Nákladní loď Cygnus se ve vesmíru spojila s ISS

ČTK ČTK
12. 1. 2014 13:10
Při prvním komerčním startu přivezla loď posádce ISS téměř půldruhé tuny nákladu.
ISS - Ilustrační foto.
ISS - Ilustrační foto. | Foto: SpaceX

Houston - Americká nákladní loď Cygnus dnes po více než dvoudenní cestě dorazila k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS). Oznámila to americká vesmírná agentura NASA. Cygnus přivezl kosmonautům půldruhé tuny nákladu včetně potravin a opožděných vánočních dárků.

Cygnus se podle plánu přiblížil v automatickém režimu těsně k trupu ISS, a poté ho posádka zachytila s pomocí sedmnáctimetrového robotického ramene. Náročnou operaci řídili americký astronaut Michael Hopkins a jeho japonský kolega Koiči Wakata.

Start Cygnuse byl několikrát odložen, původně se měl uskutečnit v prosinci před Vánocemi. Cestu k ISS ale pozdržela nejprve porucha čerpadel na vesmírné stanici, pak námraza na odpalovací rampě v americké Virgínii a nakonec silná bouře na Slunci.

V režimu komerčního letu cestovala zásobovací loď společnosti Orbital Sciences k ISS poprvé. V letošním roce by Cygnusy měly k ISS letět ještě dvakrát a dopravit tam celkem 5,5 tuny nákladu. Podle NASA čeká Orbital Sciences do roku 2016 nejméně osm takovýchto misí.