Technologie mění tvář poutě do Mekky. Muslimové žijí selfie a aplikacemi

Michelle Hansen Michelle Hansen
10. 9. 2016 12:03
Pouť do Mekky se mění, i ji výrazně ovlivňují moderní technologie. Selfie z posvátných míst islámu plní sociální sítě Instagram či Snapchat. Zatímco progresivní poutníci mají radost, že jim mobilní aplikace či elektronické náramky usnadňují život, konzervativci neskrývají nechuť.
Foto: Reuters

Mekka – Do saúdskoarabské Mekky každoročně zavítají miliony poutníků, aby zde vykonali jeden z nejdůležitějších muslimských zvyků – hadždž.

A tak jako se díky moderním technologiím mění svět, mění se i podoba staletí trvající poutě do Mekky.

Jedním z letitých problémů je organizace.

Spousta poutníků mnohdy vlastně ani neví, kam má kdy jít, což vede k podobným tragédiím, jakou bylo loňské ušlapání více než 2400 lidí.

Aplikace, náramky...

Bloudění ve svatém městě si na vlastní kůži vyzkoušel i pětadvacetiletý Tárik Zubajr. Přišel proto s nápadem na mobilní aplikaci – online průvodce celou poutí. Aplikaci využijí poutníci již letos.

Nápad se zalíbil saúdskoarabské vládě, která s Zubajrem navázala spolupráci a pro poutníky zařídila speciální elektronické náramky s unikátním identifikačním kódem.

Když ho naskenují Zubajrovou aplikací, zobrazí se jim jejich osobní profil s potřebnými informacemi. "Díky němu uvidíte osobní data každého poutníka, včetně jeho fotografie, jména, věku, národnosti..." vysvětlila BBC Ajsa Ravásová, saúdskoarabská ministryně pro hadždž.

Aplikace by měla zároveň být opatřením před davy lidí a hrozbou ušlapání. Kromě profilů muslimům nabízí i kontaktní čísla na záchranou službu, mapu Mekky, která funguje i offline, zaškrtávací seznam míst, která musí navštívit, a mnoho dalších užitečných informací.

Náramky jsou i forma prevence před možným teroristickým útokem. Organizátoři mají přehled o všech účastnících, znají všechny osobní údaje, včetně naskenového pasu. Navíc jsou voděodolné a mají zabudovanou GPS.

Konzervativním věřícím se ale výdobytky moderních technologií nezamlouvají. Obávají se, že by mohla narušit tradiční zvyklosti. "Ve skutečnosti to vlastně nezmění náboženskou nebo tradiční část hadždž, jen to zjednoduší život," řekl agentuře Bloomberg další z vývojářů Alí Chavádža.

Last round of Umrah done with the roomies! Time to rest up for the big weekend! #hajj

Fotka zveřejněná uživatelem Zohair Zahid (@zohairzahid),

... selfie a Snapchat

Ještě ostřejší reakce vyvolává móda pořizování selfie z posvátných míst islámu. Duchovní něco takového neváhají označit za chvástání a svatokrádež.

With my buddies! ☺️ #kaaba #love #friends #rest #awesome #missing #throwback

Fotka zveřejněná uživatelem İlhan Gül (@ilhangul25),

Fotografie muslimů z jejich svaté cesty přitom zaplavují sociální sítě. Každý si chce pořídit památku z nejdůležitější poutě jejich života.

Konkurenční platformy Instagram a Snapchat si dokonce domluvily během poutě hadždž spolupráci, poutníci tak budou fotografie sdílet s celým světem.

"Je to celé o tom, že se sdílejí zkušenosti s přáteli, kteří tu s námi nemohou být. Líbí se jim to. Tak se omlouvám, pokud jsem někoho urazil svým desetisekundovým videem," vysvětluje Zohajr Zahíd na Instagramu svůj postoj k šíření příspěvků přes sociální sítě.

Navíc to ani není bezpečné. Muslimové si totiž často dělají selfie před jejich nejposvátnější Kaabou, která je uprostřed Velké mešity. Narůstá tam dav a hrozí ušlapání.

Každoroční pouť z Mekky do Mediny začíná letos desátého září a potrvá pět dní. Každý muslim by měl tuto pouť podniknout alespoň jednou za život.

 

Právě se děje

Další zprávy