Američané chystají revoluci: Létání bez letišť

Petr Jemelka Petr Jemelka
1. 9. 2015 12:49
Systémy VTOL umožní kolmé přistání i start a následný pojezd do garáže. Ta hybridním letounům poslouží jako hangár.

Washington - Čekání na letištích, zdlouhavé odbavování, pasová a často i nepříliš příjemná osobní prohlídka. 

To všechno by se však díky vyvíjeným soukromým letounům typu VTOL mělo už brzy stát minulostí.

Minimálně pro hrstku vyvolených, kteří si budou moci tryskáče nové generace v hodnotě desítek milionů dolarů dovolit.

Systémy VTOL (Vertical Take-Off and Landing) umožní kolmé přistání i start a následný pojezd do garáže. Ta hybridním letounům poslouží jako hangár.

Schopnost vertikálního letu a takzvaného visení ve vzduchu není ničím nová, až doposud však byly tyto technologie používány výhradně pro vojenské účely. To by se ale mělo brzy změnit.

Letecký průmysl je připraven vstoupit do nové éry - vznášení komerčních letadel. VTOL umožní skutečnou přepravou vzduchem z libovolného místa na místo. Tento trend je nevyhnutelný.

"Letecký průmysl je připraven vstoupit do nové éry - vznášení komerčních letadel. VTOL umožní skutečnou přepravu vzduchem z libovolného místa na místo. Tento trend je nevyhnutelný," potvrdil serveru CNN místopředseda představenstva denverského leteckého výrobce XTI Aircarft Jeffrey Pino.   

Pino dříve působil jako výkonný ředitel společnosti Sikorsky Aircraft, která loni dodala zbrusu nový vrtulník pro amerického prezidenta Baracka Obamu. Nyní se spolu s dalším expertem, jenž dříve působil ve společnosti Cessna, pokusí zapsat do historie jako duchovní otec prvního komerčního hybridního letadla na světě.

Stroj ale zatím existuje jen na papíře a v počítačových animacích. Ty ukazují předpokládané technické vlastnosti letounu - především pak schopnost plynulého přechodu ze svislého letu na kolmý.

Siluetě letounu pak dominuje tenký "žraločí" ocas i nízký profil kabiny pro pětičlennou posádku a pilota. Let cestovní rychlostí 650 kilometrů za hodinu ve výšce 10 kilometrů bude nadmíru klidný, slibuje společnost XTI Aircarft.

Dva vážní konkurenti

Denverský letecký výrobce není jediným průkopníkem. Konkurovat by mu chtělo anglo-italské konsorcium AugustaWestland.

To vyvíjí stroje stejného účelu, a už má dokonce dva prototypy - jmenují se AW609 TiltRotor. Pokud půjde vše podle plánu, mohl by americký úřad pro civilní letectví uvedení nových strojů na trh schválit už v roce 2017.

Technologie TiltrRotor - která spočívá ve dvou sklopitelných rotorech - ale cestujícím nenabídne takovou rychlost ani výškovou dostupnost. Cestovní rychlost 160 kilometrů a výšková dostupnost 7,5 kilometru se hodí spíše pro cestování na kratší vzdálenosti.

S třetím a zatím jen velmi teoretickým nápadem přišel start-upový projekt Oliver VTOL, který veřejnosti představil Američan Richard Oliver. Prostřednictvím počítačových simulací a vizualizací vyvinul Hexaplán. Ten by mělo, jak už název napovídá, pohánět šest konvertibilních vrtulí.

Technologie pro leteckou přepravu přímo z domu až na místo určení tedy klepají na dveře. Otázkou zůstává, jak se k nim postaví legislativa. Nejpravděpodobnější scénář je ten, že budou civilní stroje nové generace omezeny stejně, jako tomu je v současné době u malých civilních vrtulníků - pilot bude muset předem získat povolení, aby na místě určení mohl dosednout. 

 

Právě se děje

Další zprávy