My Slováci možná určitě vyhrajeme. Vitajte na MS

Tomáš Fránek
11. 6. 2010 6:01
Reportáž ze Slovenska, přeplněného napjatým fotbalovým očekáváním
Foto: Tomáš Fránek

Trenčín/ Dubnica - Kdyby se už teď, pár hodin před zahájením mistrovství světa, vyhlašoval nejoblíbenější slovenský fotbalový fanoušek, určitě by horkým kandidátem byl třináctiletý kluk z Kapského Města Dedé.

Proč právě on?

Jako obdivovatel největší slovenské hvězdy Marka Hamšíka totiž vystupuje v povedené a vtipné reklamě jednoho ze slovenských telefonních operátorů.

"Halo, Dedé," je už dnes téměř zlidovělý a oblíbený pozdrav Slováků při telefonování.

Hamšík totiž svému africkému obdivovateli v reklamě právě s těmito slovy zavolá. Malý Dedé, který hraje fotbal v Hamšíkově reprezentačním dresu, si nechá u kadeřníka ostříhat vlasy, aby se mu podobal. Fixou si nakreslí stejné tetování jako má slovenská hvězda. A když mu Hamšík dokonce zavolá, radostí omdlí.

Obdivujeme i zatracujeme

Chlapcova věta "My Slováci možná určitě vyhrajeme," nechtěně charakterizuje pocity Slováků z první účasti na mistrovství světa. Na jedné straně euforie a vysoké očekávání, na druhé strany obavy, aby mladý slovenský tým nevyhořel a nevrátil se domů bez bodu.

Slováci tak věří a doufají, že určitě některý ze zápasů vyhrají. A možná takových utkání bude víc.

"My Slováci rychle podléháme nadšení, ale taky rychle dokážeme svoje reprezentanty zatratit. Ale Dedé má pravdu, určitě jsme vyhráli už tím, že jsme na mistrovství. Na rozdíl od Čechů a Poláků, to si musíme připomínat," říká na náměstí v Trenčíně Vlado Mikulič.

To, že pro Slováky je už samotná účast na mistrovství obrovským úspěchem, zdůrazňují i samotní fotbalisté. "Nejsme v pozici favorita, myslím, že postup ze skupiny by byl fantastický," říká v jednom z rozhovorů Martin Škrtel. Když na jeho stránkách lidé tipovali, jak mistrovství dopadne, půlka tvrdila, že Slováci nic nevyhrají, druhá pak viděla Weissovce ve finále. Výstižné.

Fotbalová horečka je už přitom v zemi nepřehlédnutelná.

Obchody se sportovním oblečením jsou plné slovenských dresů, bez mistrovství světa se neobejde nákup novin, piva ani mobilních telefonů, fotbalisté zvou na návštěvu hypermarketů.

Pivo, dresy, obrazovky

Dres za jedno euro. Politickou reklamu už začíná překrývat ta upozorňující na historickou účast Slováků na mistrovství světa ve fotbale
Dres za jedno euro. Politickou reklamu už začíná překrývat ta upozorňující na historickou účast Slováků na mistrovství světa ve fotbale | Foto: Tomáš Fránek

Slovensko těchto dní se tak už nazývá Hamšíkovo, Weissovo nebo Škrtelovo. "Marek, Marek" skandovaly africké dívky pří příletu slovenských fotbalistů do Jižní Afriky - to dnes nezapomene na titulní straně zmínit žádný z velkých slovenských deníků.

"Dresy máme poslední tři, musíme doobjednat," říká prodavačka v jednom z obchodů v Dubnici. A města už chystají náměstí, fotbal tam lidé mohou sledovat na velkoplošných obrazovkách.

V Žilině bude dokonce přenos zápasu s Paraguaji součástí fotbalového turnaje na náměstí, ve kterém se střetne na 70 amatérských týmů z celého města. Velká obrazovka bude také v Bratislavě nebo v Košicích.

Roste také prodej televizí, lidé se už kvůli fotbalu domlouvají, kde budou společně zápasy sledovat a fandit. "Jsme domluvení, že budeme s kamarádama sledovat mistrovství společně. Od chvíle, kdy hokejisté vyhráli mistrovství světa tu taková euforie nebyla," dodává Vlado Mikulič. 

Ale hned připomíná, že Slovensko už dnes může slavit další velký sportovní úspěch.

Ať jsou jako Hossa

Hokejista Marián Hossa totiž napotřetí získal Stanley Cup, jeho spoluhráč Tomáš Kopecký je pak první Slovák, který získal slavný pohár dvakrát. Oba přitom svoji kariéru začínali v Dukle Trenčín.

"Stejně jako s profesionálním fotbalem Martin Škrtel. Už se těšíme, že uvidíme Stanley Cup a když k tomu Martin přiveze z JAR nějaké to vítězství, bude to super léto," říká student Milan Galko.

Fotbal ale příliš nezasáhl do probíhající volební kampaně, pouze jedna ze stran pravidelně zveřejňovala inzeráty, v němž kromě stranického loga dominoval fotbalový míč, zelený trávník a branka. A premiér Robert Fico celou kampaň otvíral sportovní hřiště, které mají být důkazem, jak se jeho strana Směr stará dobře o sport.

"Ale to je jednom dobře. Ať se politici zviditelňují na důležitých tématech a hlavně ať řeší problémy jako jsou dluhy, Maďarsko nebo povodně. Fotbal ať nekazí," říká Galko.

 

Právě se děje

Další zprávy