Robot našel na kometě organické sloučeniny, pak usnul

Petr Jemelka Petr Jemelka
18. 11. 2014 19:13
Objev podporuje teorii tzv. panspermie, podle níž mohla před miliardami let život na Zemi zasít právě kometa.
Foto: ESA

Darmstadt - Robot Philae objevil v atmosféře komety Čurjumov-Gerasimenko organické sloučeniny uhlíku, který je základem života na naší planetě.

Vzrušující informaci, která podporuje teorii tzv. panspermie, podle níž mohla před miliardami let život na Zemi zasít právě vlasatice, stihl modul poslat domů ještě před tím, než se mu v sobotu vybily baterie.

"Před tím, než se Philae odmlčel, dokázal odeslat téměř veškerá vědecká data, která nasbíral během první vědecké sekvence," prohlásil Stephan Ulamec z Evropské vesmírné agentury (ESA).

"Povedlo se mu to za velmi nepříznivých podmínek a my můžeme být hrdí na to, čeho dosáhl."

Znovu se ozve až na jaře. Snad

Budou-li mít vědci štěstí, může Philae začít posílat veledůležité odpovědi na otázky týkající se vzniku života zase na jaře.

Za pár měsíců totiž bude kometa, na níž robot ve středu přistál, blíž Slunci a nyní z velké části zastíněné solární panely modulu začnou absorbovat víc slunečního svitu.

Experti Evropské vesmírné agentury (ESA) budou do té doby analyzovat obrovské množství dat, která robot shromáždil.

Bude je zajímat zejména to, zda jsou na kometě také komplexní sloučeniny, jako jsou aminokyseliny nebo sloučeniny jako metan a metanol, které jsou spolu s uhlíkem považovány za základní stavební kameny živých organismů.

Desetiletá pouť na kometu

Sonda Rosetta, jež robota ke kometě dopravila, svou sedm miliard kilometrů dlouhou vesmírnou pouť započala před deseti lety.

Aby ušetřila energii, uháněla posledních 957 dní ke kometě rychlostí 40 000 kilometrů v hodině v hibernaci. Spuštěn zůstal pouze autopilot a ohřívací zařízení.
Probrala se 21. ledna a oběžné dráhy tělesa Čurjumov-Gerasimenko dosáhla 6. srpna.

Středeční přistání nebylo jen historickým průlomem. Šlo také o internetovou senzaci.

O Philaeho počínání se na webu psalo častěji (téměř 480 000 tweetů za 24 hodin) než o druhém největším "hitu", a sice o snímcích Kim Kardashian (přes 307 000 tweetů za 24 hodin), všímá si server International Business Times.