Nadzvuková dopravní letadla se vrátí. Už za pár let zabere cesta přes oceán tři hodiny

Kateřina Vítková Kateřina Vítková
13. 10. 2015 12:17
Řada organizací, včetně NASA, pracuje na vývoji nadzvukových dopravních letounů, které by významně zkrátily dobu letu. Prvním podobným pokusem byly stroje Concorde, které se objevily na přelomu 60. a 70. let 20. století. Byly ale příliš hlučné a navíc měly technické nedostatky. Nová generace nadzvukových linkových letadel by mohla spustit provoz už v příštím desetiletí. Mezi nimi například Aerion AS2, Spike S-512, Lockheed Martin’s N-2 či Concorde-2.
Aerion AS2.
Aerion AS2. | Foto: Youtube.com/AINTV

Praha - Nadzvuková dopravní letadla Concorde se na konci šedesátých let zdála být zvěstovatelem blížící se revoluce v letecké dopravě. Ropná krize a stížnosti na jejich nadměrně hlučný chod je ale brzy poslaly do předčasného důchodu.

Dnes však řada organizací - včetně amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) - pracuje na tom, aby se stroje, které mohou překonat rychlost zvuku, do běžného provozu mohly s pompou opět vrátit.

Možná už v příštím desetiletí.

"Jednoduše neexistovala technologie, aby mohla vzniknout nová generace v praxi použitelných a výkonných nadzvukových linkových dopravních letadel," vysvětluje Doug Nichols, výkonný ředitel firmy Aerion, proč návrat k nadzvukové technologii v komerční sféře trvá tak dlouho.

"Letecké společnosti, NASA a další instituce zkoumají způsoby, jak by mohly snížit hlasitost akustického třesku. Časem, možná během deseti až dvaceti let, se řešení objeví," cituje Nicholse server The Guardian.

Concorde využívaly jen dvě společnosti

Pokud se letouny ztiší, budou moci létat nadzvukovou rychlostí i nad pevninou - nejen nad oceánem, jak tomu bylo dosud. Strojům Concorde v minulosti řada letišť odmítla udělit povolení k přistání právě kvůli hluku.

Další problém ale představovala délka ranveje, kterou stroje vyžadovaly k bezpečnému dosedu na zem.

Concordy tak nakonec využívaly pouze společnosti Air France a British Airways, a to zejména na trasy mezi Paříží a New Yorkem a Londýnem a New Yorkem, kde mohly nad oceánem využít svých nadzvukových schopností.

Nehoda Concordu.
Nehoda Concordu. | Foto: Reuters

Při neštěstí zemřelo přes sto lidí

Výroba concordů byla sice zrušena už na konci sedmdesátých let 20. století, letadla ale létala až do roku 2003, kdy obě zmíněné letecké společnosti oznámily, že jejich linky ruší.

Přispělo k tomu více faktorů, mezi nimi například neštěstí, ke kterému došlo v roce 2000 na pařížském letišti a kvůli kterému nastala dlouhá pauza, než stroje mohly znovu do vzduchu.

Letounu Concorde se na letišti Charlese de Gaulla roztrhla pneumatika - pravděpodobně ji prorazila součástka jiného letadla - a ve sledu dalších událostí se protrhla nádrž. Vytékající palivo se pak při startu vzňalo po kontaktu s utrženým elektrickým kabelem. Nouzové přistání se nezdařilo a všech 109 lidí zemřelo při nárazu do hotelu nedaleko Paříže. V budově přišli o život další čtyři lidé.

Linky obsluhované letadly Concorde byly obnoveny v listopadu 2001, ale zájem o ně nebyl velký. Měsíc po teroristických útocích v New Yorku a Washingtonu se lidé báli do velkých amerických měst cestovat letadlem. Navíc se objevily další nedostatky těchto strojů, které tak byly staženy z práce asi o rok a půl později.

Spike S-512
Spike S-512 | Foto: Youtube/Spike Aerospace

Nebyl to propadák, tvrdí zastánce

Podle Bena Lorda, předsedy Save Concord Group, není spravedlivé se domnívat, že by concordy představovaly pouze prohru.

"Otravuje mě, když slýchám, že Concorde byl finanční prohrou. Za těch posledních šest měsíců, kdy stroje létaly, měla British Airways z pěti letadel čistý zisk 54 milionů liber," uvedl.

Příznivci Concordu si přejí, aby se stroje vrátily do práce. Club Concorde už dokonce vybral okolo 40 milionů liber. Staré stroje by ale měly v budoucnu velkou konkurenci v podobě právě vyvíjených letadel, která jsou ale v tuto chvíli mnohdy ekonomicky příliš nákladná.

Podle The Guardianu se jedná zejména o Aerion AS2, Spike S-512, Lockheed Martin’s N-2 a jedinečný Concorde-2.

Lockheed Martin N+2
Lockheed Martin N+2 | Foto: Lockheed Martin/www.lockheedmartin.com

Těžká konkurence

Již zmiňovaný Aerion se spolu s Airbus Group podílí na výrobě stroje Aerion AS2, firemního tryskového letadla s kapacitou pro 20 lidí. Vzlétnout by mohlo už v roce 2021.

Letos v létě Spike Aerospace dokončil design luxusního letounu Spike S-512. Při Machu 1,6 může pobrat až 18 pasažérů.

Dalším z kandidátů na nadzvukové komerční letadlo je 80sedadlový Lockheed Martin N+2, model už byl otestován. Jeho specifický tvar přitom umožňuje snižovat hluk.

Letos v červenci společnost Airbus získala patent na specifický typ letounu. Concorde-2 by startoval z klasické ranveje, ale vzlétal by kolmo do vzduchu. Při překonání zvukové bariéry by se akustický třesk rozléhal horizontálně napříč oblohou a na zemi by nepůsobil takový hluk. S rychlostí až Mach 4,5 by mu překonat Tichý oceán trvalo zhruba tři hodiny.

Takto by měl v budoucnu vypadat nový Concorde-2.
Takto by měl v budoucnu vypadat nový Concorde-2. | Foto: Youtube.com/PatentYogi
 

Právě se děje

Další zprávy