Světoznámá online hra zamotala hlavu čínské cenzuře

hp
7. 11. 2009 15:15
Úřady se dohadují, kdo z nich může rozhodovat o osudu online her
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Peking - Internetová hra World of Warcraft se stala předmětem sporu mezi čínskými úřady, které se nemohou shodnout na tom, kdo má a nemá pravomoce rozhodnout, zda tuto hru mohou Číňané hrát.

Celý spor začal už minulý týden, kdy čínská správa tisku a publikování - jeden z cenzorských úřadů - nařídila společnosti NetEase, která v Číně provozuje jednu z nejoblíbenějších online her World of Warcraft, aby hru ze svých stránek stáhla.

Úřad zamítl žádost firmy, aby se stala novým hostitelem her pro miliony čínských hráčů.

Na toto rozhodnutí však zareagovalo čínské ministerstvo kultury tím, že úřad není v této věci kompetentní.

"V případě hry World of Warcraft překročila správa tisku a publikování své pravomoce. Nemůže jakkoli trestat provozovatele online her," uvedl pro pekingský list Economic Information Daily ministerský úředník Li Xiong.

Podle něj je jediným regulátorem v této oblasti ministerstvo kultury, které společnosti NetEase provozování internetových her na čínském trhu povolilo.

Za sporem jsou zřejmě peníze

Důvodem, proč nyní ministerstvo kultury kritizuje kroky správy tisku a publikování, mohou být peníze, které z hraní online her putují do státni kasy.

Provozování online her se stalo v posledních letech v Číně výnosným podnikem. Počet lidí, kteří hrají v čínských internetových kavárnách online hry, se pohybuje kolem padesáti milionů. Celkové tržby v loňském roce pak vzrostly o padesát procent na 2,9 miliard amerických dolarů.

Otázka, kdo a jak rozhoduje, které hry budou v Číně vpuštěny na internet, zajímá především jejich zahraniční výrobce. Ti totiž mají s proniknutím na mohutný čínský trh problémy.

Většina provozovatelů her v Číně je tuzemských, pouze dva jsou jihokorejští a jeden americký, což je právě výrobce World of Warcraft společnost Blizzard Entertainment.

Hlavní správa tisku a publikování se snaží co nejvíce regulovat zásahy zahraničních firem do čínského průmyslu s online hrami. Důkazem toho je to, že minulý týden zakázala zahraničním investorům v Číně jakkoli financovat činnosti tohoto odvětví.

O tom, kdo má pravdu, rozhodne vláda 

Hlavní správa tisku a publikování měla v minulosti na starost cenzurování čehokoli, co je na internetu publikováno, ať už jsou to knihy, DVD či online hry. Ministerstvo kultury se zase zabývalo filmy, literaturou, audiovizuálními pracemi a dalším aplikovaným uměním. 

V minulém roce však čínský kabinet úřadům jejich oblasti působení trochu poupravil. Pod pravomoc správy tisku a publikování zařadil online hry, které ještě nebyly na internetu publikovány, a pod pravomoc ministerstva kultury ty hry, které jejich majitelé už na internetu provozují.

O tom, kdo má v případu internetové hry World of Warcraft pravdu, tak bude muset pravděpodobně rozhodnout vláda. 

 

Právě se děje

Další zprávy