Jeden z vlaků nejel podle jízdního řádu. Vyšetřování střetu německých souprav začíná

Martin Novák Martin Novák
Aktualizováno 9. 2. 2016 21:51
Dva osobní vlaky se srazily na jednokolejné trati. Mrtvých je nejméně deset, další těla ale mohou být v zaklíněných vagónech. "Nejčastější příčinou čelních srážek je každopádně lidské selhání. Ve většině případů. Buď někdo, kdo obsluhuje staniční zabezpečení, nebo strojvedoucí," řekl v rozhovoru pro Aktuálně.cz ředitel Federace strojvůdců České republiky Jindřich Hlas.
Nehoda si vyžádala nejméně devět mrtvých.
Nehoda si vyžádala nejméně devět mrtvých. | Foto: Reuters

Mnichov/Praha –  V 6:48 hodin ráno se srazily – zřejmě ve velké rychlosti – dvě soupravy na jednokolejné trati mezi Holzkirchenem a Rosenheimem.

Zatím policie potvrdila deset mrtvých a osmdesát zraněných, stav několika lidí je velmi vážný. Zemřeli oba strojvůdci. Soupravy se do sebe zaklínily.

Čelní srážky vlaků jsou v Evropě díky zlepšeným technologiím méně časté než v minulosti, ale tragédiím přesto nejde vždy zabránit.

Příčina neštěstí zatím není známa. Podle zdroje agentury DPA se ale na základě prvních výsledků vyšetřování zdá pravděpodobné, že šlo o lidské selhání. Kdo konkrétně by mohl být za tragédii zodpovědný, ale jasné není.

"Těžko v tuto chvíli říci, co se na bavorské trati stalo. Muselo selhat buď zabezpečovací zařízení, nebo lidský faktor. Moc možností není. Jeden vlak zkrátka jel špatně. Je to ještě moc čerstvé, zatím nemáme moc informací," řekl Aktuálně.cz ředitel Federace strojvůdců České republiky Jindřich Hlas.

"Nejčastější příčinou čelních srážek je každopádně lidské selhání. Ve většině případů. Buď někdo, kdo obsluhuje staniční zabezpečení, nebo strojvedoucí," říká Hlas.

Německá média hovoří a píší o možném chybném nastavení výhybky.

Klaus-Dieter Josel, který za železnici v Bavorsku zodpovídá, tvrdí, že trať prošla minulý týden technickou kontrolou.

Zatáčka, kde se běžně jezdí rychlostí kolem 100 kilometrů v hodině, je nepřehledná, strojvůdci tedy protijedoucí vlak do poslední chvíle neviděli. Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt na tiskové konferenci uvedl, že soupravy zjevně nebrzdily.

"Příčiny neštěstí vyšetřujeme především ve stanicích, které jsou z obou směrů místu srážky nejblíže," cituje deník Die Welt bavorského ministra vnitra Joachima Herrmanna.

Minimálně jeden z vlaků podle něj nejel podle jízdního řádu - původně se soupravy měly minout v nedalekém Kolbermooru. 

Úsek, kde trosky vlaků leží, je pro záchranáře obtížně přístupný kvůli toku řeky Mangfall. Zraněné musejí převážet čluny. K ošetření je přijímal rakouský Kufstein, protože místo nehody je blízko hranice mezi oběma státy.

Ve vlacích cestovalo ráno méně lidí než obvykle, protože Bavorsko má školní prázdniny a navíc je masopust.

"Německo má určitě na železnici vyspělé zabezpečovací zařízení, ale nemyslím si, že výrazně lepší než jinde v Evropě. Na výborné úrovni má zabezpečení Švýcarsko nebo Španělsko, ostatně naše zabezpečení není také špatné nebo zastaralé. Opravdu si nemyslím, že by Německo nebo Bavorsko bylo v tomto výrazně napřed," uvádí Jindřich Hlas.

Jde o nejhorší železniční nehodu v Německu od roku 2000, kdy zemřelo také devět pasažérů při vykolejení soupravy v Brühlu. Dva roky předtím rychlík vykolejil u dolnosaského Eschede kvůli prasklé obručí a proražené podlaze vagónu, v troskách zemřelo 101 lidí.

Jedna z vůbec nejhorších srážek v dějinách železnice se odehrála na českém území. 14. listopadu 1960 se dva osobní vlaky střetly u Stéblové nedaleko Pardubic. Zemřelo tehdy 118 osob.

 

Právě se děje

Další zprávy