Bitva obříků staví zvyklosti na hlavu. Čínský Voyah Free není levný, co na to Kia?

Dvě velká elektrická SUV, která můžete v Česku koupit: Kia EV9 a Voyah Free.
Kia EV9 je o něco větší než Voyah Free. Na délku má přes pět metrů, čínské SUV je o 10 centimetrů kratší. Oba modely ale představují momentální vrchol toho, co ve světě elektromobilů můžete z Koreje nebo Číny koupit.
Rozdíl je i v počtu míst - Kia je sedmi-, případně šestimístná, Voyah výhradně pětimístný. Má také menší kufr.
Palubní desku tvoří tři obrazovky, svou vlastní tak má i spolujezdec, který přes ni může nastavovat třeba klimatizaci, sedadla nebo rádio.
Kabina působí jednodušeji než u Voyahu, je i trochu vzdušnější díky absenci zvýšeného středového tunelu. Soustava obrazovek ale EV9 nechybí.
Foto: Eva Srpová
Jan Matoušek Jan Matoušek
6. 5. 2024 6:02
Vzpomenete si, kterou značkou začala aktuální čínská invaze do Česka? Během podzimu 2021 se ve Vestci objevil první showroom automobilky Dongfeng. Ta za necelé tři roky na trhu zvládla vyměnit importéra, rozšířit svou dealerskou síť a uvést hned několik dalších značek ze svého košatého portfolia. Na samotném vrcholu přitom stojí Voyah, který v Česku nabízí dva modely.

Ani elektrické SUV Free, ani elektrické MPV Dream se nedostanou pod dva miliony korun, vstupují tedy do teritoria velkých prémiových modelů značek jako Mercedes, Lexus nebo BMW. Přirozenější konkurencí jim ale přece jen jsou spíše vrcholná auta mainstreamových značek. Proto jsme na akci leasingové společnosti Drivalia postavili krátce SUV Free proti vozu Kia EV9, což je vlajková loď korejské automobilky.

Ne, nejsou to přímí konkurenti - Voyah má jen pět míst k sezení, EV9 je standardně sedmimístná. Kia je také o něco větší, na délku má přes pět metrů, šířkou nebezpečně atakuje dvoumetrovou hranici a mezi nápravami má 3,1 metru dlouhý rozvor. Voyah je přibližně o 10 centimetrů kratší a mezi nápravami má 2960 mm, šířka je ale prakticky shodná, jen je výrazně více přikrčený.

Oba vozy ale umí hýčkat posádku nebývalým způsobem. Vyhřívání a ventilace předních sedadel jsou samozřejmostí, oba vozy přihazují i masáž. Kia jen pro řidiče, Voyah i pro spolujezdce. Korejský model má ale také vyhřívání a ventilaci sedadel ve druhé řadě.

Bojovník z Číny kontruje vzduchovým podvozkem, s nímž se 2,3tunové SUV ladně posouvá krajinou. Kia sice takovou vymoženost nemá, automatické udržování světlé výšky ale také pomáhá plynulé pohodlné jízdě.

Vnitřní vzduch Voyahu může provonět některá ze tří vestavěných vůní, celá palubní deska vozu tvořená třemi obrazovkami pak umí i za jízdy měnit svou polohu. Může být vysunutá úplně nebo jen částečně a poskytovat řidiči jen ty nejnutnější informace. Souhra displejů je vůbec něco, na co obě auta sází.

Kia má pod společným krytem dvě 12,3palcové obrazovky oddělené malým displejem pro ovládání klimatizace a topení, Voyah sází na tři vedle sebe umístěné displeje s 12,3palcovou obrazovkou uprostřed. To znamená, že třeba jako v Porsche Taycan nebo Mercedesu EQS má spolujezdec k dispozici svou vlastní obrazovku. Může přes ni ovládat klimatizaci, sedadla (i pro řidiče) nebo audiosystém. Česky zatím auto neumí, prý ale brzy bude.

Do Voyahu jsme přesedli prakticky přímo z jiného čínského elektromobilu, třikrát levnějšího BYD Dolphin. Samozřejmě u auta s cenovkou přes dva miliony čekáte odpovídající materiály a zpracování, přesto bylo "porovnání" základu a vrcholu čínské nabídky místy až šokující. Na první pohled si designéři dali s výběrem materiálů u modelu Free práci, byť modrá kůže na palubní desce může působit poněkud nezvykle.

Povrch je ale všude příjemný na dotyk i pohled, platí to též o masivním voliči převodovky nebo tlačítkách u středové obrazovky pro rychlý přístup k nejdůležitějším funkcím. Materiály ve Voyahu jsou trochu v kontrastu s EV9, která ve velkém využívá materiálů recyklovaných (ovšem na dotek i pohled také vysoce kvalitních) s matným povrchem, čínský model totiž více vychází vstříc rychle se špinícím lesklým plochám a také třeba přírodní kůži.

Jak jsou na tom obě SUV vnějšími rozměry, už jsme zmínili. Obě také nabízí malý zavazadlový prostor vpředu, takzvaný frunk, a to i když mají dva elektromotory a s tím i pohon všech kol. U Voyahu je k dispozici objem 72 litrů, u Kie 52 litrů. Za druhou řadou sedadel podle očekávání dominuje krabicovitější Kia, která nabízí 728 litrů prostoru, konkurent z Číny má 520 litrů. Na zadních sedadlech je ale v obou autech prostor doslova královský.

Jak už bylo napsáno, obě auta mají pohon všech kol. U Voyahu je celkových 360 kW jediná volba, Kiu lze mít také jen s pohonem zadních kol, což sice ubírá na výkonu (150 proti 283 kW), ale šetří na hmotnosti a též přidává kilometry k dojezdu. Obě SUV mají velkou baterku s využitelnou kapacitou 100 kWh. Vzhledem k váze i velikosti je to nutnost. Na bližší zkoumání spotřeby nebyl dostatek času, a tak si můžeme pomoci oficiálními čísly.

Voyah Free by měl na jedno nabití zvládnout 500 kilometrů, Kia EV9 505 kilometrů. Značný rozdíl je v nabíjení, zatímco Číňan zvládá stejnosměrným proudem jen 120 kW, Korejec si dává dvakrát tolik díky 800V architektuře. S hodnotou 11 kW u střídavého proudu jsou si ale obě auta rovna, oba také nabízejí funkci V2L, kdy je z jejich baterky za pomoci specifického adaptéru možné nabíjet i elektrické spotřebiče.

Šok pro mnohé přijde při pohledu do ceníku. Čínská auta má totiž leckdo stále zafixovaná jako ta levná, Voyah Free ale takový není. V základu stojí 2 124 900 korun, ve verzi se vzduchovým podvozkem nebo difuzérem vůní pak 2 199 900 korun. To je o sto tisíc více než v případě EV9 s pohonem všech kol ve vrcholné výbavě GT-Line, která je bohatší než u Voyahu. A zadokolka začíná dokonce na 1 949 980 korunách.

Ne, tento Číňan se svou cenou rozhodně nepodbízí, byť jde o rozhodně zajímavý přírůstek do českého automobilového trhu. Má čím zaujmout, kříží se to ale i s nepopiratelnými neduhy. Například řidší servisní sítí nebo zatím otazníky zahalenou dlouhodobou spolehlivostí a kvalitou. A pokud hledáte sedmimístnou alternativu k EV9, bude z nabídky Voyahu asi nakonec lépe vyhovovat MPV Dream.

 

Právě se děje

Další zprávy