Ministerstvo: Nemocnice v Praze už nesmí pacienta odmítnout

Domácí Domácí
17. 4. 2014 17:06
Diskuse o lepší komunikaci začaly poté, co záchranáři vozili pacientku ve vážném stavu po Praze, protože ji postupně odmítlo 7 nemocnic.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Záchranná služba Moravskoslezského kraje

Praha - Pražské nemocnice, které řídí přímo ministerstvo zdravotnictví, už nesmí odmítnout pacienta, kterého jim záchranáři přivezou, protože je měli nejblíže.

Shodli se na tom ředitelé pražských nemocnic společně s náměstkem ministerstva zdravotnictví Josefem Vymazalem a šéfem pražské záchranky Zdeňkem Schwarzem.

Zároveň začnou opět všechny pražské nemocnice plně využívat elektronický informační systém. Ministerstvo se bude také snažit vybudovat ve všech pražských nemocnicích tzv. urgentní příjem, který by měl přeplněným zdravotnickým zařízením ulevit.

Diskuse o tom, jak zlepšit komunikaci mezi nemocnicemi, začaly minulý týden poté, co záchranáři vozili pacientku ve vážném stavu po Praze, protože ji postupně odmítlo 7 nemocnic.

Nemocnice v nemocnici

"Vedení ministerstva zdravotnictví předalo ředitelům své rozhodnutí, že tato zařízení jsou od nynějška povinna převzít pacienta od záchranné služby," řekl k tomu Vymazal. Kritériem přitom bude to, zda byla nemocnice pro záchranáře nejblíže. Vymazal zároveň vyzval ostatní zdravotnická zařízení v Praze i ve Středočeském kraji, aby následovala stejný systém.

Nemocnice se v případě odmítnuté pacientky hájily tím, že jsou přeplněné, i v tom by jim ale chtělo ministerstvo ulevit. "Výrazně budeme podporovat vybudování tzv. urgentních příjmů, které slouží jako nárazníková zóna pro ty případy, kdy není volné lůžko," vysvětlil Vymazal.

Pacient je tak přijat do takzvaného nechirurgického příjmu, nebude tedy určen například pro oběti dopravních nehod. "Je to vlastně taková malá nemocnice v nemocnici, tvoří ho 15 až 20 lůžek, pacient je v něm přijat, provede se základní diagnostika a rozhodne se, co dál," vysvětlil ředitel nemocnice Motol Miloslav Ludvík. Často ho tak lékaři přesunou na specializované oddělení, anebo naopak pošlou domů.

Podle Ludvíka je totiž dalším faktorem současného problému s přeplněnými nemocnicemi fakt, že téměř každý pacient, ke kterému záchranka míří, nakonec v nemocnici skončí.

Elektronický systém pro všechny

První urgentní příjmy by podle Vymazala mohly vzniknout již během roku a půl, jejich cenu si ale netroufl odhadnout. "Někde už něco jako urgentní příjem mají, takže bude pouze stačit ho přestavět," dodal.

Zlepšovat by se také měl elektronický informační systém, který by měl zlepšit spolupráci nemocnic. Vymazal totiž již dříve vysvětlil, že za případem pacientky, která cestovala po Praze, stála právě "špatná komunikace".

"Elektronický systém funguje, ale využívá ho jen polovina nemocnic. Dohodli jsme se na tom, že ho budou využívat lépe a efektivněji a bude zdokonalen," dodal Vymazal. Nemocnicím by jeho vylepšená verze měla být dostupná v řádu dnů nebo týdnů.

 

Právě se děje

Další zprávy