Naděje u trajektu klesá, záchranu komplikuje kalná voda

Kateřina Vítková Kateřina Vítková
Aktualizováno 17. 4. 2014 14:43
Přestože je zatím potvrzeno pouze devět obětí z potopeného jihokorejského trajektu, je takřka jisté, že číslo poroste.
Foto: Reuters

Soul - Šance na záchranu zbývajících pasažérů trajektu, který se potopil asi 20 kilometrů od jihozápadního pobřeží Jižní Koreje, prudce klesají.

V ledové vodě nebo uvnitř trupu lodi zůstává podle posledních informací uvězněno asi 287 lidí, většinou středoškoláků.

Do centra pozornosti se dostal kapitán I Čun-sok, který se podle místních médií zachránil mezi prvními.

Boj o čas

Ačkoliv je doposud potvrzeno pouze devět obětí, je takřka jisté, že číslo poroste.

Příznaky podchlazení se totiž u člověka ve 12stupňové vodě objevují už po hodině a půl. Nezvěstní pasažéři se přitom pohřešují už více než 24 hodin.

Pátračům se dosud podařilo zachránit 179 lidí, uvedla ve čtvrtek ráno pobřežní stráž. Potvrzeno je zatím devět obětí. Poslední dvě těla záchranáři vylovili v ranních hodinách. Podle všeho se jedná o dva muže mezi 20 až 40 lety.

Mezi potvrzenými oběťmi jsou i čtyři sedmnáctiletí studenti, 25letá učitelka a 22letá členka posádky.

Špatná viditelnost a silné proudy

Záchranné akce komplikuje špatná viditelnost a také silné proudy.

Do trupu lodi se několikrát snažily proniknout asi dvě desítky potápěčů, silný proud jim v tom ale zabránil. Jejich snažení pak podle jihokorejské agentury Jonhap přerušilo špatné počasí.

Foto: Reuters

"Podvodní pátrání jsme provedli od půlnoci až do časného rána pětkrát, ale silné proudy a kalná voda představují obrovské překážky," informoval ministr pro bezpečnost a veřejnou správu Kang Pchjong-kjo.

Jonhap hovoří až o 92 vojenských potápěčích a 274 námořnících a členech speciálních sil vyhrazených k operaci. BBC dokonce o více než 500 potápěčích.

V okolních vodách přes noc pátraly asi čtyři stovky záchranářů, uvedl s odkazem na pobřežní stráž server The Guardian.

Žádná odezva

Ti se snažili boucháním do trupu lodi dobrat odezvy zevnitř. Nic ale neslyšeli, uvedla agentura Reuters.

Údaje o počtu pasažérů, které loď převážela, se rozcházejí.

Zprávy z čtvrtečního rána uvádějí, že na palubě bylo 475 pasažérů, z toho 325 z nich jsou studenti z Danwon High School v Ansanu, kteří mířili na čtyřdenní výlet na populární ostrov Čedžu. Ten leží asi 100 kilometrů od korejského poloostrova. Na palubě bylo i 15 učitelů.

Foto: Reuters

Příčiny neštěstí zatím nejsou známy. Stráž vyslechla kapitána a posádku 146 metrů dlouhého trajektu, který může převážet přes 900 lidí.

"(Trajekt) se vydal lehce odlišnou cestou, než kterou doporučuje ministerstvo pro námořní záležitosti a rybolov," uvedl jeden z členů pobřežní stráže.

Schettino a Costa Concordia
Autor fotografie: Reuters

Schettino a Costa Concordia

I Čun-sok by nebyl prvním kapitánem, který při nehodě opustil můstek mezi prvními. Známý je případ Itala Franceska Schettina. Ten s výletní lodí Costa Concordia ztroskotal v lednu 2012 u břehů u ostrova Giglio. A rovněž utekl z paluby.

Loď vyplula v úterý z Incheonu v severozápadní Jižní Koreji na noční čtrnáctihodinovou cestu k Čedžu.

Podle ministerstva bezpečnosti a veřejné správy ji do bezpečného cíle zbývaly asi tři hodiny, když se začala naklánět na bok a zavolala o pomoc.

Právě proto kapitán čelí trestnímu vyšetřování a hrozí mu obvinění z nedbalosti vedoucí ke smrti a z porušení zákonů týkajících se chování posádek lodí.

Terčem kritiky je i fakt, že posádka nařídila cestujícím zůstat na místě, přestože se plavidlo již evidentně potápělo, a spustila jen dva záchranné čluny, napsaly agentury Reuters a AP.

Kvůli vodě a náklonu nemohli ven z lodi

Jeden z cestujících Kim Seong-mok, kterého cituje The Guardian, uvedl, že se plavidlo ráno naklonilo a pak uslyšel, že do něčeho narazilo. Mnozí pasažéři podle něj zůstali uvězněni v trupu lodi, protože se jim kvůli prudkému náklonu trupu a vodě, která se hrnula dovnitř, nepodařilo uniknout.

Foto: Reuters

"Nemohli jsme se pohnout ani o krok. Náklon byl příliš velký," řekl agentuře AP jeden z členů posádky - Oh Yong-seok -, kterému se podařilo z lodi uniknout spolu s kapitánem a asi tuctem dalších lidí.

Další z cestujících - Koo Bon-hee - uvedl, že někteří se nemohli dostat ven, protože okna lodi jsou příliš silná a nedala se rozbít, a zkritizoval záchranné akce. "Záchrana nebyla provedena dobře. Měli jsme na sobě záchranné vesty. Měli jsme čas," uvedl s tím, že kdyby lidé skočili do vody, mohli být zachráněni. "Ale bylo nám řečeno, ať nechodíme."

Reuters s ohledem na televizní záběry lidí skákajících do vody připomněl, že úspěšně spuštěny byly jen dva záchranné čluny.

Na místo neštěstí se sletělo na 18 vrtulníků a nejméně 87 plavidel, uvedl The Guardian. Jonhap hovoří až o 29 letounech a 169 lodích (26 námořnictvo) pročesávajících okolí. Na místě byly vztyčeny záchranné jeřáby. Záchranné akce vede námořní admirál.

Nedostatek informací

Frustraci prohlubuje nedostatek informací. Někteří rodiče si o středeční noci pronajali vlastní člun s potápěčem. Obviňují vládu a záchranáře, že se dost nesnaží. "Jsem krajně rozhořčen. Média tvrdí, že záchranná operace stále pokračuje. Je to všechno lež," cituje jednoho z otců ČTK.

Foto: Reuters

Mezi prvními lidmi, kteří se z lodi dostali, byl i devětašedesátiletý kapitán Lee, který se lidem zasaženým neštěstím omluvil.

Zoufalí rodiče středoškoláků si stěžují na to, že vláda záchranné akce nezvládá. Záchranné týmy jsou podle nich pomalé a příbuzní nedisponují  informacemi.

Přeživší z vraku lodi Sewol záchranáři svážejí na ostrov Činto. Loď byla postavena v roce 1994, trasu mezi Incheonem a Čedžu podle jihokorejské agentury Jonhap absolvovala dvakrát do týdne.

 

Právě se děje

Další zprávy