Čeští řidiči jezdí vědomě rychleji, než smí. Povolenou rychlost překračují až tři čtvrtiny z nich

ČTK ČTK
25. 9. 2016 9:56
Tři čtvrtiny českých řidičů vědomě překračují povolenou rychlost. Česko se tak nevymyká z celosvětového průměru. Největší podíl řidičů nerespektujících rychlostní limity mají skandinávské národy. Ve Švédsku běžně překračuje povolenou rychlost 90 procent řidičů, v Dánsku 89 procent a v Norsku 87 procent. Jako nejdisciplinovanější vzešli ze studie respondenti ze Spojených států amerických (52 procent), Řecka (55 procent) a Španělska (60 procent). Vyplývá to z průzkumu MobilityMonitor společnosti LeasePlan, kterého se zúčastnily 4000 řidičů ze 17 zemí.
Foto: Thinkstock

Praha - Tři čtvrtiny českých řidičů vědomě překračují povolenou rychlost. S podílem hříšníků 74 procent je Česko jeden procentní bod nad celosvětovým průměrem. Vyplývá to z průzkumu MobilityMonitor společnosti LeasePlan, kterého se zúčastnily 4000 řidičů ze 17 zemí.

Největší podíl řidičů nerespektujících rychlostní limity mají skandinávské národy. Ve Švédsku běžně překračuje povolenou rychlost 90 procent řidičů, v Dánsku 89 procent a v Norsku 87 procent. Jako nejdisciplinovanější vzešli ze studie respondenti ze Spojených států amerických (52 procent), Řecka (55 procent) a Španělska (60 procent).

"Nelze ale vyloučit, že lidé na severu Evropy jsou v posuzování vlastního chování za volantem kritičtější než obyvatelé jiných zemí," podotkl mediální zástupce LeasePlanu Pavel Hálek.

Třetina Čechů jezdí rychle tehdy, když je na silnicích minimální provoz, 28 procent překračuje rychlost jen na dálnicích a přibližně čtvrtina výhradně v době, kdy opravdu spěchá. Pětina řidičů z České republiky totiž nikdy nepřekračuje rychlost, když není ve voze sama. Něco málo přes desetinu respondentů uvedlo, že neriskují ve chvílích, kdy vezou děti.

Způsob, jakým se řidiči chovají na silnicích, může mít dopad nejen bezpečnostní, ale i ekonomický. V případě firemních aut mohou stylem jízdy ovlivnit výdaje svého zaměstnavatele na vozový park, například v oblasti pojištění. V Evropě zaplatí firma za palivo pro jeden vůz v průměru 2 tisíce eur ročně, jedna silniční nehoda ji přitom v průměru vyjde na 700 eur.

Většina z těch lidí to nedělá, že chce někomu ublížit, to chování není cílem, je to spíš řetězec špatných rozhodnutí, říká o tzv. pirátech silnic dopravní psycholog Petr Zámečník | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Další zprávy