Nová móda: Odložené kafe nehřeje v žaludku, ale na duši

Petr Jemelka Petr Jemelka
6. 4. 2013 20:10
Kavárny se zapojují do iniciativy, která umožňuje pozvat potřebného anonymně na kávu

Neapol/Praha - Světem se šíří odložené kávy. Nejde o to, že by lidem černý povzbuzující nápoj přestával chutnat, nýbrž o stále oblíbenější formu anonymní pomoci potřebnému.

Princip je prostý: Zákazník v podniku, který se k iniciativě připojil, zakoupí dva šálky kávy, ale dá si jen jeden, Ten druhý zůstane předplacený pro někoho, kdo na kávu nemá.

Obsluha ji pak uvaří prvnímu zákazníkovi, který si o ni řekne.

Jedná se o půl století starou tradici pocházející z Neapole. Tamní obyvatelé začali po válce takto předplácet kávu veteránům. Když bývalý voják nebo kdokoliv jiný přišel do kavárny, barista se ho zeptal, zda si dá kávu. Pokud kývl, dostal automaticky jednu z těch odložených (Caffè sospeso).

Praha není pozadu

Ruku v ruce s poválečnou obnovou země a hospodářským růstem ale tento akt solidarity postupně vymizel.

K jeho renesanci vedl až rozvoj celosvětové ekonomické krize v roce 2008. Caffè sospeso se rozšířilo i do dalších zemí, přerostlo v globální iniciativu a už pod anglickým názvem Suspended Coffee se šíří kavárnami v Evropě, Americe i Asii.

Vznikly dokonce i stejnojmenné stránky na Facebooku a "o vřelém šálku dobré vůle" už se lze dočíst i na Wikipedii. Zajímavostí je, že v Bulharsku už se k iniciativě připojilo na 160 kaváren.

Zanechat kávu nebo něco k jídlu mohou i obyvatelé a návštěvníci Prahy. Podnik U zavěšenýho kafe kousek od Pražského hradu to umožňuje už osmnáct let. "Na základě myšlenky umožnit hostům zakoupit potřebným něco k pití nebo jídlu naše kavárna vznikla," vysvětlil Aktuálně.cz místní barista, který si nepřál být jmenován.

Samostatné webové stránky iniciativy jsou zatím ve výstavbě, zřejmě by ale ani nebyly třeba - s myšlenkou rozšířit své menu o odloženou kávu už si pohrávají i nadnárodní kavárenské řetězce, jako jsou Costa Coffee nebo Starbucks.

"Odložená káva je opravdu zajímavá kampaň, kterou už se zabýváme," prozradil mluvčí Starbucksu nedělníku britského listu The Independent.

Iniciativa se nezastavila pouze u kávy. S podobnou myšlenkou už přicházejí i prodejny jiných potravin.

 

Právě se děje

Další zprávy