patří k těm formám obchodování, při kterých ve velké míře dochází k porušování spotřebitelské legislativy," uvedl ředitel ČOI Mojmír Bezecný. Inspekce provedla 1 144 kontrol, porušení zákonů zjistila u 809 z nich.
Kontrol bylo loni více než v roce 2019, kdy jich inspektoři provedli zhruba 800. ČOI tak reagovala na zvýšený zájem o nákupy přes internet v loňském roce, který ovlivnila pandemie koronaviru. Velká část kamenných prodejen byla zavřená, někteří prodejci na to reagovali přenesením své obchodní činnosti do nových internetových obchodů.
"Se zájmem o nákup přes internet narostlo také množství spotřebitelských podnětů, které se týkaly především reklamací, odstoupení od smlouvy a dále kvality výrobků, resp. dodání výrobků v jiné než očekávaní kvalitě," uvedl mluvčí.
Prodejci loni nejčastěji neuvedli údaje důležité pro odstoupení od smlouvy nebo neinformovali o podmínkách reklamace. V mnoha případech také chyběly informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů nebo o vlastnostech prodávaného zboží.
Velmi často zákon porušují tytéž internetové obchody, které ČOI již v minulosti kontrolovala a u nichž zjistila, že povinnosti nedodržují. "ČOI v rámci cílení kontrol využívá vlastní monitoring e-shopů, v rámci kterého jsou ke kontrole vybíráni prodávající, jejichž webové stránky vykazují znaky možného porušování právních předpisů, ale i četné podněty spotřebitelů," podotkl Fröhlich. Nejvyšší pokuta, kterou loni inspektoři po kontrolách e-shopů udělili, byla 200 000 korun.
ČOI přidala v roce 2020 na seznam rizikových webů každý den jednu novou internetovou stránku, před kterou spotřebitele varuje především z důvodu nedodržování některých zákonných povinností a obtížné vymahatelnosti spotřebitelských práv.