Na třetím místě za Amazonem se umístila další americká společnost Google. Celkově na prvních deseti příčkách převažují americké firmy, mezi nimiž drží i letos pátou pozici jihokorejský průmyslový konglomerát Samsung. Na osmé místo si o dvě příčky pohoršila čínská banka ICBC a desítku nejcennějších značek světa letos uzavírá čínská sociální síť WeChat, která ještě loni byla na 19. místě.
Výrobce elektromobilů Tesla pak zanechal daleko za sebou ostatní tradiční automobilky, a to díky práci s novými technologiemi. Hodnota značky Tesla vzrostla o 158 procent, a zaznamenala tak nejprudší nárůst v žebříčku. Polepšila si na 42. z loňského 147. místa.
Pandemie covidu-19 posílila internetové prodejce. Hodnota čínské značky Alibaba se tak zdvojnásobila. V první desítce se ale drží i původně kamenný obchodní řetězec Walmart, který už také prodává zboží na internetu a v žebříčku postoupil o dvě místa na šestou pozici.
Pandemie naopak poškozuje tradiční zábavní společnosti, jako je americká CBS, síla jejíž značky se letos propadla o 49 procent. Klesá i hodnota značek firem podnikajících v pohostinství a ubytování, jako je Marriott a Airbnb, nebo v restauratérských službách typu Starbucks, McDonald’s a KFC.
Brand Finance podle informací na svém webu od roku 2008 každoročně vyhodnocuje přes 5000 světových značek. Zabývá se více než 40 sektory ve 46 zemích. Zohledňuje přitom originální ocenění značky, analýzu síly značky a výpočty licenčních poplatků.
Nejhodnotnější značky světa:
Pořadí 2021 | Pořadí 2020 | Značka | Hodnota značky v miliardách USD |
1. | 3. | Apple | 263,375 |
2. | 1. | Amazon | 254,188 |
3. | 2. | 191,215 | |
4. | 4. | Microsoft | 140,435 |
5. | 5. | Samsung Group | 102,623 |
6. | 8. | Walmart | 93,185 |
7. | 7. | 81,476 | |
8. | 6. | ICBC | 72,788 |
9. | 12. | Verizon | 68,890 |
10. | 19. | 67,902 |
Zdroj: Brand Finance