Jaroslav Míka: Rusové nečekali, že je Turci sestřelí. Gripen rozpozná raketu, Su-24 možná ne

Jan Gazdík Jan Gazdík
24. 11. 2015 15:45
S ruským letectvem má velitel 21. čáslavského křídla Jaroslav Míka bohaté zkušenosti. Například z Pobaltí, kde byly české gripeny dvakrát nasazeny, aby ho chránily. Elitní pilot poskytl Aktuálně.cz bezprostředně po sestřelení ruského letounu Su-24 rozhovor.
Simulátor, na němž trénují čeští stíhači. Uvnitř kabiny gripenu se fotografovat nesmí.
Simulátor, na němž trénují čeští stíhači. Uvnitř kabiny gripenu se fotografovat nesmí. | Foto: Pavel Baroch

Aktuálně.cz: Co přesně se ve vzdušném prostoru syrsko-turecké hranice podle vás odehrálo?

Jaroslav Míka: Přesně to zatím nevíme. Anebo to možná vědí Rusové či Turci. Pokusím se ale odpovědět na základě dostupných informací. Ruský bombardér letěl s největší pravděpodobností z Turecka. Soudím tak podle toho, že jeho trosky dopadly na příhraniční syrskou vesnici. Odpovídá tomu i trajektorie zasaženého letounu na videu. To je alespoň můj první dojem.

A.cz: Ruský stíhací bombardér tedy narušil vzdušný prostor Turecka?

Velmi pravděpodobně. Nejspíše se otočil a vracel se.

Omyl, nebo záměr?

A.cz: Jeho sestřelení byl tedy omyl, či úmysl?

Ve hře jsou v této chvíli různé varianty. Mohl to být omyl. Než se totiž v podobných situacích vydá rozkaz k sestřelení letadla, má to nějaký (a dost striktní) řád... celý řetězec rozkazů. Jedná se o velmi specifický koloběh.

Než se tedy všechny informace dostanou k tomu, kdo má o sestřelu rozhodnout, tak už mohou být staré. Turci podle všeho věděli, že střílí na ruský letoun. Dost možná se ale domnívali, že stále pokračuje v letu na jejich území.

Turci i Rusové jsou ale v každém případě podle mě natolik profesionální, že ani jedna strana nemůže mít zájem na vyvolání oboustranného konfliktu. Nikdo by tím nic nezískal. A to tím spíše, že Turecko i Rusko chtějí zničit Islámský stát.

A.cz: Co tedy mohli Rusové v tureckém vzdušném prostoru dělat?

Rusové bombardují i širší umírněnou opozici Bašára Asada. Jejich letectvo tedy operuje nad územím, které islamisté neobsadili. Pak se ale Rusové dostávají velmi blízko k hranicím Turecka a narušují při tom i jeho vzdušný prostor. Stalo se to třetího října a pak i šestnáctého, kdy Turci sestřelili Rusům bezpilotní letadlo - už nad územím Turecka.

Míra trpělivosti Turků se tedy podle mě snižuje. Určitě ale nechtějí mermomocí ruské bombardéry sestřelovat. Pokud by to ruské "súčko" Turci nesundali, určitě by se samo obrátilo.

A.cz: Sestřelily ho turecké stíhačky, anebo protivzdušná obrana ze země?

Z prvního dojmu - ale jen z toho prvního - to vypadá jako sestřel ze země. Těžko soudit. A do spekulací se mi nechce. Nemám odpověď.

Turečtí stíhači měli na druhé straně ruský letoun jako na dlani. Museli přesně vědět, co se před nimi odehrává... měli to z první ruky. I na rychle měnící se situaci mohou tedy bleskově reagovat.

Složitější je to u pozemní protivzdušné obrany. Historie je plná omylů: od sestřelení dopravního boeingu na Ukrajině až po sundání podobného letounu Američany nad Perským zálivem. Proto je tolik důležitá úzká součinnost stíhaček s pozemními raketami, aby se takovým omylům předešlo.

Konflikt mezi Ruskem a NATO? Nebude

A.cz: Ještě k oné trpělivosti Turků: Mohla jim opravdu dojít?

Vyloučit to nelze. Pokud se už rozhodli ruský stíhací bombardér sestřelit, tak odvedli bezchybnou práci.

