Britská hybridní vzducholoď měla nehodu hned při druhém letu, narazila přídí do země

Helena Truchlá
Aktualizováno 24. 8. 2016 17:47
Stroj Airlander 10, který je největším vzdušným plavidlem současnosti, měl problémy při přistání po druhém zkušebním letu. Podle svědků ve vzduchu letoun narazil do tyče telefonního vedení, výrobci ale jakoukoliv srážku popírají. Fotografie na sociálních sítích prozrazují, že stroj za 25 milionů liber má zdemolovanou příď.
Airlander 10 narazil při druhém letu přední částí do země. | Video: Youtube.com/BBC World News

Londýn – Hned druhý let skončil pro největší létající stroj světa nešťastně. Téměř stometrovému Airlanderu 10, který je kombinací vzducholodě a letadla, se nepovedlo přistání na základně v anglickém Bedfordshiru.

Plavidlo, kterému se přezdívá "létající zadek", během přistávacího manévru narazilo přední částí do země. Nehoda se obešla bez zranění.

"Všichni členové posádky jsou v pořádku," vyjádřil se mluvčí společnosti HybridAir Vehicles (HAV), která stroj vyrobila, pro list The Independent.

Podle výrobce byla britská hybridní vzducholoď během nepovedeného přistání při svém teprve druhém zkušebním letu poškozena.

Stroj se podle svědků dostal ve vzduchu do kontaktu se sloupem telefonního vedení a během přistání se pak naklopil přídí k zemi. Mluvčí HAV ale jakýkoliv problém v průběhu letu popírá. "Potíže nastaly až při přistání," vyjádřil se pro BBC.

Podle deníku der Spiegel jsou k dispozici fotografie, na kterých je celá přední část vzducholodi zničená.

Plavidlo dlouhé 92 metrů naplněné nehořlavým heliem je momentálně na prodej za v přepočtu asi 785 milionů korun. Výrobce jej původně vyvíjel pro americkou armádu, případný majitel ho může používat k civilním i vojenským účelům.

Stroj pojme 48 cestujících, unese až deset tun nákladu a ve vzduchu může v bezpilotním módu zůstat dva týdny. Vznášet se dokáže ve výšce až 4900 metrů, letět rychlostí až 150 kilometrů v hodině, uvedla ČTK.

HybridAir Vehicles chtějí do pěti let vyrobit celkem deset podobných strojů. Vývojáři společnosti také pracují na modelu Airlander 50, který by měl unést až pětinásobek toho, co jeho předchůdce.

 

Právě se děje

Další zprávy