Příjem. Vědci zachytili záhadné radiové signály z vesmíru

Petr Jemelka Petr Jemelka
20. 1. 2015 14:16
Signál dorazil z hlubokého vesmíru. Je to vůbec poprvé, co astronomové zaznamenali takzvané rychlé radiové záblesky v reálném čase. Původ? Neznámý.
Signály z vesmíru. Ilustrační foto.
Signály z vesmíru. Ilustrační foto. | Foto: Youtube/NASA

Melbourne - Nemusí to znamenat vůbec nic, ale také to může být první krůček ke zlomovému objevu.

Z hlubokého vesmíru přišel radiový signál, jehož původ si astronomové nedovedou vysvětlit.

Tyto úkazy patří k největším záhadám univerza.

"Tyto úkazy patří k největším záhadám univerza," řekl severu International Business Times John Mulchaey z Carnegie Observatories.

Na akustickém grafu vypadají jako bleskové výbuchy, proto byly pojmenovány "rychlé radiové záblesky" (FRB).

Zachytitelné jsou jen v řádu milisekund.

Teleskopy z celého světa upřely zrak na jedno místo

O existenci signálů FRB vědí astronomové už od roku 2007, kdy si jich všimli při analýze starších záznamů z radioteleskopů Parkes v Austrálii a observatoře Arecibo v americkém Puertu Ricu.

Tentokrát je to však jiné.

Signály FRB byly 14. května minulého roku zachyceny v reálném čase, přesněji v tom okamžiku, kdy dorazily k Zemi. Během několika hodin se na stejné místo zaměřilo dvanáct obřích teleskopů z celého světa.

Na žádné z vlnových délek ale nebyla objevena žádná anomálie, což je nadmíru podivné, protože většinu vesmírných úkazů, kterými lze radiový "záblesk" vysvětlit, provází šíření světla nebo rentgenového či gamma záření.

Signál, jenž k nám přiletěl z 5,5 miliardy světelných let vzdálených končin vesmíru, ale žádné takové záření neprovázelo.

Jeho původ tak zůstal zahalen tajemstvím.

"Zjistili jsme, co to není. Při těchto záblescích se může během milisekundy uvolnit tolik energie, kolik uvolní Slunce za celý den. Vtip je v tom, že jsme při analýze různých vlnových délek ani jednou nezaznamenali, že by se spolu se zábleskem šířilo světlo, rentgenové ani gama záření," vysvětlil IBZ Daniele Malesani z Kodaňské univerzity.

To vylučuje všechna možná vysvětlení, která by mohla zkoumaný fenomén vysvětlit.

"To vylučuje všechna možná vysvětlení, která by mohla zkoumaný fenomén popsat; například gama záblesky nebo explodující hvězdy," dodal. Zdroj signálu je každopádně extrémně silný.

Polarizace světla navíc prokazuje, že signál přichází z místa, které obklopuje magnetické pole.

"Máme teorii, že mohou být ony radiové vlny spojeny s velmi kompaktním tělesem, například neutronovou hvězdou nebo černou dírou, a záblesky mohou vznikat při jejích kolizi s jiným tělesem," dodal Malesani.