A.cz: Nedlouho před návštěvou ruského ministra zahraničí Sergeje Lavrova?

Oni si ale už předtím pozvali na kobereček kvůli narušování tureckého vzdušného prostoru ruským letectvem ruského velvyslance v Turecku, včetně jeho vojenského a leteckého přidělence. Jasně jim řekli, že Turecko bude bránit své území. Možná jim tedy trpělivost opravdu dochází.

A.cz: A co když selhal systém turecké protivzdušné obrany?

Mohla se stát chyba. Určitě to ale nepovede ke konfliktu mezi Ruskem a Tureckem, potažmo NATO. Tím jsem si jist.

A.cz: Nicméně přesto: dva státy bojují proti islamistům a sestřelují si přitom navzájem - paradoxně - letouny...

Všichni, kdo proti Islámskému státu na Blízkém východě bojují, mají různé cíle a zájmy, s nimiž do toho konfliktu šli. Aby se tedy podobné omyly a incidenty neopakovaly, musí být sladěny nejenom cíle, ale i pole působnosti letectva či pozemních jednotek... a tudíž i kroky v akcích proti Islámskému státu. Jinak přibudou další sestřely letounů.

A to je fakt velký paradox: místo abychom efektivně bojovali proti společnému a velmi nebezpečnému protivníkovi, budeme vzájemně sestřelovat sami sebe?

V kůži ruského pilota

A.cz: Pokud vás teď - čistě teoreticky - posadím do ruského bombardéru Su-24, co se asi na jeho palubě dělo při zaměření raketou či radarem?

V gripenu je reakce pilota mnohem jednodušší. Systém letounu čtvrté generace mně identifikuje směr, odkud jsem ohrožen, ale i to, o jakou jde hrozbu. Zda jsem ozářen jen přehledovým radarem, tím střeleckým, či raketou. Relativně proto mohu být v klidu.

Pokud má ale Su-24 stejný systém, jaký byl na MiGu-29, který jsme měli ve výzbroji, tak se pilot dozví jen to, že je něčím zaměřen, a nemá tudíž jistotu, že po něm jde raketa.

A.cz: Předpokládal byste jako ruský pilot, že vás Turci sestřelí?

To bych tedy nepředpokládal. Rusové navíc létají poměrně vysoko - v tomto případě v šesti kilometrech. Není to sice dost vysoko pro sofistikované americké rakety typu Patriot či ruské BUKy. Avšak je to už hodně vysoko pro zbraně islamistů - ať již ty hlavňové, či přenosné rakety odpalované z ramene, jejichž maximální dosah je kolem tří kilometrů.

Ruští piloti podle mě nepočítali, že budou sestřeleni. S největší pravděpodobností se tedy katapultovali až po zásahu jejich letadla. Tyhle rakety totiž neničí cíl přímým nárazem - vybuchují v blízkosti letounu, který vážně poškodí.

Umění rozhodnout se

A.cz: Jak takové katapultování probíhá?

Samozřejmě že se na to připravujeme. Ale nikdo z nás po tom netouží. Doufám, že jako stíhač dosloužím bez podobného záchranného kroku.

Každý měsíc jsme nicméně z katapultáže přezkušováni. Na leteckém simulátoru trénujeme situace, kdy jsou všechny systémy letounu degradovány a vy se musíte rozhodnout pro vystřelení. Nejde tedy jen o samotnou přípravu na vystřelení, ale i mentální proces. Zatáhnout za madla dokáže i cvičená opice, vy se ale musíte umět ke katapultáži rozhodnout.

A.cz: Slyšel a četl jsem o velkém přetížení...

Dnes už si nás raketové motory v katapultážních sedačkách gripenů "hýčkají". Přetížení sice dosahuje do třiceti "G", avšak jeho nárůst je postupný.

Dříve seděl pilot v Su-7 na jedné obrovské pyropatroně, která pod ním vybuchla, takže přetížení bylo tak náhlé, že piloti ztráceli vědomí. To se ale podle švédských či maďarských pilotů, kteří se už katapultovali, na gripenu nikdy nestalo.

Turecká armáda sestřelila v úterý na hranici se Sýrií ruský nadzvukový bombardér Su-24. Podle Turků se dostal do jejich vzdušného prostoru, Rusové to popřeli. | Video: Reuters
 

Právě se děje

Další zprávy