Největší hvězda mezi obytkami. VW California je větší, ale přišel o oblíbenou verzi

Největší hvězda mezi obytkami. VW California je větší, ale přišel o oblíbenou verzi
Volkswagen představil novou generaci obytného modelu California. Ten v nové generaci vychází z Multivanu na osobní platformě MQB, to je oproti předchůdcům s platformou užitkového automobilu velká změna. Zároveň je novinka delší, a to poměrně výrazně, navíc s prodlouženým rozvorem náprav.
... má jeden plynový vařič.
... a nejvyšší Ocean.
V těchto dvou čtyřmístných verzích nechybí lednička.
Foto: Jan Matoušek
Jan Matoušek Jan Matoušek
8. 5. 2024 6:32
Jen krátce před vypuknutím hlavní části kempovací sezony přichází Volkswagen se svou hlavní obytnou hvězdou. V Berlíně poprvé ukázal novinářům novou generaci modelu California, který se za více než pětatřicet let stal symbolem obytných aut. Má přitom mnohá "nej", třeba vůbec poprvé stojí na platformě pro osobní auta a nabídne také plug-in hybridní čtyřkolku.

Už z prvního pohledu na fotky je jasné, že nový VW California vychází z osobního Multivanu. Ten je v sedmé generaci poprvé technicky oddělený od užitkového Tansporteru, který pro Volkswagen vyvinul Ford. Multivan stojí na platformě MQB, známé z osobních aut německého koncernu, což s sebou přináší třeba vždy samostatná zadní sedadla namísto těžké a velké lavice. Jedna sedačka váží 24 kilo.

Základem Californie je Multivan v prodloužené verzi s délkou 5173 mm a rozvorem náprav protaženým na 3124 mm. V obou případech jde o číslo výrazně větší než u předchůdce, což přineslo třeba posuvné dveře na obou stranách vozu. Dříve byly jen u spolujezdce, protože řidičovu stranu kompletně zabírala kuchyně, takže nebylo nutné je tam mít.

Teď je to ale jinak, a dokonce u verzí Coast a Ocean s plnohodnotnou kuchyní platí, že z boku stále zbývá dostatek místa třeba i pro nástup cestujících. Anebo ledničku, která se do vzniklého prostoru vysouvá, a tím pádem je přístupná i zvenku. Vnější část kuchyně také obsahuje výklopný stolek nebo 230V zásuvku. Přístupné jsou zvenku i plynový vařič, dále má kuchyňka dřez s 28litrovou nádrží na čerstvou vodu nebo několik skříněk na nádobí nebo potraviny.

Verze Coast a Ocean jsou standardně čtyřmístné se dvěma sedadly v obytném prostoru a otočnými předními sedačkami. V autě se vyspí všichni cestující, dva ve výsuvné střeše s postelí o rozměru 2054 x 1137 mm, další dva pak na rozkládací posteli v obytném prostoru, která má 1980 x 1060 mm. Nejluxusnější California Ocean má také vyhřívaná přední sedadla, samostatné topení, automatickou klimatizaci nebo odkládací schránku vzadu ve stropě.

Pokud nepotřebujete plnohodnotnou kuchyni, nabízí Volkswagen i levnější Californii Beach, respektive Beach Tour a Beach Camper. První jmenovaná je vlastně "Multivan s manuálně výsuvnou střechou", kde nabízí jediná dvě místa na spaní, má ale celkem šest míst k sezení. Model Tour už je pouze pětimístný a přihazuje otočná přední sedadla, pětipalcový displej ve sloupku C pro ovládání různých funkcí a sledování stavu vozu, svícení ve výsuvné střeše nebo druhou postel pro další dvě osoby v prostoru pro posádku díky dozadu sklopným opěradlům zadních sedadel.

California Beach Camper už má i minikuchyni v zadní části vozu, která obsahuje jeden plynový vařič a několik odkládacích šuplíků a výklopných stolků a je přístupná po otevření víka kufru. Nad rámec čtveřice míst ke spaní, samozřejmě.

U všech variant nechybí ani sítě proti hmyzu na boční a čelní okno, od modelu Beach Tour slouží na ztmavení zadních bočních oken clona vybavená odkládacími prostory, vpředu jsou pak záclonky. Modely Coast a Ocean mají na předních bočních oknech termální clony a lepší clonu pro čelní okno.

Kámen na kameni nezůstal pod kapotou. Oblíbenou kombinaci naftového motoru a pohonu všech kol musí zájemci tentokrát obrečet. Naftový dvoulitr se 110 kW sice obytka má, ale jen v kombinaci s pohonem předních kol. Stejně jako u 150kW benzinového dvoulitru. Jediná čtyřkolka je tak ta elektrifikovaná, i California totiž může mít plug-in hybridní pohon se systémovým výkonem 180 kW. Je to vůbec poprvé, co plug-in hybridní koncernový model dostane pohon všech kol.

Auto má stejnou techniku jako třeba plug-in hybridní Superb nebo Passat, takže na jedno nabití ujede až 100 kilometrů jen na elektřinu. Za auto bude možné také zapřáhnout přívěs o hmotnosti až dvě tuny. Podle šéfa divize užitkových vozů Carstena Intry však absence naftové čtyřkolky nepředstavuje z hlediska prodejů takový problém, naopak připomíná měnící se zákaznické preference a výhody plug-in hybridu. Třeba tichý příjezd do kempu v noci.

Objednávky na novou Californii začne Volkswagen i v Česku přijímat v červnu a první auta dorazí k zákazníkům ve druhé polovině roku. V nabídce pak novinka doplňuje menší Caddy Californii a větší Grand Californii.

 

Právě se děje

Další zprávy