Kbelíková kampaň pomohla získat už 100 milionů dolarů

ČTK ČTK
29. 8. 2014 23:45
Výzva "Ice Bucket Challenge" se stala hitem komunitních sítí. Pomáhá vybrat peníze na boj s amyotrofickou laterální sklerózou (ALS).
Ice Bucket Challenge v praxi.
Ice Bucket Challenge v praxi. | Foto: Reuters

New York  - Celosvětová kampaň s kbelíky naplněnými ledem pomohla na boj s amyotrofickou laterální sklerózou (ALS) za měsíc vybrat 100 milionů dolarů (přes dvě miliardy Kč). Vyplývá to z údajů ALS Association, která příspěvky shromažďuje.

Do kampaně, která se masivně rozšířila, se přitom zapojily přes dva miliony dárců. Ve Spojených státech zároveň vzbudila diskuse snaha asociace patentovat si název kampaně, která ale podle listu The Washington Post vznikla kvůli jiné charitě a asociace ALS se k ní přidala až později.

Výzvu nazvanou Ice Bucket Challenge, která se stala hitem komunitních sítí, zahájila asociace koncem července. Od té doby se do ní zapojily desítky známých osobností včetně miliardáře Billa Gatese, exprezidenta George Bushe mladšího či herce Matta Damona.

Vylijte si kbelík na hlavu, nebo pošlete 100 dolarů

Pravidla jsou prostá: každý, kdo je vyzván, má 24 hodin na to, aby si na hlavu vylil kbelík s ledovou vodou a poslal na konto asociace 10 dolarů; pokud se polít nechce, pošle 100 dolarů. Multiplikační efekt pak zajišťuje kampani fakt, že po jejím absolvování musí člověk k témuž vyzvat další tři lidi.

Podle údajů ze středy shromáždila asociace od konce července 94,3 milionu dolarů.

V posledních dnech ale přibývá na konto boje s nemocí ALS, spočívající v postupném ochabování svalstva a následné celkové nehybnosti, kolem šesti milionů denně. Loni přitom za stejné období věnovali dárci 2,7 milionu dolarů.

Nechat si kampaň patentovat? Ostuda

Zatímco experti na marketing rozebírají příčiny úspěchu kampaně, která má podle některých z nich ambice vydržet bavit svět a vybírat peníze na bohulibý účel ještě několik týdnů, asociace se dočkala i kritiky v souvislosti s tím, že si podle deníku The Washington Post hodlá nechat používání názvu kampaně patentovat.

"Podle mě je to ostudné a doufám, že je nikdy nenapadne... znemožnit nějaké jiné charitativní organizaci použít ten slogan," řekl listu advokát specializující se na patentovou ochranu Erik Pelton.

Kvůli rostoucí kritice asociace ALS v pátek oznámila, že stáhla žádost o registraci ochranné známky pro výraz "Ice Bucket Challenge". "Chápeme obavy veřejnosti a stahujeme žádost o ochrannou známku," řekla agentuře Reuters mluvčí ALS Carrie Munková.

Dodala, že asociace podala žádost "v dobré víře a jako opatření na ochranu Ice Bucket Challenge před zneužitím po konzultaci s rodinami, které výzvu zahájily letos v létě". Neupřesnila však, jakému zneužití chtěla asociace zabránit.

Podle agentury AP s výzvou původně nepřišla asociace ALS, neboť výzva se na komunitních sítích objevila už v červnu. Jako jedna z prvních se nechala studenou vodou polít trenérka ženského basketbalového týmu z Arizony, která dala dalším koučkám v univerzitní lize dva dny na to, aby udělaly totéž, či věnovaly 250 dolarů na konto nadace pro boj s rakovinou.

Její snaha pod hlavičkou Chillin4Charity od té doby vynesla ve srovnání s ALS zanedbatelných 75 000 dolarů.

 

Právě se děje

Další zprávy