Vědci objevili největší sluneční systém ve vesmíru. Planeta oběhne svoji hvězdu za milion let

Zahraničí Zahraničí
28. 1. 2016 13:25
O vzdálené planetě 2MASS J2126 si astronomové dlouho mysleli, že "pluje" vesmírem sama. Teprve nyní zjistili, že ve skutečnosti obíhá svou hvězdu na nejdelší oběžné dráze, jaká byla doposud objevena. Je 7000krát delší než ta, po níž Země obíhá Slunce. Svoji hvězdu oběhne za bezmála milion let.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Londýn - Vzdálená planeta, která podle domněnky vědců jen volně "plula" vesmírem, je ve skutečnosti součástí největší sluneční soustavy, jaká byla dosud objevena.

Planeta nesoucí název 2MASS J2126 je od Země vzdálená 104 světelných let. Svou hvězdu obíhá v 7000krát větší vzdálenosti, než v jaké Země obíhá Slunce.

Jedná se o nejdelší oběžnou dráhu, jaká byla ve vesmíru nalezena. Jedenkrát oběhnout své slunce trvá planetě téměř milion let.

"Oba tyto vesmírné objekty nám jsou známy už po dobu osmi let. Nikoho ale nenapadlo hledat mezi nimi spojitost. Je to ten nejrozsáhlejší planetární systém, který byl kdy objeven," stojí v prohlášení vedoucího autora objevu doktora Nialla Deacona z Univerzity Hertfordshire.

Obrovská vzdálenost mezi nimi nenapovídala žádný bližší vztah. Až po osmi letech si vědci všimli, že se vesmírem pohybují společně. Své nálezy publikovali v měsíční zprávě Královské astronomické společnosti.

Systém, jehož je planeta 2MASS J2126 se svou hvězdou součástí, je třikrát větší než předchozí objevy. Samotná planeta pak je až patnáctkrát větší než Jupiter.

Jak tak rozsáhlé planetární systémy vznikají a fungují, zůstává stále záhadou. Pravděpodobně musely být součástí ne moc hustého prostředí, protože jsou kvůli své vzdálenosti k sobě velmi slabě vázány. Blízkost jiné hvězdy by jejich dráhu snadno narušila.

Zatím proto nic nenasvědčuje tomu, že by mohly vzniknout stejným způsobem jako naše sluneční soustava.

Poslední devátá planeta v naší sluneční soustavě, jejíž existenci vědci předpovídají zatím pouze na základě propočtů, obíhá kolem našeho Slunce zhruba 10 až 20 000 let.

Je to ohromně týmová práce, pocit kolektivního vítězství u přistání rakety Falcon 9 byl obrovský, říká David Pavlík ze společnosti SpaceX. | Video: Martin Veselovský